دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
تشریح برنامه‌های هفته کتاب استان قم/ قم، قطب انتشار کتاب‌های مذهبی و حوزه دین است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس دانشی در نشست خبری بیست و سومین دوره هفته کتاب گفت: قم، قطب انتشار کتاب‌های مذهبی و حوزه دین است.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، یکشنبه (24 آبان ماه) در نشست خبری که به مناسبت بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات اداره کل ارشاد استان قم برگزار شد، بابیان اینکه قم، قطب انتشار کتاب‌های مذهبی و حوزه دین است، گفت: سال گذشته 9 هزار عنوان کتاب با مجوز این اداره کل در قم چاپ شد که حدود 50 درصد آن به حوزه دین اختصاص داشت.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته کتاب پرداخت و عنوان کرد: این برنامه‌ها در قالب یک ستاد با مشارکت نهادهای مختلف استان برگزار می‌شود که از جمله این نهادها می‌توان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و سازمان زندان‌ها و سایر نهادهای فرهنگی اشاره کرد.

دانشی به برخی از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و سومین هفته کتاب، اشاره کرد و افزود: این اداره با تعامل شهرداری تعداد 100 دستگاه اتوبوس و تاکسی بین‌شهری را به کتابخانه‌های باز، مجهز کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه با اشاره به حضور کتابداران در نماز عبادی سیاسی جمعه در این هفته، بیان کرد: بازدید و اهدای کتاب به مدارس، مرکز نگهداری سالمندان، مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست، کلانتری‌ها و زندان‌ها، برخی بیمارستان‌ها و بسیاری از مراکز فرهنگی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب به شمار می‌آید.

دانشی در ادامه به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد کتاب در بخش‌های مختلف استان نظیر خلجستان، کهک، جعفرآباد و سلفچگان اشاره کرد و افزود: در این هفته برخی از کلانتری‌ها و نیز نانوایی‌های سطح استان را به کتابخانه‌های قفسه باز مجهز می‌کنیم و در صورت استقبال، این برنامه‌ها توسعه می‌یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: عیادت از پیشکسوتان اهل‌قلم، نشر و برگزاری همایش هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست صمیمی اهالی قلم با استاندار، برگزاری جلسه ویژه کانون‌های ادبی کتابخانه‌های عمومی، جلسه نقد و بررسی کتاب با دعوت از نویسندگان و منتقدان و نشست کتابخوان در کتابخانه‌های عمومی از دیگر برنامه‌های این هفته است که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار می‌شود.
 
وی در ادامه به تشریح برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در این هفته پرداخت و بیان کرد: برگزاری مسابقه کتابخوانی «من و کتاب»، تهیه و توزیع بروشور ترویج کتاب و کتابخوانی، ایجاد میز یا صندوق کتاب در کتابخانه‌ها، تجهیز نمازخانه کتابخانه‌ها، تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان به بخش کودک، نواختن زنگ مطالعه در یکی از مدارس، حضور کتابداران در همایش کشوری گرامیداشت هفته کتاب، برگزاری همایش استانی گرامیداشت هفته کتاب و تجلیل از مقام کتابدار غبارروبی حرم مطهر حضرت معصومه (س) و گلزار شهدا توسط کتابداران از اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در این هفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این هفته نیز عنوان کرد: برگزاری شب‌ شعر عاشورایی با عنوان «با ردیف آب»، نشست تخصصی در زمینه ترغیب به مطالعه و چگونگی انتخاب کتاب ویژه کودک و نوجوان، نشست تخصصی «تصویرگری کتاب کودک»، نقد و بررسی کتاب «خدا تسبیحی از گنجشک دارد»، اجرای نمایش «کلاغ بلا، توپ طلا» بر تریلی سیار کانون، رونمایی از آثار پویانمایی برتر و نمایش‌های کودک و نوجوان از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این هفته است.

دانشی ادامه داد: از برنامه‌هایی که سازمان زندان‌های استان قم در این هفته برگزار می‌کند می‌توان به نواختن زنگ کتابخوانی، برگزاری مسابقات خلاصه‌نویسی، روان‌خوانی کتاب، قصه‌گویی، نمایشگاه کتاب برای مددجویان و خانواده آنها، کلاس‌های آموزش مهارت‌های مطالعه و قدردانی از فعالان در عرصه کتاب و اعضای نمونه کتابخانه‌ها اشاره کرد.
 
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان استان قم عنوان کرد: ایجاد کتابخانه قفسه باز در ورزشگاه‌ها، برگزاری مسابقه کتابخوانی ویژه کارکنان، ورزشکاران و جوانان، برگزاری جشنواره کتابخوانی با موضوع احادیث و آیات موضوعی از دیگر برنامه‌های این هفته است که توسط اداره ورزش و جوانان اجرا می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه کتابخانه‌های عمومی قم به لحاظ تعداد کتابخانه، صندلی و عنوان کتاب‌ها وضع مطلوبی ندارد، از همکاری مناسب شهرداری در اعطای نیم درصد درآمد خود بر اساس قانون به کتابخانه ‌های قم خبر داد و افزود: قرار شده است که بخشی از آن به‌صورت تهاتر با واگذاری زمین به نهاد کتابخانه‌ها برای ساخت کتابخانه انجام شود.

دانشی با بیان اینکه احداث کتابخانه مرکزی قم از پروژه‌های سفر رهبری بود که به دلیل کمبود بودجه به کتابخانه استاندارد تقلیل جایگاه داده است، گفت: این طرح 18 ماهه در فاز اول اجرایی می‌شود و ادامه آن در سال‌های آینده در صورت تأمین اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بابیان این مطلب که استان قم 11 درصد انتشارات کشور را به خود اختصاص داده است و مقام دوم را بعد از تهران دارد، گفت: متأسفانه به‌رغم این مسئله، استان هنوز در زمینه استفاده مردم از کتابخانه‌ها جایگاه مناسبی ندارد و باید در آینده با راه‌هایی مثل جذب خیرین دانش‌دوست در این زمینه اقدامات بهتری انجام داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم همچنین سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به را قم بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: هدف این سفر ارتباط بیشتر و آگاهی از نقطه نظرات مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه قم بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها