پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
ارائه تازه‌های نشر تاریخ ایران در نمایشگاه کتاب/ از «زیر پوست شهر» تا «وبای عالمگیر»

منصوره اتحادیه، مدیر نشر تاریخ ایران از ارائه کتاب‌های «خشونت مشفقانه، روایتی از مردم‌سالاری دوران ناصری»، «تاریخ فراموش شده»، «مکاتبات داخلی و خارجی»، «گذر ایلچی: قتلگاه گریبایدوف در طهران عتیق» در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

منصوره اتحادیه، مدیر نشر تاریخ ایران به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب‌های «خشونت مشفقانه، روایتی از مردم‌سالاری دوران ناصری» تالیف روح‌انگیز کراچی، «تاریخ فراموش شده» اثر هدی حسین‌زاده، «مکاتبات داخلی و خارجی» گردآوری و تدوین زهرا حامدی، «گذر ایلچی: قتلگاه گریبایدوف در طهران عتیق» اثر بهنام ابوترابیان از آثار چاپ نخست نشر تاریخ ایران است که در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند.

وی افزود: «تاریخچه مالی و مالیاتی» تالیف مرتضی‌یزدی کاظمی «زیر پوست شهر: راپورت‌های نظمیه (پلیس مخفی) شیراز منتخبی از اسناد و مدارک عبدالحسین میرزا فرمانفرما در حکومت فارس» به کوشش مشترک منصوره اتحادیه (نظام‌مافی)، سعاد پیرا و سعید روحی، «وبای عالمگیر: اسناد و مدارک عبدالحسین میرزا فرمانفرما در حکومت کرمانشاه ۱۳۲۱-۱۳۲۲ق» به کوشش مشترک منصوره اتحادیه(نظام‌مافی)، اسماعیل شمس و اعظم غفوری برخی از آثار تجدید چاپی نشر تاریخ ایران هستند.

مدیر نشر تاریخ ایران درباره کتاب «خشونت مشفقانه، روایتی از مردم‌سالاری دوران ناصری» بیان کرد: یکی از مشکلات فرهنگی ما، درک نادرست از گذشته و بدفهمی تاریخ سیاسی اجتماعی است. با نگاهی انتقادی گذشته را مرور نکرده‌ایم مطالعه در فرهنگ جای اصلی خود را نیافته است تا به رشد فکری و فرهنگی منجر شود، اطلاعات ما از پیشینیان شفاهی و برداشت‌ها سطحی است و به سبب برداشت نادرست از گذشته با مشکلاتی سخت و تلخ روبه‌رو هستیم.

وی افزود: بازخوانی این متن و نشان دادن حکم‌های مردانه، پیش رو گذاشتن چنین واقعیت‌های تلخ و گزنده از گذشته‌ای نه چندان دور است تا پیشینه فرهنگی تعاملاتی این چنین شناخته شود و با نگاهی انتقادی و از زاویه‌ای دیگر تاریخ اجتماعی دیده و ریشه رفتاری فرهنگی نادرست درک و اصلاح شود.

اتحادیه ادامه داد: این مجموعه شامل 6 دست‌نویس است که نخستین اثر «سلوک و سیرت زن پیش از 1278 ه. ق» نوشته شده و 5 نسخه دیگر با عنوان‌های مختلف به تقلید از آن در سال‌های مختلف بازنویسی و تولید شده، تا آخرین نسخه که در سال 1304 ه. ق مفصل‌تر ازدیگر نسخه‌ها نوشته و چاپ سنگی شده است.

وی با اشاره به کتاب «مکاتبات داخلی و خارجی» اظهار کرد: این اثر حاوی اسناد و مکاتباتی از سال (1250 ه. قمری تا 1309 ه. ش) میان دارالسلطنه تبریز و دیگر ولایات داخلی از یکطرف و با دول عثمانی، روسیه و بریتانیا است که به دو دسته تقسیم می‌شود نخست مکاتبات کارگزاران خارجی مستقر در آذربایجان با دولت ایران و دسته دیگر مراسلات و نامه‌هایی است که از سوی دربار ایران با حاکم آذربایجان مبادله شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها