دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
شادی را در یک کتاب جست‌وجو کنید/ فانوسی قدرتمند برای روشن‌سازی مسیر

کتاب «در جست‌وجوی شادی» بر اساس رویکرد پذیرش و تعهد درمانی (ACT) تألیف شده است. رویکرد ACT مورد حمایت تجربی و پژوهشی قرار گرفته است و راهکارهای جدید و غیرقابل انتظاری را برای موضوعاتی هم‌چون شادی و رضایت از زندگی ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «در جست‌وجوی شادی» نوشته راس هریس با مقدمه استیون هیز با ترجمه مریم فاتحی‌زاده و شیرین عظیمی‌فر از سوی نشر دانژه منتشر شده است.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «مفهوم کنایه‌ای عجیبی در واژه شادمانی وجود دارد. این کلمه (ness-Happi) از کلمه‌ای به معنای «به‌صورت اتفاقی» یا «یک اتفاق و پیشامد» ریشه گرفته است و در معنای مثبت به‌تازگی، شگفتی و قدردانی از اتفاقات تصادفی اشاره می‌کند. مفهوم کنایه‌ای در این است که انسان‌ها نه‌تنها در جستجوی شادی هستند، بلکه برای حفظ آن نیز تلاش می‌کنند و از هر گونه احساس ناکامی اجتناب می‌کنند. متأسفانه این تلاش‌های کنترل‌آمیز می‌تواند گران‌بار، ‌محصورکننده، خشک و تغییرناپذیر باشد. شاد بودن تنها به معنای داشتن احساسات خوب نیست. اگر این‌گونه می‌بود، مصرف‌کنندگان مواد مخدر، شادترین انسان‌های روی زمین بودند. در حقیقت،‌ داشتن احساس خوب می‌تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

تصادفی نیست که مصرف‌کنندگان مواد مخدر شیوه‌های استفاده کردن از مواد را fex (در زبان انگلیسی یکی از معانی این کلمه، مواد مخدر و افیون می‌باشد) می‌نامند، ‌زیرا آنها بر اثر تغییرات شیمیایی که در بدنشان صورت می‌گیرد تلاش می‌کنند تا چیزی را در جایش محکم و ثابت نگه دارند. شادی نیز اگر به آرامی و ملایمت حفظ نشود،‌ همانند پروانه‌ای که به یک صندلی میخ‌کوب شده باشد از میان خواهد رفت. این حالت تنها در میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر وجود ندارد. همه ما تمایل داریم برای ایجاد احساس شادی درگیر رفتارهایی کاملاً متناقض شویم و در نتیجه به ناچار متحمل عواقب ناخوشایند آنها خواهیم شد.»

به گفته مولف، این کتاب بر اساس رویکرد پذیرش و تعهد درمانی (ACT) تألیف شده است. رویکرد ACT مورد حمایت تجربی و پژوهشی قرار گرفته است و راهکارهای جدید و غیرقابل انتظاری را برای موضوعاتی هم‌چون شادی و رضایت از زندگی ارائه می‌کند.

این رویکرد به جای اینکه تکنیک‌های جدیدی را برای دستیابی به شادی به شما بیاموزد، روش‌هایی را برای کاهش مواردی هم‌چون کشمکش و منازعه، اجتناب و از دست دادن لحظه کنونی به شما خواهد آموخت. راس هریس این رویکرد را بسیار با دقت و خلاقانه و به روشی قابل دستیابی ارائه کرده است. او به صورت ساختار یافته در طی 33 فصل، چگونگی وارد شدن به دام شادی و رهایی یافتن از آن به‌وسیله ذهن آگاهی،‌ پذیرش، گسلش شناختی و ارزش‌ها را به ما نشان می‌دهد.

خبر خوشایندی که این کتاب به ما نوید می‌دهد این است که بازی انتظار به پایان رسیده است و دیگر نیازی نیست برای آغاز زندگی منتظر بمانیم. امروزه، اغلب انسان‌ها گرفتار توهمات ذهنی خود شده‌اند،‌ درست همانند شیری که در یک قفس اسیر شده باشد. اما به‌رغم صورت ظاهری، قفس نمی‌تواند مانعی برای روح بشر باشد. راه دیگری برای پیشروی و عبور از موانع وجود دارد و هریس با تألیف این کتاب فانوسی قدرتمند و دوست‌داشتنی برای روشن‌سازی این مسیر، فروزان کرده است.

کتاب حاضر در سه فصل با عناوین اصلی شما چگونه دام شادی را برپا می‌کنید، دگرگون ساختن دنیای درونی و ایجاد یک زندگی ارزشمند سامان یافته است.

کتاب «در جست‌وجوی شادی» نوشته راس هریس با مقدمه استیون هیز به ترجمه مریم فاتحی‌زاده و شیرین عظیمی‌فر با شمارگان هزار و 100 نسخه در 416 صفحه به بهای 18 هزار تومان به همت نشر دانژه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها