دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
صالحی: جهان، کتاب‌های کودک و نوجوان ایران را به رسمیت شناخته است

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان با بیان اینکه جهان، کتاب کودک و نوجوان ایران را به رسمیت شناخته است، گفت: این نکته نکته کمی نیست زیرا در حوزه‌های دیگر با مطرح شدن در سطح بین‌المللی فاصله جدی داریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان صبح امروز دوشنبه (26 بهمن ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور و نادر قدیانی، رئیس انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان، احمد مسجدجامعی، فرهاد تیمورزاده، حمیدرضا شاه‌آبادی دبیرعلمی جشنواره، محمد مجری‌سازان طوسی، دبیر جشنواره و رضا امانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی آموزش‌وپرورش در تالار ایوان شمس برگزار شد.
 
سید‌عباس معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه گفت: کتاب کودک و نوجوان، یکی از مزیت‌های جدی حوزه نشر کشور و فرصتی برای فرهنگ ایران اسلامی ماست. در این حوزه هم از لحاظ کمیت آثار تولیدی و هم از لحاظ کیفیت، کتاب‌های خوبی منتشر شده است. این حوزه از معدود حوزه‌های نشر است که در فضای جهانی نیز شناخته شده است و مولفان و تصویرگران این حوزه در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی مطرح شده‌اند.

سیدعباس صالحی بیان کرد: جهان، کتاب کودک و نوجوان ایران را به رسمیت شناخته است و این نکته کمی نیست زیرا در حوزه‌های دیگر با دنیا فاصله جدی داریم. کتاب کودک و نوجوان دریچه خوبی است برای حضور در بازارهای جهانی. ظرفیت‌هایی مانند کمیت، کیفیت و شهرت در سطح بین‌المللی، فرصت‌های خوبی برای حضور در بازارهای جهانی به‌شمار می‌آیند.
 
وی در ادامه، به ظرفیت‌های دیگر این حوزه اشاره کرد و گفت: ما صاحب ناشران خوب و حرفه‌ای در حوزه کتاب کودک و نوجوان، انجمن‌های مدنی مانند انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و شورای کتاب کودک و انجمن تصویرگران کتاب کودک هستیم. این نهادها توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف از پس مشکلات حوزه نشر کودک بربیایند. این اتفاق در سایر حوزه‌های نشر کمتر روی داده‌است.

صالحی به اشاره به اینکه در حال حاضر به بخش کودک و نوجوان مباهات می کنیم، بیان کرد: نشر کودک و نوجوان پیشرفت‌های خوبی داشته است، اما این به آن معنی نیست که حوزه نشر کودک و نوجوان همه راه را رفته است؛ بلکه دغدغه‌هایی نیز در این حوزه وجود دارد. 

وی با اشاره به لزوم ذائقه‌سنجی‌ها پیش از انتشار آثار کودک و نوجوان گفت: باید هم ذائقه مخاطب کودک و نوجوان شناسایی شود و هم ذائقه خانواده ایرانی زیرا کودک امروز با کودک دیروز فرق دارد. از سوی دیگر، خانواده به عنوان حلقه واسط، باید دقیقا بررسی شود.

صالحی در تشریح نظرش گفت: جریان مولد تولید کتاب کودک و نوجوان بیش‌از‌پیش نیازمند فعالیت‌هایی برای ذائقه‌یابی است. پیشنهاد می‌کنم ناشران پیش از اینکه اقدام به تولید کتاب کنند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند، زیرا ذائقه مخاطبان کودک و نوجوان و خانواده‌ها تغییر جدی پیدا کرده و دچار جهش شده است. جدی نگرفتن این مهم ما را به بحران مخاطب دچار خواهد‌کرد.

صالحی افزود: امروز صنعت نشر کودک در کنار صنعت بازی، سرگرمی، آموزشی و پویانمایی حرکت می‌کند. با وجود این صنعت‌ها، نباید قالب تولیدات کودک و نوجوان را صرفاً در کتاب کاغذی ببینیم؛ قالب‌های جدید کتاب کودک سرنوشت محتوم این حوزه است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «فروش» را نیز از جمله دغدغه‌های نشر کودک دانست و گفت: ما هنوز در عرصه فروش، به شیوه سنتی عمل می‌کنیم و باید به سمت تغییر این عادت پیش برویم.

صالحی با اشاره به اهمیت نشر کودک گفت: حفاظت از دستاورد‌های این حوزه بسیار مهم است و برای حفظ آن باید به فکر تغییرات جدی باشیم. به‌ دلیل جایگاه مهمی که بخش کودک و نوجوان در حوزه فرهنگی کشورمان دارد، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همواره در کنار نشر کودک است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها