سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
توجه به زیرساخت‌های نشر کشور از مصادیق اقتصاد مقاومتی است/ یارانه‌های نشر باید هدفمند شوند

مشاور امور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که برای درون‌زا کردن صنعت نشر هم دولت و هم ناشران موظف به انجام اقدامات عملی هستند، گفت: توجه به زیرساخت‌های اصلی نشر کشور یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آید.

همایون امیرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره چگونگی محقق شدن اقتصاد مقاومتی در حوزه نشر به‌ویژه کتاب از سوی دولت، اظهار کرد: هدف از نامگذاری سال جاری با شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» این است که به ظرفیت‌های درونی بخش‌های مختلف کشور اعتنای ویژه‌ای شود؛ یکی از این بخش‌های درون‌زای کشور بخش نشر کشور است.
 
مشاور امور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توان این پدیده درون‌زا را تقویت کرد و به چه صورت قدم برداشت تا این پدیده نتیجه بخش باشد؟» گفت: به نظرم تلاش برای اقتصادی کردن نشر کشور یکی از مصادیق اقدام و عمل در این زمینه است که بخش عمده‌ای از این وظیفه بر عهده مجموعه تلاشگران و کنشگران این حوزه و بخش دیگر بر عهده مدیران و متولیان مرتبط با حوزه نشر کشور است؛ هر کدام از این طرفین سهم ویژه‌ای در درون‌زا کردن و اطمینان از اقتصادی کردن نشر دارند.
 
امیرزاده با اشاره به وظیفه دولتی‌ها در اقتصادی کردن صنعت نشر، بیان کرد: در بخش دولت، تغییر رویکرد حمایتی از نظام یارانه‌ای آشفته به یک نظام یارانه‌ای هدفمند و توجه به زیرساخت‌های اصلی نشر کشور می‌تواند مؤثر واقع شود.
 
وی ادامه داد: ارائه الگوهای مناسب در حوزه‌های مختلف برای ترسیم افق روشن‌تری از اقتصاد نشر کشور چه در حوزه صدور مجوزها و چه در تسهیل فرایندها به منظور ورود افراد آگاه و آشنا به این صنعت و پرهیز از صدور مجوزهای آسیب‌رسان و همچنین ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، مهم‌ترین و اصولی‌ترین داده حوزه نشر کشور محسوب می‌شوند.
 
مشاور امور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: اگر امروز بهترین و مناسب‌ترین کتاب و محتوا در بهترین وضعیت منتشر شود اما کسی از این فرآورده و تولید استفاده نکند، بدون تردید اقتصادی نیست.
 
امیرزاده افزود: یکی دیگر از رویکردهایی که در حوزه دولت برای اقتصادی کردن صنعت نشر تعریف می‌شود، کمک به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و هدف‌گذاری گروه‌هایی که می‌توانند نسل آینده کتابخوان کشور را تربیت کنند.
 
وی با اشاره به وظایف ناشران در محقق شدن اقتصاد مقاومتی در عرصه نشر کشور، اظهار کرد: در حوزه ناشران زمانی اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می‌کند که بین هزینه و فایده انطباق لازم وجود داشته باشد؛ این‌که در تولید محتوا پدیده‌های کم‌هزینه و پُراثر مورد توجه قرار بگیرند، بسیار مهم است.
 
مشاور امور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بدون تردید پدیده‌های نوظهور نرم‌افزارانه با مدیریت هوشمندانه می‌توانند بخش زیادی از هزینه‌های تولید ناشران را کم کنند. ورود صنایع حرفه‌ای و فنی حوزه تولید نشر به این عرصه می‌تواند اثربخش باشند؛ به طور مثال، خلاصه‌نویسی کتاب در دنیای امروز هم مورد تأیید قرار گرفته و هم با اقبال عمومی مواجه شده است و همچنین به نظر می‌رسد بسیار اقتصادی است.
 
امیرزاده ادامه داد: پیدا کردن الگوهای مناسبی از صنعت خلاصه‌نویسی که منجر به تولید محتوای مؤثر شوند و هزینه‌های تولید را کاهش دهند و همچنین اثرگذاری بر لایه‌های اصلی جامعه را قابل سنجش کنند، باید مورد توجه ناشران قرار بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها