پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
«فرهنگ لغت ریاضی کاربردی» برای دانشجویان منتشر شد

«فرهنگ لغت ریاضی کاربردی (انگلیسی به فارسی)» به قلم مرتضی سنجرانی‌پور از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ «فرهنگ لغت ریاضی کاربردی (انگلیسی به فارسی)» شامل نشانه‌ها، واژه‌ها و اصطلاحات خاص، پیشوندها، پسوندها و اشکال هندسی، نوشته دکتر مرتضی سنجرانی‌پور، استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
 
در بخشی از پیشگفتار کتاب به قلم نویسنده آن آمده است: «زبان توسعه یافته‌ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسان‌ها و جوامع انسانی به‌کار گرفته می‌شود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علائم رقص و هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه‌سازی نیز می‌توان ارتباط برقرار نمود اما انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به ساده‌‌ترین و کامل‌ترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است. اما جمعیت کره زمین به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند، زبان‌هایی که هر کدام به گوش دیگری غریب می‌‌‌آیند. طی سالیان اخیر به دلایل مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زبان انگلیسی تبدیل به وسیله ارتباط مردمانی از فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف شده است.»
 
نویسنده در ادامه این پیشگفتار آورده است: «هر چند پوشش دادن و ارائه واژه‌های همه گرایشات ریاضی (از محض گرفته تا کاربردی) در یک مجموعه کار ساده‌ای نبوده و نیست، اما می‌توان با ترجمه و یافتن معانی معادل فارسی چند واژه کلیدی و مقدماتی چند صفحه نخست از یک کتاب تخصصی، قادر به مطالعه و درک بقیه فصل‌ها و مطالب کتاب موردنظر شد. بدیهی است که جهت مطالعه و درک مطالب یک کتاب (بخصوص تخصصی) شیوه‌ها و روش‌های متعدد علمی وجود دارد که هدف نگارنده پرداختن به آن شیوه‌های علمی نبوده و موارد فوق فقط جهت آشنایی اولیه محققین و دانشجویان عزیز بیان گردیده است.»
 
براساس محتوای این اثر، هدف نگارنده این بوده که با وجود در دسترس بودن واژه‌نامه و منابع زیاد در بیشتر گرایشات ریاضی، مجموعه‌ای فراهم شود تا حداقل برای آشنایی اولیه به دانشجویان تمامی مقاطع از کارشناسی تا بالاتر، واژه‌های کلیدی و ابتدایی ریاضی در آن گنجانده شود و تلاش شده تا آنچه که یک محقق ریاضی نیاز دارد، حتی‌الامکان به‌صورت یکجا گردآوری و ارائه شود.
 
نخستین چاپ کتاب «فرهنگ لغت ریاضی کاربردی (انگلیسی به فارسی)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 485 صفحه، به بهای 20 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها