دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
مظاهری: مطالعات اجتماعی دینی اندک است/ بیشتر تحقیقات آیین تشیع در حوزه هنر و ادبیات رقم می‌خورد

محسن مظاهری، پژوهشگر اجتماعی در حوزه دین، در نشست نقد و بررسی «آیین و اسطوره در ایران شیعی» گفت: مطالعات اجتماعی در حوزه دین، عرصه فقیر و مطالعات اجتماعی دینی ما بسیار اندک است. به اعتقاد وی، بیشتر مطالعات دینی در حوزه عاشورا محدود به عرصه ادبیات و هنر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «آیین و اسطوره در ایران شیعی» (دوشنبه، نهم آذرماه) با حضور محسن مظاهری، ابراهیم موسی‌زاده و جبار رحمانی به عنوان نویسنده اثر و با دبیری مرتضی هاشمی‌پور در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
 
مظاهری گفت: یکی از دلایلی که باعث می‌شود، بحث دینی در ایران امروز پرطرفدار باشد، هماهنگی نظام سیاسی و دین غالب مردم ایران است.
 
وی کار پژوهشی نویسنده «آیین و اسطوره در ایران شیعی» را در نوع خود فرصت مغتنمی در حوزه تحقیقاتی دانست و اظهار کرد: این اثر در نوع خود می‌تواند باعث پر شدن خلاء‌های این حوزه شود. در معدود آثار مطالعات اجتماعی دینی، برخی  جریان‌ها به وفور در آثار تکرار می‌شوند و وقتی می‌خواهیم از منظر علوم اجتماعی به دین نگاه کنیم، از نگاه یک دین‌پژوه به دین ورود پیدا می‌کنیم.
 
مظاهری با طرح سوالی مبنی بر جایگاه پژوهشگران دینی گفت: سهمی که پژوهشگران دینی در دنیای امروز به خود اختصاص دادند، بین روشنفکر (مصلح) و پژوهشگر اجتماعی است و متاسفانه بین این دو خَلط مبحثی به وجود آمده است. برخی  آثار صراحتا به آسیب‌شناسی موضوعات مورد بحث در آثار می‌پردازند و برخی به شکل دیگر این مواضع را بیان می‌کنند. جایگاه دکتر علی شریعتی نیز، در میان بررسی مسائل دینی به عنوان یک «روشنفکر دینی» قابل بررسی است.
 
این پژوهشگر با اشاره به جمع‌آوری 10 مقاله نویسنده در این کتاب افزود: در برخی مقالات نوشته شده از سوی نویسنده می‌توان به راحتی تغییر جایگاه نظری نویسنده را شاهد بود، نویسنده از مقاله نخست خود که در دوران دانشجویی‌اش نوشته تا مقالات متاخر دچار تغییراتی در نوع نگاه به مساله اسطوره و عزاداری شده است.
 
مظاهری ادامه داد: مقاله «منابع مناسک عزاداری، تحریف دین یا پویایی حیات دینی» یکی از بهترین مقالات این کتاب است که به نقش تحریف‌ساز برخی منابع اشاره کرده است.
 
گزارش تکمیلی نشست نقد و بررسی کتاب «آیین و اسطوره در ایران شیعی» متعاقبا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها