دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
تخت‌روانچی: انتشار «شام آخر در وین» تجربه‌های امروز را به نسل آینده منتقل می‌کند/ مذاکرات هسته‌ای بخشی از تاریخ ماست

مجید تخت‌روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۵+۱ در نشست «هم‌اندیشی نقش رسانه‌ها در مذاکرات هسته‌ای» با اشاره به کتاب «شام آخر در وین» گفت: بسیار نیکوست که حسن محمدی به انتشار خاطرات خود مبادرت کرد. انتشار خاطرات خبرنگارانی که در کنار تیم مذاکره کننده بودند نیز می‌تواند به تولید ادبیات رسانه‌ای کمک و تجربیات مهمی را به نسل آینده منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «هم‌اندیشی نقش رسانه‌ها در مذاکرات هسته‌ای» همراه با رونمایی و جشن امضای کتاب «شام آخر در وین» با حضور مجید تخت‌روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۵+۱، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، داوود هرمیداوس باوند، استاد دانشگاه تهران، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، فاطمه مقیمی، بانوی کارآفرین و برخی از استادان دانشگاه و اهالی رسانه دوشنبه 23 فروردین‌ماه در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.
 
تخت‌روانچی گفت: باید بگویم در طول مذاکرات هسته‌ای رسانه‌ها برای هر دو طرف از اهمیت خاصی برخوردار بودند و این نکته جای تردید ندارد. از این رو ما در وزارت امور خارجه تلاش کردیم تا به همه رسانه‌های ایرانی همراه با تیم مذاکره‌کننده به یک شکل برخورد کنیم و به آنها اطلاعات بدهیم. این را هم می‌دانید که بحث هسته‌ای یک مقوله فراجناحی است و رسانه‌ها با هر گرایشی باید به این شکل به آن نگاه کنند، زیرا این مساله به امنیت ملی کشور ربط پیدا می‌کند و نمی‌توان درباره آن کوتاهی کرد.
 
وی افزود: با همه اهمیتی که مذاکرات هسته‌ای دارد اما معتقدم نباید از انتقادهای سازنده جلوگیری شود کما اینکه انتقادهای به‌جا و با نگاه دلسوزانه می‌تواند به روند مذاکرات کمک کند. از طرفی در طول مذاکرات خبرنگاران از جان و دل مایه گذاشتند و با شور و اشتیاق مسائل و اخبار را منعکس کردند.

تخت‌روانچی ادامه داد: خبرنگاران به مساله این‌طور نگاه می‌کردند که مذاکرات هسته‌ای بخشی از تاریخ ماست و بسیار نیکوست که حسن محمدی مبادرت به انتشار خاطرات خود کرد و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. اگرچه ما تا زمان اشتغال در وزارت امور خارجه به دلیل برخی محدودیت‌ها این خاطرات را نمی‌توانیم منتشر کنیم اما انتشار خاطرات خبرنگارانی که در کنار تیم مذاکره‌کننده بودند می‌تواند به تولید ادبیات رسانه‌ای کمک کرده و تجربیات مهمی را به نسل آینده منتقل کند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دکتر محمدجواد ظریف با استفاده از فضای مجازی و گاه با نوشتن مطالبی در روزنامه‌ها اخبار و مسائلی را درباره مذاکرات مطرح می‌کرد و از تیم ما نیز قرار شده بود که عباس عراقچی با خبرنگاران در ارتباط باشد. با این حال ما تلاش نکردیم از رسانه‌ها به عنوان ابزار استفاده کنیم با وجود این فضا به گونه‌ای نبود که بتوانیم برخی مسائل را باز کنیم اما در دیدارهای مستقیم با خبرنگاران درباره مسائل راحت‌تر صحبت می‌کردیم و در این ارتباط‌ها احساس ما این بود که خبرنگاران نیز راضی هستند.

مشروح این گزارش به زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها