سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
سهیل محمودی: شعر عاشورایی باید به اصل واقعه بپردازد، نه حاشیه‌ها

سهیل محمودی، شاعر با گلایه از وضعیت هنر و فرهنگ عاشورایی در سال‌های گذشته گفت: شعر عاشورایی باید به اصل واقعه عاشورا بپردازد و از حاشیه ها فاصله بگیرد تا در این حوزه شعرهایی سروده شود که در حد و اندازه این واقعه عظیم باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه جایزه هنر و ادبیات محتشم عصر امروز (سه شنبه 17 آذرماه) در گالری غربی برج میلاد برگزار شد.

سهیل محمودی، که اجرای سومین جایزه هنر و ادبیات محتشم را بر عهده داشت با اشاره به شعر عاشورایی گفت: شعر عاشورایی باید به اصل واقعه عاشورا بپردازد و از حاشیه‌ها فاصله بگیرد زیرا در این حوزه باید شعرهایی ارائه شود که در حد و اندازه‌های آن واقعه مهم باشد.

وی با اشاره به نقش دولت در برنامه‌های هنری و ادبی اظهار کرد: نقش دولت این نیست که در هر امری دخالت کند، بلکه دولت باید با مشخص کردن مسیرهای مختلف، هنرمندان و مردم را با خود همراه سازد.

این شاعر در ادامه با گلایه به ضعف‌های هنر و فرهنگ عاشورایی در سال‌های گذشته گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته هنر عاشورایی ما در بخش‌های مختلف مانند طراحی پوسترها و بنرها و به ویژه شعر و نوحه بسیار افت کرده است و نیاز به تقویت دارد. به خاطر دارم زمانی خوانندگان معروف، ملودی‌های خود را از نوحه‌ها می‌گرفتند چراکه این حوزه بسیار پرظرفیت است اما این موضوع امروز برعکس شده است و این برای هنر عاشورایی ما بسیار بد است.

وی ادامه داد: برگزاری جایزه محتشم کار بسیار ارزنده و در فرهنگ عاشورایی بسیار تاثیرگذار است. البته کار فرهنگی در چند روز جواب نمی‌دهد و ما نتیجه این برنامه ریزی‌ها را در سال‌های آینده خواهیم دید.

در ادامه این مراسم، بیانه هیات داوران در بخش شعر توسط سهیل محمودی به شرح زیر قرائت شد:
«شعر عاشورایی به عنوان یکی از شاخه‌های پربار شعر ایران، همواره مجال هنروری سخنوران بزرگ بوده است و همه بزرگان شعر این سرزمین در سپهر شعر خویش، اختران تابنده‌ای از شعر عاشورایی دارند.

در سالیان اخیر، اقبال شاعران به ویژه شاعران جوان به شعر عاشورایی شور و شتابی افزون‌تر از همیشه یافته است و رهاورد آن سروده‌ها و دفترهای پر شماری است که منتشر می‌شود.

روشن است که این کارنامه پر برگ و بار شعر عاشورایی، در صورتی قرین توفیق خواهد بود که در معرض نقد و نظر و مباحثه علمی و ادبی قرار گیرد.

برگزاری کنگره های تازه در شعر عاشورایی اگر زمینه ساز فضای نقد و نظر باشد راهگشا خواهد بود.
داوران بخش شعر پس از بررسی آثار راه یافته به مرحله نهایی جایزه محتشم، حاصل تاملات خود را به اختصار اعلام می‌کنند:
  1. خلاقیت و نگاه‌های تازه در شعر عاشورایی، پاسخ به ضرورت زمان و شرط سرزندگی و بالندگی شعر است. در میان آثار این دوره نمودهای خلاقیت و نگاه تازه و جست‌وجوگر، فراوان بود.
    توجه به عظمت موضوع عاشورای حسینی و پیوند آن با مبانی توحیدی و پرهیز از لغزش‌های محتوایی و بیانی، لازمه‌ی کار است.
    گرایش به مضمون سازی که بر اثر فضای غالب در شعر امروز است، موجب کمرنگ شدن جنبه‌ی فکری و عاطفی شعر خواهد شد. این کاستی یعنی غلبه بازی‌های زبانی و مضمونی در شعر عاشورایی اصلاً پذیرفتنی نیست.
    شورآفرینی و توجه به واکنش‌های آنی مخاطبان و سامان دادن شعر بر این اساس، حاصل شعرهای خطابی و محفلی است و در نهایت جنبه هنری و ادبی شعر را تضعیفمی‌کند.
    برای سرودن شعر عاشورایی، علاوه بر هنر سخنوری و ذوق شاعری، دانش و بینش و مطالعات گستردهبه ویژه آشنایی با آثار تحلیلی و تاریخی و مقاتل و منابع معتبر شرط توفیق است.
گفتنی است حدود ۴۰۰ اثر از ۸۵ هنرمند به دبیرخانه سومین دوره جایزه ادب و هنر محتشم در بخش شعر ارسال شد که اعضای هیات داوران که متشکل از فاطمه راکعی، عبدالجبار کاکایی و اسماعیل امینی بود، ۱۰ اثر را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند.»
 
همچنین در ادامه این مراسم بیانیه هیات داوران بخش هنری توسط داریوش محمدخانی به شرح زیر قرائت شد:
 
«به لطف خداوند متعال و با همراهی و استقبال مثال زدنی خیل جوانان هنرمند ایران زمین، شاهد برگزاری سومین دوره جایزه هنر و ادبیات محتشم هستیم. حرکتی شریف و فرهنگی که با استفاده از ظرفیت والای عاشورای حسینی و با استفاده از ابزارهای فاخر فرهنگی و هنری سعی دارد تا به یک جریان فرهنگی تاثیرگذار در حوزه هنر دینی و آیینی تبدیل شود و به تبیین و گسترش فرهنگ عاشورا در جامعه بپردازد. این حرکت فرهنگی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و با تکیه بر پشتوانه عشق و توان هنرمندان متعهد این سرزمین انجام پذیرفته و جای خرسندی است که امسال سومین دوره آن اجرا شده است و امید تداوم آن برای تحقق اهداف والای این جشنواره که همان امکان عرضه و معرفی هنر دینی و عاشورایی است را آرزومندیم.

آنچه در این دوره قابل ذکر و تأمل است، حضور جدی و گسترده هنرمندان از اقصی نقاط کشور در سومین دوره با نگاهی تخصصی، عمیق و هنری‌تر است که نوید بخش بالا رفتن سطح کیفی در کنار ارتقاء سطح کمی این حرکت است. البته نباید به این روند قانع شد و تلاش بیشتر برای بهره گرفتن از تجربیات ارزنده اساتید و بزرگان و اصحاب فرهنگ و هنر در این راستا لازم و ضروری است. از این رو توجه به چند نکته به منظور استفاده در دوره‌های آتی ضروری می‌نماید.
  • تنوع بخش‌های هنری و ادبی این جشنواره  یک فرصت و ظرفیت شایان، برای تولید آثار هنری با موضوع عاشورا است، لذا شایسته است تا این آثار تولید شده توسط برگزارکنندگان در قالب‌هایچند رسانه‌ای ثبت، ضبط و ارائه گردد.

    از دیگر اقدامات مؤثر در این راستا ایجاد بانک اطلاعات از هنرمندان آیینی و عاشورایی است که دست‌اندرکاران باید در این خصوص اقدام کنند.

    یکی از اشکالاتی که ممکن است این گونهجشنواره‌ها را در دوره‌های بعدی تهدید نماید افتادن به ورطه‌ی تکرار است که هم دست‌اندرکاران و هم هنرمندان باید نسبت به این موضوع مراقبت نمایند.

    به هنرمندان و شرکت کنندگان در این جشنواره توصیه می‌شود برای خلق اثر با این مفهوم و محتوای ارزشمند و متعالی، شناخت و درک خود را نسبت به موضوع عمق و غنا بخشند و فقط به نمادها و نشانه‌های سطحی این واقعه مهم نپردازند تا بتوانند اثری روح بخش  وتاثیرگذار و در عین حال ماندگار خلق نمایند.

    شایسته است تا فراخوان جشنواره در موعد مقرر و زمانی مناسب اعلام شود تا هنرمندان برای خلق آثار فاخر زمان کافی داشته باشند و اگر تصمیم بر استمرار این حرکت است چه بهتر که پایان یک دوره، آغازی برای دوره دیگر باشد.
در همین جا لازم به توضیح است که هیات داوران این دوره با احترام به همه هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره اعتقاد دارد که هر هنرمندی که در این وادی به خلق اثر پرداخته است برنده و برگزیده بوده و نزد خداوند و اهل بیت مأجور است و اگر انتخابی نیز صورت گرفته فقط بر حسب روال عرفی جشنواره‌هاست و دلیلی بر ضعف یا رد سایر آثار نیست. همچنین هیات داوران با توجه به حساسیت موضوع سعی نموده تا نهایت دقت نظر و وسواس هنری و تخصصی را در این انتخاب‌ها داشته باشد. هیات داوران ضمن سپاس از تمامی هنرمندان شرکت‌کننده و قابل‌ستایش دانستن تمام آثار متقاضی شرکت در جشنواره با در نظر گرفتن ارزش‌های تکنیکی و برخورداری از قدرت بیان هنری آثار و تناسب آن با موضوع جشنواره، از میان آثار ارسالی تعدادی را به عنوان آثار برگزیده انتخاب و مستحق تقدیر ویژه دانسته است.
 در پایان لازم می دانیم از کلیه عوامل و دست‌اندرکاران این برنامه به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران قدرانی نماییم.»

مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه ادب و هنر محتشم، عصر امروز در گالری غربی برج میلاد تهران برگزار شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط