دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
مجیدی: امیدوارم سال آینده داستان‌های خوبی در زمینه زندگی رسول اکرم (ص) خلق شود/ مجید قیصری: نوشتن فرایندی پیچیده برای اکتشاف است

مجید مجیدی، کارگردان سینما در افتتاحیه نخستین جشنواره خاتم گفت: ما در زمینه تولیدات هنری با موضوع زندگی و سیره پیامبر اعظم(ص) دچار غفلتیم. امیدوارم سال آینده داستان‌هایی پر از جلوه و زیبایی که لحظه به لحظه زندگی پیامبر عظیم‌الشأن را روایت کند در عرصه ادبیات داستانی خلق شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجید مجیدی، کارگردان سینما در افتتاحیه نخستین دوره جشنواره «خاتم» که صبح امروز (7 دی ماه) در تالار وحدت برگزار شد، گفت: ما در حوزه ادبیات‌داستانی‌ای که با موضوع زندگی و سیره پیامبر(ص) نوشته شود، با غفلت‌های بسیاری روبه‌روییم. امیدوارم در سال آتی داستان‌هایی پر از جلوه و زیبایی درباره پیامبر اعظم(ص) نوشته شود. به جناب مهدی فیروزان، مدیر عامل شهر کتاب و همکارانشان که نخستین دوره این جشنواره را پایه‌گذاری کردند تبریک می‌گویم.
 
کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» افزود: معتقدم که در زمینه زندگی حضرت محمد(ص) باید نهادینه‌سازی انجام شود. به همین دلیل است که حتی در حوزه انقلاب اسلامی هنوز آثار شاخصی عرضه نشده است. کاری که جناب فیروزان و همکارانشان انجام می‌دهند، به واقع همین نهادینه‌سازی است.
 
این کارگردان ادامه داد: در ایران متأسفانه هر مسئولی بعد از مدتی به روزمرگی می‌افتد اما با افتتاح نخستین دوره جشنواره خاتم به گمانم آثار شاخصی در حوزه رمان و ادبیات‌داستانی تولید خواهد شد. امیدوارم این جشنواره آثار درخشان، ماندگار و ارزشمند را دربرگیرد.
 
مجید قیصری، داستان‌نویس و دبیر علمی نخستین جشنواره خاتم به بیان روایتی از سیره پیامبر بزرگ اسلام پرداخت و گفت: شبی دو یار رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آل وسلم)، نزدیک او بودند. بعضی از شب بگذشت. هر دو برون آمدند و شب تاریک بود. هر دو عصا داشتند، عصاهای هر دو روشنایی می‌داد، چنانچه چراغ تابد. چون بر سر دوراهی رسیدند، خواستند که هر یک به خانه خود روند. چون جدا شدند عصای هر یک جداگانه روشنایی می‌داد، به قدرت خدای عزّوجل.
 
وی ادامه داد: امروز روز بزرگی است، نه از آن رو که گدایی به شاهی مقابل نشیند؛ از آن رو که می‌خواهیم از وجود نازنین پیامبری بگویم، بشنوم، و به امید حضرت حق از او بنویسم. که آفتاب را نیاز به تعریف نیست. بلکه باید از وجودش بهره برد. امروز روز بزرگی است که کوچکی، کوتاهی در کنار تمام بزرگی عالم می‌نشیند. و ما ارسلناک، الا رحمته للعالمین همین است. امروز روز داستان کوتاه است و این افتخار کمی نیست برای کوچکی که نامش در کنار بزرگی به نیکی بنشیند.
 
نویسنده رمان «ضیافت به صرف گلوله» اضافه کرد: مفتخرم، به عنوان کسی که چند صفحه‌ای در وادی داستان کوتاه قلمی کرده، این خبر مهم را به اطلاع مشتاقان کتاب و داستان برسانم که داستان کوتاه «خاتم» با محوریت شخصیت حضرت ختمی مرتبت قرار است جمعی را به دور خود مجموع کند. این‌که چرا فال به نام داستان کوتاه افتاده، نه به نام نمایشنامه با فیلمنامه، یا نقاشی و نگارگری، شاید از خوش اقبالی داستان کوتاه باشد.
 
این داستان‌نویس توضیح داد: این موضوع شاید از بی‌حوصلگی مردمان امروز باشد. شاید کوتاهی متن بهانه باشد. سهل‌الوصول بودن- مردمی بودن، هر چه هست، هر چه باشد، نمی‌توان منکر ظرفیت‌های داستان کوتاه شد. داستان کوتاه اثری تصادفاً کوتاه نیست. ادگار آلن‌پو، داستان کوتاه را متفاوت از رمان و برتر از آن می‌دانست و این ارزشمندی را نه به دلیل کوتاهی اثر بلکه به دلیل شدت آن می‌دانست. داستان کوتاه در سلسله مراتب انوع ادبی درست در زیر شعر غنایی قرار می‌گیرد. داستان وعظ نیست. داستان نشان می‌دهد، موعظه نمی‌کند. ارزش‌های داستان بیشتر نهفته است تا آشکار. نویسنده هر چه عینی‌تر باشد، هر چه بیشتر به نشان دادن پایبند باشد تا بیان کردن ارزش‌هایش در داستانش –در موضوع، در سبک، در شیوه ترسیم شخصیت‌ها، در پیرنگ‌ها، در لحن گفتار رخنه بیشتری دارد.
 
نویسنده مجموعه داستان «نفر سوم از سمت چپ» گفت: داستان کوتاه، مشارکت فعال خواننده موشکاف را می‌خواهد که این نشانه‌ها را فرا بگیرد، درک کند و لذت ببرد. داستان‌های نخستین، وسیله اظهار بودند، داستان امروز ابزار پژوهش است. نویسنده امروز جهان‌بینی‌اش را اخذ نمی‌کند، کشف می‌کند. و چه پژوهشی سترگ‌تر از پژوهش سلسله نور، همان که سهروردی بزرگ، شیخ اشراق، فلسفه‌اش را بر آن نهاد.
 
قیصری اضافه کرد: نوشتن فرایندی پیچیده برای اکتشاف است؛ اکتشاف در زندگی و معنای آن، و چه زندگی و شخصیتی بزرگ‌تر از دُردانه عالم. سخن را کوتاه می‌کنم. اگر قصه‌گوها ما را خواب می‌کردند، داستان‌نویسان قرار است ما را بیدار کنند. جشنواره خاتم، جشنواره نور- جشنواره بیداری وجدان است. و در عصری که بی‌اخلاقی، بداخلاقی از در و دیوار می‌بارد، هست هنوز کسی که وجودش، نامش، یادش، نور امید را در دل ما بکارد.
 
دبیر علمی نخستین جشنواره خاتم افزود: جشنواره خاتم به امید افشاندن این نور امید، نور رحمت، ان‌شالله قرار است چراغ راه باشد. امروز تولد این نور است. فقط به یاد داشته باشیم که رسول اکرم(ص) تاریخ نیست که نوشته شود. رسول اکرم(ص) تجسم عینی قرآن کریم، معجزه تمام اعصارست. رسول اکرم(ص) مجموع حقایق آسمانی و فضیلت‌های انسانی است. در یک کلام؛ سخن از ایشان، سخن از همه پیامبران و همه خوبی‌هاست.
 
در این مراسم از کتاب «قاف» یاسین حجازی رونمایی شد و او بخش‌هایی از کتاب خود را برای حاضران خواند. در افتتاحیه نخستین دوره جشنواره خاتم با حضور علی اکبر اشعری، مهدی فیروزان و نویسندگان کشور، از مجید مجیدی، کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» تجلیل شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها