جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
‌آیت‌الله ابطحی مولف بیش از 40 اثر با موضوع مهدویت درگذشت

آیت‌الله سید حسن ابطحی، مولف بیش از 40 کتاب با موضوع مهدویت صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیت الله سیدحسن ابطحی‌ خراسانی، پدر سیدمحمدعلی ابطحی خراسانی، صبح امروز 28 اسفندماه 1394 در سن 80 سالگی درگذشت.

وی متولد 1314 از روحانیون معروف مشهد بود و پیش از انقلاب ایران کانون بحث و انتقاد دینی در مشهد را راه اندازی کرد. بیش از 50 عنوان تألیف چاپ شده از وی به یادگار مانده است. برخی آثار وی تا 40 بار تجدید چاپ و حتی در کشور‌های دیگر به زبان‌های انگلیسی، اردو و عربی ترجمه و منتشر شده است. بیشتر تالیفات مرحوم آیت‌الله ابطحی در موضوع مهدویت و تزکیه نفس است.

پرواز روح (بیش از 40 بار تجدید چاپ)، در محضر استاد (2 جلد)، سیر الی الله جلد (4 جلد)، ملاقات با امام زمان، مصلح غیبی، مصلح آخرالزمان، انوار صاحب الزمان، انوار زهراء، امیرالمؤمنین، رسول اکرم، امام مجتبی، توضیح آیات قرآن، وظایف سالک الی الله،جواب مسائل دینی، عالم عجیب ارواح، اتحاد و دوستی، شبهای مکه، پاسخ به 77 مشکل دینی، پاسخ به سوالات فلسفی و اعتقادی، راه خدا، سؤال شما پاسخ ما، پاسخ ما، حل مشکلات دینی، عوامل پیشرفت، دو مقاله (منهج تفسیری قرآن کریم-اثبات اعجاز قرآن کریم)، پاسخ به مشکلات جوانان، پاسخ به سوالات توحید و پاسخ به سوالات نبوت برخی آثار این مجتهد‌ است.
 
مرحوم آیت‌الله ابطحی از طرف یک مؤسسه علمی در سوریه به دلیل ابداع و نوآوری در تألیف کتاب مصلح غیبی از دکتر اسعد علی دکترای افتخاری دریافت کرد. از مهم‌ترین ابتکارات وی می‌توان به ارائه مراحل هفتگانه تزکیه نفس (یقظه، توبه، استقامت، صراط مستقیم، محبت و تقوا، جهاد با نفس اماره بالسؤ و مرحله عبودیت) اشاره کرد که این برنامه یعنی تزکیه و تهذیب نفس همیشه در طول تاریخ به صورت فردی و محدود انجام می‌شده ولی سید حسن ابطحی برای اولین بار به صورت عمومی بر بیش از چهار هزار زن و مرد از همه قشرها، جوان و پیر، افراد دارای تحصیلات عالیه و افراد عامی این مراحل را اجرا و نتایج قابل توجهی نیز داشت که در قالب مقالات و سمینارهای متعدد در دفتر وی واقع در نوبنیاد تهران و دفاتر قم و مشهد ارائه می‌شد. شاگردان وی موظف بودند قرآن کریم را درست بخوانند و معنای آیات را متوجه شوند و به علاوه هر هفته روی 30 آیه مشخص در زمینه اخلاقیات تدبر و نتیجه تدبرات خود را نوشته و به دفاتر مرکزی ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها