پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
آشنایی با برگزیدگان گروه‌های «فقه و اصول»، «معماری» و «علوم و فنون» در نمایشگاه/ از کتاب «انوارالفقاهه» تا گذری بر معماری متقدم مسلمان

کتابدوستان امسال با مراجعه به نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌توانند از نزدیک با کتاب‌های برگزیده گروه‌های «فقه و اصول»، «معماری» و «علوم و فنون» سی و سومین دوره جایزه کتاب سال آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرصتی مناسب است برای آشنایی با کتاب‌های برگزیده‌. به همین مناسبت خبرگزاری ایبنا گزارشی از معرفی کتاب‌های برگزیده گروه‌های «فقه و اصول»، «معماری» و «علوم و فنون» سی و سومین دوره جایزه کتاب سال را تهیه کرده است که در ادامه می‌خوانید. این کتاب‌ها در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان است.



کتاب «انوارالفقاهه»
کتاب «انوارالفقاهة» در گروه «فقه و اصول»، تأليف حسن بن جعفر كاشف الغطاء، زیر نظر حجت‌‌الاسلام علی اوسط ناطقی، قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، ۱۳۹۳، ۱۰ ج» به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

«انوارالفقاهه»، شرح و حاشیه بر کتابی نیست، بلکه در آن مطالب فقهی به‌صورت دسته‌‌بندی شده در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. نکته بارز در این اثر، بحث ولایت فقیه است. شیخ حسن کاشف الغطاء در تألیف کتاب «انوارالفقاهه» و نیز در ترتیب ابواب فقهی بسیار متأثّر و شبیه آثار شهیدین(ره) به ویژه آثار شهید اول عمل کرده است و از حیث حجم کتاب، «انوارالفقاهه» – نسبت به جواهر الکلام – کمتر از یک سوم آن است که گویای موجز و مختصر بودن کتاب است و شاید در نظر اکثر فضلا نقص به حساب آید، اما در نظر اهل فن و مجتهدین، ایجاز و مختصرنویسی و با ایماء و اشاره به ادله پرداختن، نشان اتقان مؤلف است و جزء فضائل کتاب محسوب می­‌شود. کتاب «انوارالفقاهه» شامل اکثر ابواب فقهی و در 10 جلد با شمارگان هزار نسخه در 400 صفحه از سویپژوهشگاه علوم و فرهنگ و اسلامی به چاپ رسیده است.
 


کتاب «سگ‌سانان و کفتارها»
در گروه «علوم و فنون کودک و نوجوان» مجموعه پستانداران ایران جلد دوم «سگ­سانان و کفتارها»، تألیف علی گلشن، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1393، مصور برگزیده شناخته شد.

 کتاب «سگ‌سانان و کفتارها» پس از «گربه‌سانان» دومین جلد از مجموعه 6 جلدی «پستانداران ایران» است که به صورت جامع برای گروه سنی «د» و «ه» (دوره‌های اول و دوم متوسطه) منتشر شده است. تصاویر کتاب «سگ‌سانان و کفتارها» که توسط 23 عکاس حرفه‌ای در این زمینه گرفته شده به معرفی انواع گونه‌ها و نژادهای مختلف خانواده سگ‌ها و کفتارها پرداخته است. 

مخاطب در این کتاب ابتدا با ویژگی‌های کلی پستانداران، راسته‌های پستانداران امروزی و تنوع آن‌ها در ایران و نکاتی درباره خانواده سگ‌سانان در دو گروه وحشی و اهلی آشنا می‌شود. شناخت شکل ظاهری، نام فارسی و علمی، عادت‌ها و رفتار، جانورشناسی، نقش این حیوان‌ در تاریخ، فرهنگ و هنر ایران، پراکندگی گونه‌های مختلف آن در ایران و جهان و زیستگاه‌های این جانور به همراه تصویرهایی از زیرگونه‌های امروزی سگ‌سانان در جهان از ویژگی‌های این کتاب است. 

بخش نخست کتاب «سگ‌سانان و کفتارها» با معرفی گرگ خاکستری آغاز و پس از آن مخاطب با دیگر اعضای این خانواده از جمله شغال و انواع روباه‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند، آشنا می‌شود. بخش دوم نیز به معرفی سگ‌سانان اهلی ایران پرداخته و بخش پایانی کتاب هم به معرفی انواع کفتارها به ویژه کفتار راه‌راه اختصاص یافته است.

کتاب «سگ‌سانان و کفتارها» در قالب 278 صفحه، شمارگان پنج ‌هزار نسخه به قیمت 360 هزار ريال توسط انتشارات کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
 

کتاب «گذری بر معماری متقدم مسلمان»
در گروه «معماری» نیز کتاب «گذری بر معماری متقدم مسلمانان» تألیف آرچیبالد کمرون کرسول، بازنگری: جیمز الن، ترجمه مهدی گلچین عارفی، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری، متن، 1393، چهارده، 418 صفحه، مصور به عنوان اثر برگزیده معرفی شده است.

کتاب «گذری بر معماری متقدم مسلمان» به شرح آثار معماری می‌پردازد که از سه قرن نخست تاریخ اسلام برجا مانده‌اند. این بناها از اهمیت بسیاری برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که پژوهشگران بسیاری در پی آن بودند که بررسی کنند ریشه‌های پیدایش این معماری از کجا بوده و در گام‌های نخستین خود چه مسیری را پیموده است.

آرچیباد کرسول نویسنده این کتاب، حدود 50 سال از عمرش را صرف یافتن آثار دوره نخست معماری اسلامی کرد. وی در دوره‌ای کار خود را شروع کرد که حتی فهرستی از بناها نیز در دسترس نبود. بنابراین با جست‌وجو در متون و سرزمین‌های کهن اسلامی مانند شام، ایران، افریقه و مصر، بناها را با تلاش خود پیدا و نقشه آنها را ترسیم کرد.

کتابی که با تلاش‌های کرسول به دست ما رسید، شامل فهرست مبسوط و مفصلی از آثار معماری سه قرن نخست است. اگر کسی می‌‌خواهد از این نکته آگاهی حاصل کند که گام‌های نخست معماری اسلامی چه بود، با مراجعه به این کتاب می‌تواند پاسخ کاملی برای این پرسش خود پیدا کند. همچنین مطالعه این کتاب برای تمام پژوهشگران عالم هنر و معماری جهان اسلام ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها