شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
«نوروز؛ جشن نوزایی آفرینش» بلوکباشی چاپ هشتمی شد/ نوروز بر بنیاد انگاره‌های ذهنی مردم ایران

«نوروز؛ جشن نوزایی آفرینش» از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی به چاپ هشتم رسید. این کتاب به تاویل و تحلیلی مردم‌شناسانه درباره رفتارهای آیینی و آرمانی نوروز بر بنیاد انگاره‌های ذهنی مردم جامعه ایران می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «وابستگی انسان به طبیعت به سبب نقش و تأثیر طبیعت در زندگی اجتماعی و اقتصادی او بوده است. هر یك از فصل‌های سال نقش و اثری خاص در شكل دادن فعالیت‌های مردم در جامعه دارد. نوروز ایرانیان كه در آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود، پیام‌آور نوشدگی سال و آمدن گرما و باززایی طبیعت و زمان خروج انسان از خمودگی و پیوستن به طبیعت و شروع دوباره حیات اجتماعی است.» 

آنچه بازگو شد بخشی از سخنان دکتر علی بلوکباشی در کتاب «نوروز؛ جشن نوزایی آفرینش» است. چاپ هشتم این کتاب به تازگی از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی منتشر شده است.

در كتاب «نوروز؛ جشن نوزایی آفرینش» از مجموعه کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم؟» آیین‌ها و آداب و رسوم نوروزی (به ویژه آن‌هایی كه در فرهنگ مردم ایران جنبه‌ی مشترك و همگانی دارند) برای آشنایی علاقه‌مندان به خاستگاه و پیشینه‌ جشن نوروز و آگاهی آنان از چگونگی برگزاری آن در گذشته و امروز بررسی و توصیف شده است.

در این کتاب تاویل و تحلیلی مردم‌شناسانه درباره رفتارهای آیینی و آرمانی نوروز بر بنیاد انگاره‌های ذهنی مردم جامعه ایران ارائه شده است.

خاستگاه و پیشینه‌ اسطوره‌ای و تاریخی نوروز، پیك‌های نوروزی و مراسم پیشواز رفتن، آیین‌های نوشدگی سال و آداب ایام نوروز و تحویل سال و آیین‌های روز سیزدهم فروردین از مباحث مطرح‌شده در کتاب‌ را تشکیل می‌دهند.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «نوروز به بیان ابوریحان بیرونی روز «نوزایی آفرینش» و به روایت شمس‌الدین محمد دمشقی روز «آفرینش نور» و روزی است که مردم را در این روز به آراسته و نو گردانیدن آن‌چه که گذشتِ زمان کهنه کرده بر می‌انگیزاندند و معتقد بودند که در نوروز مقدرات مردم برای یک‌سالِ تمام تعیین و استوار می‌گردد.»

چاپ هشتم کتاب «نوروز؛ جشن نوزایی آفرینش» نوشته دکتر علی بلوکباشی، پژوهشگر فرهنگ‌عامه و مردم‌شناس در 120 صفحه، شمارگان دو هزار و 500 نسخه به قیمت 7 هزار تومان از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها