دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
نوش‌آبادی: تقویت زبان و ادبیات فارسی اولویت‌ سیاست‌های راهبردی ایران است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با شاعران و مؤلفان افغانستان گفت: تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی، از جمله اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های راهبردی داخلی و بین‌المللی است. این سیاست به همه قوا ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین نوش‌آبادی، سخنگو و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش‌از‌ظهر امروز (19 بهمن‌ماه) در دیدار با جمعی از شاعران و مؤلفان کشور افغانستان، اظهار کرد: باید برای عمق بخشیدن به پیوندهای دو کشور تلاش کنیم تا هر دو ملت با ادبیات و فرهنگ و هنر یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: تاریخ، جغرافیا، ادبیات، فرهنگ و هنر مشترک میان ایران و افغانستان از جمله امتیازات خوبی است که از طریق آن می‌توان روابط فرهنگی و تاریخی، سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور را تقویت کرد و از آن بهره برد.

نوش‌آبادی با اشاره به این‌که بیش از ٣٠٠ میلیون نفر در منطقه دارای زبان و خط فارسی هستند، ادامه داد: باید به فرهنگ و تمدن ایران و افغانستان و اهل زبان و ادبیات فارسی بیش‌ازپیش توجه داشت.

وی با تأکید بر احیای زبان و ادبیات فارسی گفت: لازم است کشورهای فارسی‌زبان به سمت تشکیل اتحاد و کرسی‌های زبان فارسی با یکدیگر بروند و به تقویت و گسترش این زبان در منطقه و جامعه بین‌المللی بپردازند.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ‌ و‌ ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید افزود: لازمه حفظ و توسعه زبان و ادبیات فارسی، تقویت مناسبات فرهنگی، هنری و ادبی میان دو ملت است و در این زمینه باید به استعدادهای خود نیز بیشتر توجه داشته باشیم.

وی گفت: امروز اگر برخی زبان‌ها به‌عنوان زبان‌های زنده دنیا محسوب می‌شوند به دلیل تلاش فرهنگی و علمی است، زیرا هر جا علم و دانش وجود دارد به‌موازات آن گسترش فرهنگ و زبان هم به وجود می‌آید. باید کاری کنیم که زبان فارسی به‌عنوان یکی از زبان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

نوش‌آبادی بیان کرد: برای رسیدن به این امر با تلاش دولت‌های منطقه باید مقالات و پژوهش‌های خود را در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی دنیا به زبان فارسی ارائه دهیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها مهاجر افغانی است که در ایران صاحب سطوح مختلف علمی و فرهنگی شده‌اند و بسیاری از نویسندگان و نخبگان این کشور در ایران حضور دارند.

وی با اشاره به حضور پررنگ افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: این حضور نشان‌دهنده  وجود زمینه‌های لازم برای گسترش روابط و مناسبات فرهنگی میان دو دولت و ملت است.

در پایان، نوش‌آبادی بر صادرات کتاب، اعزام گروه‌های فرهنگی و ادبی دو کشور در قالب تورهای فرهنگی، تعاملات رسانه‌ای، تعاملات ناشران  تأکید کرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها