چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
رستمی ابوسعیدی: حمایت از تولید کتاب در صدر برنامه‌های دانشگاه پیام‌نور قرار دارد/ انتشار دو هزار و 200 عنوان کتاب

علی‌اصغر رستمی ابوسعیدی، رئیس دانشگاه پیام‌نور در سومین «جشنواره نکوداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران فناوران و مولفان برتر دانشگاه پیام‌نور» با اشاره به موفقیت‌های داخلی و خارجی دانشگاه پیام‌نور گفت: حمایت از تولید کتاب در صدر برنامه‌های دانشگاه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) سومین «جشنواره نکوداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران فناوران و مولفان برتر دانشگاه پیام‌نور» سه‌شنبه (24 آذر ماه) در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور با حضور دکتر علی ربیعی، وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی، دکتر علی‌اصغر رستمی ابوسعیدی، رئیس دانشگاه پیام‌نور، دکتر علی‌اصغر توفیق، معاون وزیر صنعت معدن تجارت، دکتر علیرضا دلیری، معاون توسعه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دکتر احمد علی‌پور، معاون فناوری و پژوهش دانشگاه برگزار شد.

حمایت از نشر از اولویت‌های دانشگاه پیام‌نور است
دکتر رستمی ابوسعیدی با اشاره به رویکرد سازمان یونسکو در آموزش صلح جهانی گفت: رشته «آموزش صلح جهانی مبتنی بر IT» بعد از اخذ مجوز از شورای گسترش نخستین‌بار از سوی دانشگاه پیام‌نور ارائه می‌شود. دانشگاه پیام‌نور در مقطع کارشناسی ارشد به پذیرش دانشجوی این رشته اقدام خواهد کرد. ‌

وی با بیان لزوم معرفی بیشتر جایگاه و خدمات دانشگاه پیام‌نور افزود: دانشگاه پیام ‌نور دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های ارزنده‌ای است. کسب رتبه نخست در حوزه کیفیت آموزش، رتبه دهم پژوهش در بین دانشگاه‌های وزارت علوم و رتبه سیزدهم بین دانشگاه‌های ایران نشان از ظرفیت بالا و کیفیت این دانشگاه دارد.
 
رستمی اظهار کرد: دانشگاه پیام‌نور براساس اعلام پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد. پذیرش دانش‌آموختگان این دانشگاه در مقاطع بالاتر در دیگر دانشگاه‌ها، حاکی از کیفیت بالای آموزش دانشگاه پیام‌نور است. از بین 5 هزار دانش‌آموخته مرکز تهران 850 نفر در دانشگاه‌‌های دولتی پایتخت پذیرفته شده‌اند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور ادامه داد: دانشگاه در حوزه تولید و تالیف بیش از دو هزار و 200 عنوان کتاب خودآموز و آموزشی منتشر کرده است؛ از سوی دیگر بیش از 265 مخترع دانشجو در دانشگاه پیام‌نور و بیش از 800 دانشجوی فعال و پژوهشگر در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. حضور در بیش از 75 انجمن فناوری نانو از دیگر موفقیت‌های این دانشگاه است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به حرکت به سوی دانشگاه‌ نسل سومی گفت: دانشگاه پیام‌نور نسل نخست دانشگاه‌های آموزش محور، نسل دوم پژوهش محور و نسل سوم کارآفرین و مهارت محور است و همه دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین حرکت کنند و دانشگاه پیام‌نور نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این مقام مسئول افزود: براساس سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید 15 درصد از بودجه خود را به تحقیقات و پژوهش اختصاص دهند. در دانشگاه پیام‌نور درصدد افزایش این بودجه 20 درصد است.

رستمی با اشاره به برنامه‌های راهبردی دانشگاه اظهار کرد: تشکیل هسته‌های پژوهشی، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، تعامل با پارک‌های علم و فناوری، حمایت از نشر و چاپ مقالات، بازاریابی و فروش ایده‌ها در داخل و خارج از کشور، توسعه بانک‌های اطلاعاتی، توسعه فناوری اطلاعات، تبدیل دانایی به دارایی، حمایت از نشر و انتشار مقالات و هم‌افزایی گروهی، جلب مشارکت بخش خصوصی برای حمایت از پژوهشگران، توسعه بانک اطلاعاتی و کتابخانه مبتنی بر IT در صدر این برنامه‌های راهبردی دانشگاه قرار دارد.

حضور بین‌المللی دانشگاه پیام‌نور و افتتاح کتابخانه دیجیتال
دکتر احمد علیپور، معاونت فناوری و پژوهش دانشگاه پیام‌نور گفت: در مسیر تقویت جایگاه پژوهش و فناوری تجلیل از پژوهشگران کمترین کار است، پژوهشگرانی که به برکت تلاش آن‌ها این دانشگاه در بین یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است.
 
وی درباره معیار انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه ادامه داد: انتخاب برترین‌های دانشگاه مطابق با آیین‌نامه مصوب دانشگاه صورت گرفته است. بر این اساس، شروطی مانند انتشار سه مقاله مستقل در نشریات معتبر در چند سال اخیر و استناد قابل توجه به آن‌ها، کسب حداقل 40 امتیاز از آیین‌نامه ارتقا در انتخاب پژوهشگران برتر در نظر گرفته شده بود. افرادی که در سال گذشته به‌عنوان پژوهشگر برتر انتخاب نشده بودند نیز شرط دیگر این انتخاب بود. در سومین دوره از نکوداشت پژوهشگران، فناوران و مولفان سه نفر در علوم انسانی، دو نفر در علوم‌پایه، یک نفر در  رشته‌های فنی مهندسی، هنر و کشاورزی به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه منتخب شده‌اند.

علیپور با اشاره به برنامه‌های دیگر هفته پژوهش در دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد: افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه با رویکرد توجه به امر دیجیتال، کتابخانه مرجع و تخصصی آموزش باز و از راه دور و مرکز اسناد از دیگر برنامه‌های سومین آیین هفته پژوهش دانشگاه پیام‌نور است.

وی درباره افتتاح طرح مدیریت IT دانشگاه افزود: طرح USSD دانشگاه نیز راه‌اندازی شده است دانشجویان می‌توانند با شماره‌گیری #60*6040* از همه امکانات و اطلاعات دانشگاه بهره‌مند شوند.

کتابی با محتوای کهنه!/ لزوم تغییر برخی ساختارهای دانشگاه پیام‌نور
دکتر علیرضا دلیری با اشاره به تخصیص اعتبار پژوهشی در بودجه سال آتی اظهار کرد: در بودجه سال 95 اعتبار قابل توجهی به حوزه علم و فناوری تخصیص یافته است. محدودیت منابع مالی در این زمینه نخواهیم داشت و به هر میزان دانشگاه پیام‌نور در بحث نوآوری و طرح ایده‌ها، نیاز مالی داشته باشد، تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: بیکاری دانش‌آموختگان، نبود ارتباط با صنعت و ناتوانایی در تبدیل علم به ثروت از جمله مهم‎ترین مشکلات عرصه پژوهش است. این در حالی است که کشور ما به لحاظ تولید علم و مقاله همچنین در عرصه‌های پژوهشی در جایگاه مناسبی در سطح منطقه و جهان قرار گرفته است اما به دلیل نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کاربردی کردن توانمندی‌های نخبگان خود ناموفق بوده است.

دلیری گفت: صاحبان ایده‌های برتر فقط به کمک مالی نیاز ندارد بلکه باید بتواند ایده‌های خود را عملیاتی کنند. معاونت علمی ریاست جمهوری برای تحقق این هدف با تغییر مسیر و نگاه واقع‌بینانه به این موضوع، مراکز نوآوری را راه‌اندازی کرده تا فرصتی برای بیان ایده‌ها و انتخاب ایده برتر و در نهایت عملیاتی شدن آن ایده فراهم شود.
 
معاون توسعه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: با راه‌اندازی سومین مرکز نوآوری در دانشگاه پیام‌نور که بعد از مراکز نوآوری در تبریز و کرمان افتتاح شده است، شاهد تحول بزرگی در دانشگاه پیام‌نور، بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور خواهیم بود.

دلیری گفت: با وجود رتبه 15 ایران در حوزه تولید علم در جهان و رتبه نخست در منطقه و موفقیت‌های چشمگیر در عرصه‌های نانو و هوافضا، آثار این تلاش‌های علمی در متن جامعه مشاهده نمی‌شود.
 
وی با اشاره به دیدگاه دانشگاهیان نسبت به حضور در عرصه صنعتی افزود: در حالی که در کشورهای پیشرفته فعالیت‌های تجاری و صنعتی یکی از پیش‌شرط‌های فعالیت‌های علمی است اما بین دانشگاهیان ایران این شکل از فعالیت چندان پذیرفته شده نیست.
 
معاون توسعه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد:  فقط پشتیبانی مالی نخبگان را راضی نمی‌کند آن‌‌ها باید در عرصه عمل و بازار کار وارد شوند. استادان و دانشجویان ما باید همزمان با تحصیل و تدریس با صنعت مرتبط باشند.  
 
دلیری با تأکید بر لزوم تغییر ساختار دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد: مدتی به‌عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور، واحد درسی بودجه را تدریس می‌کردم. محتوای منبعی که برای تدریس این واحد به من معرفی شده بود مربوط به 20 سال پیش بود؛ بنابراین معتقدم برخی از ساختارهای دانشگاه پیام‌نور باید تغییر کند.     
 
عقد قرار داد‌ همکاری بین دانشگاه پیام‌نور و وزارت صنعت معدن و تجارت
دکتر علی‌اصغر توفبق، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به لزوم تغییر نگاه به مقوله ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد که باید رویکرد‌مان را نسبت به لفظ «ارتباط صنعت و دانشگاه» تغییر دهیم البته این تغییر دیدگاه به معنای بی‌نتیجه بودن این ارتباط نیست. «ارتباط» در درون خود بحث سود و زیان را به همراه دارد بنابراین بهتر است از لفظ «مشارکت صنعت و دانشگاه» استفاده کنیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت از بین همه دانشگاه‌های کشور فقط با دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد اسلامی برای عقد تفاهم‌نامه همکاری مذاکره کرده است.
 
در پایان این آیین از 100 عنوان کتاب چاپ نخست دانشگاه رونمایی و کتابخانه و مرکز نوآوری دانشگاه پیام‌نور افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها