سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
علم‌الهدی: مجمع تقریب مذاهب از نویسندگان فعال حمایت می‌کند/ مولاوردی: تالار منابع تخصصی زنان بازگشایی می‌شود

حجت‌الاسلام حامد علم‌الهدی، رئیس کمیته تقریب مذاهب اسلامی و شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به تشریح برنامه‌های کمیته‌های ستاد مرکزی دهه فجر و سی و هفتمین پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند. رونمایی از تالار تخصصی منابع ویژه زنان و حمایت از ناشران و نویسندگان فعال از برنامه‌های کمبته‌های ستاد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حجت‌الاسلام حامد علم‌الهدی، رئیس کمیته تقریب مذاهب اسلامی ستاد بزرگداشت دهه فجر امروز سه‌شنبه (6 بهمن‌ماه) طی نشست خبری به تشریح فعالیت‌های این کمیته پرداخت و گفت: مسئولیت کمیته تقریب مذاهب اسلامی به اعتبار فعالیت‌هایی که مجمع تقریب مذاهب اسلامی در داخل و خارج از کشور داشته به این نهاد واگذار شده است. مجمع تقریب مذاهب اسلامی هر ساله طی دو بازه زمانی اصلی‌ترین فعالیت‌های خود را برگزار می‌کند که یکی از آنها برگزاری اجلاس وحدت اسلامی همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) است و امسال نیز بیست و نهمین دوره آن برگزار شد.
 
وی ادامه داد: این مجمع همچنین در بزرگداشت دهه فجر بخش عمده دیگری از فعالیت‌های خود را اجرا می‌کند و اهل سنت همگام با شیعه هرساله استقبال خوبی از این مراسم به عمل می‌آورند و شاهد حضور پرشور آنها در مراسم 22 بهمن هستیم. امسال نیز سخنرانی‌های مشترکی از علمای اهل سنت و شیعه در این ایام برگزار می‌شود.
 
معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه 16 بهمن‌ماه روز تقریب نامیده شده است، گفت: به همین مناسبت در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود و پنجشنبه همین هفته کنفرانس مبارزه با تفکر تکفیری و افراطی‌گری برگزار خواهد شد چرا که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر مساله تفرقه‌افکنان و نیاز مسلمانان به وحدت بوده است. البته وحدت در حوزه عمل و تقریب در حوزه اندیشه صورت می‌گیرد و ما ابتدا باید دل‌ها را به هم نزدیک و بعد اتحاد را ایجاد کنیم.
 
به گفته معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بزرگترین تمایز میان شیعه و سایر فرق به بحث امامت برمی‌گردد. غیر شیعیان معتقد هستند که امامت از طریق گردهمایی میان مسلمانان اتفاق می‌افتد اما شیعیان امامت را امری منسوبی از سوی خداوند می‌دانند. از سوی دیگر اختلاف میان شیعه و سایر فرق در فروغ فقهی است که این مورد حتی در داخل خود مذهب تشیع هم وجود دارد اما دلیلی نمی‌شود که به علت اختلاف فروغ فقهی مسلمانان را از هم جدا کنیم.
 
کتابی که دلیل مناسبت 9 ربیع‌الاول را روشن می‌کند
حجت‌الاسلام علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر مبارزه با خرافات گفت: امروزه مسایلی خارج از حوزه دین وارد مذهب شده در حالی که احیای کتاب خدا و سنت پیامبر وظیفه عالم دین اسلام است و باید همه کمک کنیم تا خرافات را از دین بزداییم. متاسفانه امروز با انبوهی از مطالب خرافاتی در متون و کتب روایی و احادیث مواجه هستیم در حالی که هیچ نیازی به این مطالب وجود ندارد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش از انتشار کتابی درباره وجود نداشتن روز نهم ربیع‌الاول در تقویم شیعی خبر داد و گفت: این کتاب که به تازگی منتشر شده حاصل تحقیق طلبه جوانی است که نشان می‌دهد نهم ربیع‌الاول هیچ مبنای علمی در تقویم ما ندارد و ما این روز را تنها به دلیل آغاز امامت امام زمان جشن می‌گیریم و علت دیگری ندارد.
 
وی تاکید کرد: باید علمای دین و صاحبنظران در این حوزه برای خرافه‌زدایی از مذهب نهایت تلاش خود را انجام دهند چرا که امروزه مذهب شیعه را خرافه‌گرا می‌دانند و دشمنان از همین منظر برای تکفیر ما استفاده می‌کنند.
 
معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه درباره آثار و کتبی که توسط این سازمان برای تقریب مذاهب منتشر می‌شود، گفت: این مجمع مجلات و کتبی را به زبان عربی منتشر می‌کند که از آن جمله می‌توان به رسالت تقریب و رسالت اسلام اشاره کرد. همچنین به صورت دیجیتال و کاغذی بسیاری از این کتب و مجلات در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار می‌گیرد طی سال‌های اخیر نیز کتاب‌های بسیار زیادی در این حوزه منتشر شده است.
 
علم‌الهدی در پایان سخنانش با تاکید بر حمایت از نویسندگان و ناشرانی که در حوزه تقریب مذاهب قلم می‌زنند، گفت: معاونت فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در نمایشگاه‌های استانی کتاب و خارج از کشور حضور دارد و آثار جدید ما در این حوزه را معرفی و عرضه می‌کند.
 
برگزاری دومین دوره همایش اعتدال با محوریت زنان
شهیندخت مولاوردی در بخش دیگری از این مراسم فعالیت‌های کمیته زنان ستاد بزرگداشت دهه فجر را تشریح کرد و گفت: امسال بزرگداشت دهه فجر با چندین مناسبت از جمله اجرای برجام، دهمین سال از سند چشم‌انداز بیست ساله نظام مشهور به سند چشم‌انداز 1404 و تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی برابر شده است. دولت نیز لایحه‌ای به مجلس ارایه کرده که متفاوت با برنامه‌های توسعه قبلی است و امیدواریم با این برنامه‌ها بتوانیم به اهداف خود در این زمینه نائل شویم.
 
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: به رغم تمام پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که پس از انقلاب اسلامی به واسطه ریخته شدن خون شهدا به دست آمده همچنان در برخی از زمینه‌ها توسعه نامتوازن داریم و امیدواریم که با اجرای برنامه‌هایی طی 5 سال آینده به تعادل نسبی در این زمینه برسیم.
 
وی با اشاره به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی افزود: زنان بیش از مردان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش داشتند و ما شاهد حماسه‌های سیاسی زنان بوده‌ایم. اکنون نیز که در شرایط پساتحریم قرار داریم همان‌گونه که در ابتدای سال 94 بیان شد چالش بزرگ کشور مساله اقتصادی است و امیدواریم از ظرفیت نیروی انسانی کارآمد و مبتکر برای خلق حماسه‌های اقتصادی استفاده کنیم و آن را در مسیر تعالی و توسعه کشور به‌‌کار گیریم.
 
مولاوردی با اشاره به اینکه زنان همان‌گونه که در انقلاب اسلامی پیشرو بوده‌اند امروز پیشران هستند، یادآور شد: امسال نیز روز 17 بهمن‌ماه و نیز دیگر روزهای این ایام، در 29 استان 23 دستگاه اجرایی برنامه‌های مختلفی را خواهیم داشت که در این حوزه وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش در امور جوانان بیشترین برنامه‌ها را داشته‌اند و استان فارس نیز در میان استان‌ها بیشترین برنامه را به خود اختصاص داده است.
 
به گفته این مقام مسئول، در حوزه ستادی دو هزار و 590 برنامه و در حوزه استانی 73هزار و 447 برنامه برگزار می‌شود. در ایام دهه فجر برنامه‌های متفاوتی از جمله نمایشگاه‌ها و سمینارهای مختلف برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی اعتدال در تاریخ 17 بهمن‌ماه گفت: این همایش با محوریت اعتدال، زنان و توسعه با حضور مقامات عالی‌رتبه کشوری در کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. همچنین در روز 20 بهمن‌ماه از تالار تخصصی منابع ویژه زنان در کتابخانه ملی ایران رونمایی خواهد شد. با افتتاح این تالار دسترسی به کتب و منابع تخصصی در امور زنان و خانواده تسهیل می‌شود.
 
مولاوردی در پایان گفت: برگزاری دهمین دوره مسابقات قهرمانی شطرنج کشور، دیدار با خانواده زنان ایثارگر، برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی با موضوع نقش زنان در انقلاب اسلامی و سبک زندگی و تحکیم بنیان خانواده، افتتاح کتابخانه تخصصی ویژه زنان در استان زنجان، برگزاری نشست با زنان فرهیخته در استان بوشهر و... از دیگر برنامه‌های برگزار شده در این ایام خواهد بود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها