دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
صحاف: جایزه و نمایشگاه مرآت سال آینده میزبان کتاب‏‌هایی با موضوع «مردم‏‌سالاری دینی» است/ پرونده سبک زندگی بسته نمی‌شود

مجید صحاف، دبیر جایزه و نمایشگاه مرآت گفت: این جایزه و نمایشگاه سال آینده میزبان کتاب‏‌های ناشران و نویسندگان با موضوع «مردم‌‏سالاری دینی» است و البته این به معنای بسته شدن پرونده «سبک زندگی» نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  نخستین نمایشگاه کتاب ویژه کتب سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی با عنوان «مرآت» به همت جمعی از ناشران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و براساس پژوهش انجام شده توسط پژوهشگران كانون انديشه جوان از 12 اسفندماه در گالری خانه عکاسان حوزه هنری کار خود را آغاز کرده است.

اين نمايشگاه قرار است هرساله به یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان به آن توجه ویژه داشته و در ارتباط با آنها کتاب‌های مناسبی نیز تولید شده بپردازد. بر همین اساس در نخستین دوره موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیرخانه این جایزه قرار است هرساله از وجود ناشران و مراکز فرهنگی برای برگزاری این جایزه استفاده کند و امسال انتشارات سوره مهر و کانون اندیشه جوان، عهده‌دار اين كار شده‌ است. تاكنون تمامی کتاب‌‌های تولید شده با موضوع سبك زندگي و ناشران آنها شناسایی شده و برای ناشرانی که در این زمینه آثار قابل توجهی داشته‌اند، فراخوان ارسال شده‌ است.

در ابتدا ۵۵۰ کتاب با موضوع سبك زندگي اسلامي ـ ايراني شناسایی شد و از میان آنها ۳۵۰ کتاب مورد کارشناسی قرار گرفته كه در نمايشگاه مرات آثار به همراه متنی برای معرفی کتاب، نویسنده و ناشر آنها به نمایش درخواهد آمد و یک دسته‌بندی شامل کتاب‌‌های تبیین‌کننده موضوع نمایشگاه و جایزه، کتاب‌‌های ترویج‌کننده و حتی کتاب‌‌های‌ معارض با این هدف نیز انجام شده که قابل استفاده است.

مجید صحاف، دبیر جایزه و نمایشگاه مرآت درباره برگزاری این نمایشگاه توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: امروز حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی، ایجاب می‏‌کند فرهنگ تراز این تمدن، از استحکام سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در محتوا و ساختار بهره‌‏مند باشد. همان‌طور که رهبر حکیم انقلاب به حق بیان کردند بخش اصلی این حرکت تمدنی، بخش نرم افزاری آن یا همان سبک زندگی است. از همین رو اساسا شکل‌گیری سبک زندگی شرط لازمِ تحقق یک تمدن است.

وی با اشاره به كتاب «زندگی در عیش، مردن در خوشی» درباره اهمیت کتاب‏ محور بودن جایزه و نمایشگاه مرآت به نقل از این كتاب عنوان کرد: تاثیر لفظ چاپ شده در هر مقطع و برهه‌ای بر افکار عمومی، نه فقط به دلیل کمیت چاپ‏‌شده‌ها پایا و قدرتمند است، بلکه به این دلیل نیز قابل اهمیت است که آنچه چاپ شده از یک قدرت انحصاری برخوردار است.

صحاف تاکید کرد: از همین روست که همواره معتقدم محتوای یک پیام اگر از طریق قالب مکتوب در اختیار مخاطب قرار گیرد، ماناتر و تاثیر آن در ذهن عمیق‌‏تر خواهد بود. این است که فرهنگ مکتوب به ویژه کتاب را به رسانه‏‌ای ماندگار و عمیق بدل می‏‌کند و شاید جایزه و نمایشگاه‏‌های موضوعی کتاب، همچون جایزه و نمایشگاه کتاب مرآت از این حیث دارای اهمیت بسیار باشد.  

دبیر جایزه و نمایشگاه مرآت با اشاره به فلسفه شکل‏‌گیری این طرح گفت: «مرآت» آینه‌‏ای از مطالبات، دغدغه‌‏ها و منظومه فکری و فرهنگی رهبر معظم انقلاب و همچنین آینه‌‏ای از نیازها و خلاء‏های فرهنگی و اجتماعی جامعه، آینه‌‏ای از ساحت فکر و اندیشه‏ ذهن ارزشمند یک نویسنده است.

وی با اشاره به برنامه سال آتی مرآت نیز اظهار کرد: این جایزه و نمایشگاه در سال آینده میزبان کتاب‏‌های ناشران و نویسندگان با موضوع «مردم‌‏سالاری دینی» خواهد بود و البته این به معنای بسته شدن پرونده «سبک زندگی» نیست بلکه در فرصت یکساله‏ آتی علاوه بر بررسی آثار جدید، خروجی این جایزه و نمایشگاه در قالب «کتاب مرآت» و گاهنامه‌‏هایی با موضوع سبک زندگی و مردم سالاری دینی، در اختیار بدنه نشر و فعالان فرهنگی و اجتماعی قرار خواهد گرفت.

صحاف در پایان سخنانش گفت: جایزه و نمایشگاه مرآت آینه‏‏ تمام قد موضوعات مبتلابه فرهنگی جامعه است که قرار است هر ساله به یک موضوع بپردازد.

این نمایشگاه تا چهارشنبه 19 اسفندماه از ساعت 9 تا 16 در گالری خانه عکاسان حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها