شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
​قزلی: کوشیدیم در انتخاب، اجرا و داوری از مسیر حق خارج نشویم

مهدی قزلی، در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت که دو دوره است که این جشنواره را برگزار می‌کنیم، جشنواره‌ای که بر سر سفره انقلاب روزی می‌خورد، به همین دلیل کوشیدیم در انتخاب، اجرا و داوری از مسیر حق خارج نشویم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عصر امروز شنبه اول اسفند ماه (1394) با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، اسماعیل امینی، دبیر جشنواره و علاقه‌مندان حوزه شعر و ادب در تالار همایش‌های رفاه برگزار شد.

مهدی غزلی با اشاره به دهمین دوره جشنواره شعر فجر اظهار کرد: جشنواره شعر فجر دو رقمی شد و دو دوره است که این جشنواره را برگزار می‌کنیم. جشنواره‌ای که بر سر سفره انقلاب روزی می‌خورد. کوشیدیم در انتخاب، اجرا و داوری از مسیر حق خارج نشویم.

وی ادامه داد: جشنواره شامل سه بخش رقابت، محافل و دوره‌های متمرکز شعر بود. در بخش رقابتی جزئیات اجرایی در رسانه‌ها منعکس شده است. تعیین داورها و خط‌مشی داوری بر عهده هیات علمی بود که از وزیر حکم گرفته بودند و کارشان را با هماهنگی و دبیری اسماعیل امینی پیش می‌بردند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در توضیح برنامه محافل گفت: در محافل داخلی باید جوری برنامه‌ها را مدیریت و اجرا می‌کردیم که همه ایران پوشش داده و نگاه ملی در برنامه‌هایمان دیده می‌شد. شهر قم، با حضور دبیران ادوار گذشته جشنواره، میزبان شروع رسمی جشنواره بود. ایلام در غرب، همدان در شعر کودک و نوجوان، ارومیه در شعر طنز، بجنورد در شرق، بم در جنوب، اصفهان در مرکز، شعر مهاجرت در ری، شیراز در ساغری شعر و شعر جوان در تهران محفل‌های شعری ما بودند.

وی افزود: در بیرون از ایران، بیش از نام کشورها نام شهرها جلب توجه می‌کرد. ضاحیه، خجند، هرات، بیروت، کابل دوشنبه، صور، صیدا، نبطیه و جونیه، معجزه زبان و فرهنگ مرزها را از یاد ما برده بود.

قزلی با اشاره به دوره متمرکز شعر اظهار کرد: در این دوره حدود 170 شاعر جوان از چهار گوشه مملکت آمدند تا استادان شعر خلاقه را ببینند. سهیل محمودی، ساعد باقری، مصطفی علیپور، قربان ولیئی، محمد حسین جعفریان، اسماعیل امینی، ارمغان بهداروند، بهمن ساکی، علی‌محمد مؤدب، بهروز جلالی، حمیدرضا شکارسری، مصطفی محدثی، ناصر فیض، ابوالفضل زرویی نصرآباد، جواد محقق، غلامرضا طریقی، حسین آهی و جبار کاکایی کلاس‌های پرشوری داشتند. به نظرم خاطره این همه جوان پرانرژی و متفاوت در ذهن استادان خواهد ماند.

وی در پایان گفت: حال که به این دو دوره، صبوری و شفافیت در اجرا، صداقت در رقابت، محافل داخلی، محافل خارجی، زحمت دوستانم در بنیاد، هیات علمی جامع و عالم می‌نگرم از خود می‌پرسم از ما در ذهن آیندگان چه خواهد ماند؟ آیا تغییر در شکل اجرای جشنواره از دو دوره پیش تابه‌حال و پوست‌اندازی آن، به تغییری در حال و جان شعر معاصر منجر شده است؟ گذر ایام و جامعه ادبی داور است.

 در پایان این مراسم برگزیدگان معرفی و از آنها قدردانی و تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط