سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
«من گدایی می‌کنم» به پیشخان کتابفروشی‌ها رسید/ سرنوشت کارتن‌خوابی که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فرانسه را نوشت

کتاب «من گدایی می‌کنم» نوشته ژان ماری روگل و ژان لوئی دوبره با ترجمه شقایق کبودانی از سوی انتشارات پوینده منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «من گدایی می‌کنم» نوشته ژان ماری روگل و ژان لوئی دوبره که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فرانسوی در سال ۲۰۱۵ است با ترجمه شقایق کبودانی و ویرایش مریم حسام‌فر از سوی انتشارات پوینده روانه بازار نشر شد.

ماجرای این کتاب از این قرار است که دوبره، رئیس پیشین شورای قانون اساسی فرانسه که در آن زمان هنوز به این سمت مشغول بود و دومین شخص قدرتمند فرانسه محسوب می‌شد به صورت اتفاقی در خیابان با روگل آشنا می‌شود و روگل خاطراتش را برای او تعریف می‌کند، دوبره بعد از شنیدن صحبت‌های روگل پیشنهاد نگارش این خاطرات را می‌دهد که روگل هم استقبال می‌کند و شروع به نوشتن سرگذشت خود می‌کند. ماحصل این دیدار اتفاقی، انتشار کتاب «من گدایی می‌کنم» است.

کتاب «من گدایی می‌کنم» ۱۸ بخش دارد و «کودکی آشفته»، «برگشت پدرم»، «فرار»، «من دوباره بی‌خانمان شدم»، «کار پیدا کردم»، «دوباره گدایی را در کوچه و خیابان شروع کردم»، «دوست‌هایم»، «دراگ‌استور در شانزلیزه»، «دوباره امید به زندگیم برگشت»، «من به خدا اعتقاد دارم»، «سیاست»، «داوطلبان کار از شما ممنونم»، «پلیس و پلیس»، «دیگر کارتن خواب نیستم ولی همچنان زندگی در خیابان را دوست دارم»، «کوچه خیلی عوض شده» و «نگرانی از فردا» عناوین این ۱۸ بخش است.

در پشت جلد این کتاب به قلم دوبره و در تعریف از روگل آمده است: «او یک آدم مشهور نیست، در سرتیتر خبرها دیده نمی‌شود، دنیای او با دنیای ما یکی نیست، با این وجود، احتمالاً بدون اینکه حتی متوجه حضورش شوید، زمانی از کنارش گذشته‌اید. یا اینکه سر راهتان او را دیده‌اید و روی‌تان را از او برگردانده‌اید. ممکن است وقتی اتفاقی با او روبه‌رو شدید، حرکتی ناگهانی انجام داده‌اید که او را از خود دور کنید. او برای زنده ماندن و بقای خود، لیوان کاغذی‌اش را به امید دریافت سکه‌ای که نشان بخشندگی شماست، به سمت شما می‌گیرد.»

در بخشی از این کتاب  و در داستان «کار پیدا کردم» می‌خوانیم: «شروع کردم به دنبال کار گشتن. با پول کمی که از گدایی درمی‌آوردم روزنامه می‌خریدم که در آن آگهی‌های کار را بخوانم. مدتی طول کشید. صاحب باری اجازه داد که صبح‌های زود آنجا شکلات داغ بخورم و در بارش بنشینم، آگهی‌های روزنامه را بخوانم. وقتی مرا در حال جستجو می‌دید، می‌گفت: «جوینده یابنده است.» گاهی هم به من کروسان مجانی می‌داد. حتی قبول کرد که صبح‌های زود حول‌وحوش ساعت ۶ که هنوز بار باز نکرده و مشتری‌ها داخل نشده‌اند، در دستشویی مسواک بزنم و موهایم را شانه کنم.»

کتاب «من گدایی می‌کنم» با ترجمه شقایق کبودانی در ۱۹۹ صفحه، شمارگان ۲ هزار نسخه و بi قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات پوینده منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها