چهارشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
اصغری: وضعیت پژوهش در حوزه هواشناسی با استانداردهای جهانی فاصله ندارد/ داستان‌های کوتاه را به زبان اصلی می‌خوانم

مهندس محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی در روز جهانی هواشناسی گفت: وضعیت پژوهش در حوزه هواشناسی در کشور ما چندان با پژوهش‌ها و استانداردهای جهانی فاصله ندارد و کمبودی در این حوزه احساس نمی‌شود، اما با وجود این‌ معتقدم که باید بیشتر برای پژوهش هزینه کرد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- روز جهانی هواشناسی در سال 1950 میلادی از سوی سازمان جهانی هواشناسی (WMO) شکل گرفت. همه ساله ۲۳ مارس برابر با چهارم فروردین به این مناسبت در تمام کشورهای عضو این سازمان جشن گرفته می‌شود.

در سال 1334 اداره كل هواشناسی كشور، وابسته به وزارت راه تاسيس شد. اين اداره كل، بعدها به‌صورت سازمانی مستقل، زير نظر وزارت جنگ قرار گرفت كه بعد از پيروزی انقلاب اسلامی، دوباره زير نظارت وزارت راه و ترابری درآمد. گسترش ايستگاه‌های هواشناسی و توسعه شبكه آن، پس از پيروزی انقلاب اسلامی شتاب بيشتری گرفت. در سال 1338، هواشناسی ايران به‌عنوان يكصد و سومين عضو سازمان هواشناسی جهانی، به عضويت اين سازمان جهانی درآمد.

به بهانه این روز مهندس محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی و گوینده اخبار هواشناسی در رسانه ملی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: به‌عنوان یک هواشناس، به‌نظرم حال و هوای کتاب و کتابخوانی در کشور ما خوب نیست. برخلاف هیاهوی اسفند‌ماه و عید نوروز، وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور ما خیلی داغ به نظر نمی‌رسد.
 
وی در مقایسه وضعیت پژوهش‌های هواشناسی در ایران و جهان گفت: وضعیت پژوهش در حوزه هواشناسی، در کشور ما چندان با پژوهش‌ها و استانداردهای جهانی فاصله ندارد و کمبودی در این حوزه احساس نمی‌شود، اما با وجود این معتقدم که باید بیشتر برای پژوهش هزینه کرد.
 
اصغری درباره اهمیت تدریس منابع بومی در رشته هواشناسی ادامه داد: از کتاب‌های دکتر هوشنگ قائمی، پدر علم هواشناسی ایران که افتخار شاگردی دکتر هولتن را نیز داشته‌‌اند، در دانشگاه‌ها استفاده می‌شود. کتاب‌های ایشان نیز دست کمی از کتاب‌‌های هولتن ندارد.

این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به اولویت‌های پژوهشی در حوزه هواشناسی افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات پژوهشی که امروزه‌ هم بازار داغی دارد، پدیده گرد و غبار‌ است. نمی‌توان برای هوا دیوار کشید تا گرد و غبار وارد کشور نشود، بنابراین سازمان هواشناسی با حمایت‌های دولتی باید ظرفیت‌های پژوهش در این حوزه را افزایش دهد تا بتوان قوی و سودمند در مواقع لزوم وارد عمل شد و با پیش‌بینی‌های درست و به‌کارگیری راهکارهای عملی و کاربردی از خسارت‌های احتمالی کاست.
 
وی درباره لزوم ارتباط سازمان هواشناسی با سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه پژوهش اظهار کرد: این دو بخش می‌توانند ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند؛ از مهم‌‌ترین امتیاز‌های تقویت ارتباط، پیشگیری از موازی‌‌کاری است. البته این موازی‌کاری در بسیاری از وزارتخانه‌‌ها نیز وجود دارد که با حذف این موازی‌کاری‌ها، پژوهش‌‌های مشترک تقویت می‌شود.

گوینده و کارشناس اخبار هواشناسی رسانه ملی، در ادامه درباره کتاب‌های مورد‌ علاقه خود برای مطالعه گفت: در حال ادامه تحصیل هستم و بیشتر به مطالعه کتاب‌های درسی مشغولم، بنابراین فرصت چندانی برای مطالعه کتاب‌های غیردرسی ندارم. کتاب‌های «هولتن» در موضوعاتی مانند دینامیک و لایه مرزی، از منابع اصلی رشته تحصیلی من است. اما به short story علاقه دارم و به دو دخترم هم پیشنهاد می‌کنم با مطالعه کتاب‌های زبان اصلی، با یک تیر دو نشان بزنند؛ از یک طرف به مطالعه بپردازند و از سوی دیگر تسلط به زبان انگلیسی را تقویت کنند.
 
اصغری با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای مطالعه در تعطیلات نوروز افزود: به خاطر دارم آموزش‌وپرورش برای روزهای عید برای دانش‌آموزان «پیک شادی» منتشر می‌کرد. به‌نظر من وجود «پیک‌ شادی» موجب دلشوره دانش‌آموزان می‌شد تا پیگیر درس باشند؛ برای مطالعه هم این وضعیت وجود دارد و نباید مطالعه را به موضوع و یا زمان خاص محدود کرد. باید برای مطالعه در تعطیلات و در همه سال، برنامه‌ریزی داشته باشیم. البته نوع و میزان مطالعه وابستگی بالایی با توانایی اقتصادی افراد و خانواده‌ها دارد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها