چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵
جنتی: آیت‌الله بهشتی در مبارزه کمتر مدرکی از خود به جا می‌گذاشت/ نظم و انضباطی که سرمشق وزیر ارشاد شد

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بزرگداشت دکتر شهید آیت‌الله سید محمد بهشتی با اشاره به نظم و انضباطی که این سیاستمدار ایرانی در زندگی رعایت می‌کرد، گفت: بهشتی در طول مبارزاتش پیش از انقلاب دو بار بازداشت شد که هر دو بار زمان کوتاهی را در زندان گذراند. این امر به دلیل آن بود که وی در مبارزه از خود کمتر مدرکی به جا می‌گذاشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم بزرگداشت شهید‌آیت‌الله محمد حسینی بهشتی با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام، مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، سیدهادی خسروشاهی، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر، سیدعلیرضا بهشتی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، سید محمدحسن بهشتی، استاد دانشگاه، استاد سید عبدالله انوار، کتابشناس و نسخه‌شناس و دیگر چهره‌های فرهنگی چهارشنبه 20 آبان‌ماه در سالن اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

جنتی گفت: در این مراسم حضور پیدا کردم تا هم به استادم ادای دین و هم چند نکته را برای حاضران بیان کنم. من به دلیل شرایط خانوادگی و بزرگ شدن و پرورش یافتن در قم از هشت سالگی با آیت‌الله بهشتی آشنا شدم و همواره در جلساتی که پدرم با وی داشت، حضور پیدا می‌کردم؛ جلسه‌هایی که سایر علما و فضلای قم نیز حضور داشتند.
 
وی افزود: من بخش عمده‌ای از آن‌چه امروز دارم، مرهون زحمات این شهید بزرگوار هستم. سه سال را در دبیرستان «دین و دانش» قم گذراندم و سال‌های بعد را به صورت متفرقه امتحان دادم و دوران طلبگی را در مدرسه‌ای که شهید بهشتی و شهید قدوسی در سال 1343 برای اصلاح وضعیت حوزه علمیه پایه‌گذاری کرده بودند، سپری کردم. این مدرسه را شهید بهشتی پس از صحبتی که با دوستان و علما داشت برای اصلاح وضع آموزشی طلاب از پایه شروع کرد تا از آغاز افراد را به روش جدید تربیت کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: پیش از افتتاح مدرسه حقانی، در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی که شهید بهشتی بر اداره آن نظارت و همکاری داشت و فضلا و علمایی که امروز برخی در مسند سیاست هستند از جمله دکتر حسن روحانی در این مدرسه زیرنظر وی شروع به تحصیل کردند. ما هم در مدرسه دین و دانش و حقانی تا سال 1352 به نوعی تحت تاثیر وی و سایر استادان بودیم. 

جنتی بیان کرد: یکی از نکاتی که از وی آموختم و در زندگی من بسیار تاثیر داشت، نظم و انضباط وی بود. نظم شهید بهشتی زبانزد بود و بزرگانی که ما امروز داریم بسیاری نظم و انضباط را از وی آموختند. نظم وی به گونه‌ای بود که حتی در پاسخگویی به تلفن نیز آن را رعایت می‌کرد و فقط در ساعات خاصی پاسخگوی تلفن افراد بود. گاهی افرادی که با وی کار واجب داشتند از طریق تماس با منزل دکتر مفتح خبر می‌دادند که تلفن را پاسخ دهد. 
 
وی عنوان کرد: شب‌های پنج‌شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء دو ساعت را به ملاقات با افراد مختلف از استاد، دانشجو، کارمند و بازاری اختصاص داده و قبلا اعلام کرده بود که از این افراد تنها با یک چای پذیرایی خواهد کرد. درباره نظم و انضباط وی آن روزها زبانزد همگان شده بود که آن را به دکتر علی شریعتی نسبت می‌دادند. از قول شریعتی نقل می‌کردند که آیت‌الله بهشتی آن قدر منظم است که برای هر لحظه کاری دارد و اگر ناگهان به وی خبر داده شود که فردی از آشنایان و یا اقوام فوت کرده، وی باید به دفتر برنامه روزانه خود نگاه کند و یک روز را برای چند ساعت غصه خوردن به آن درگذشته اختصاص دهد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کمک به مبارزان و کسانی که در آن زمان علیه رژیم فعالیت می‌کردند را با درایت کامل، رعایت می‌کرد. وی در طول مبارزاتش قبل از انقلاب دو بار بازداشت شد که هر دو بار زمان کوتاهی را در زندان گذراند. این امر به دلیل آن بود که وی در مبارزه از خود کمتر مدرکی به جا می‌گذاشت. از طرفی در مبارزه به کار تشکیلاتی و سازماندهی اعتقاد و با گروه‌های مبارزان مختلف تامل داشت و با جاذبه‌ای که از آن برخوردار بود با سلیقه‌های گوناگون مبارز ارتباط برقرار می‌کرد.
 
گزارش تکمیلی مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله بهشتی به زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها