چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
مشاركت بخش‌های دولتی و غيردولتی در جشنواره‌های ترويج كتابخوانی

با وجود این‌که جشنواره‌های «پايتخت كتاب ايران»، «تقدير از افراد و گروه‌های برگزيده در ترويج كتابخوانی» و«روستاها و عشاير دوستدار كتاب» توسط معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در حال انجام و در دستور کار ستاد برگزاری رويدادهای ترويج كتابخوانی قرار گرفته است، برخی استان‌ها حضور فعال و چشمگیری در این رویدادها دارند و از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی لازم را در این حوزه انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اظهار کرد: در این استان کارگروه مربوط به جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب از مدت‌ها قبل فعال شده و در حال فعالیت است و هم اکنون وارد مرحله تکمیل فرم‌ها و تفاهمنامه‌ها شده‌ایم.

ماحوزی افزود: در رابطه با این جشنواره، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی مشارکت و همکاری لازم را دارند. تقدیر از افراد و گروه‌های فعال در ترویج کتابخوانی را هم به برگزاری نمایشگاه کتاب استان که در آذرماه است، موکول کرده‌ایم و علاوه بر رونمایی از 12 عنوان کتاب از افراد فعال در حوزه نشر کتاب و مؤلفان قدردانی به عمل خواهد آمد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر حضور فعال این استان در برنامه‌های مربوط به جشنواره‌های مذکور، گفت: برای حصول نتایج هر چه بهتر، حدود 10 دستگاه دولتی به‌صورت جدی در حال همکاری با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هستند و به طور متوسط در هفته دو جلسه درباره کتاب و کتابخوانی تشکیل می‌شود.
 
همچنين محمدرضا سوقندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این باره گفت: بر اساس دو دستورالعملی که هم برای جشنواره پایتخت کتاب و هم برای جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب صادر شده، جلسه‌هایی با دستگاه‌های ذیربط برگزار شده است و این دستورالعمل‌ها در جلسه مذکور تشریح شد.
 
وی افزود: در شورای فرهنگ عمومی استان سمنان هم درباره کتاب و کتابخوانی مسائل مربوطه مطرح شد و موضوعات مرتبط با سه جشنواره مذکور در اختیار اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قرار داده شد.
 
سوقندی با بیان این‌که دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان دبیرخانه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نظر گرفته شده و در معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان هم دبیرخانه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: درباره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب بر اساس دستورالعمل‌های صادر شده، علاقه‌مندان و دوستداران کتاب روستا را جذب کردیم و در عین حال شهرهای متقاضی علاقه‌مند به شرکت در جشنواره پایتخت کتاب ایران را در فرصت زمانی مناسب معرفی خواهیم کرد.
 
این مقام مسئول بیان کرد: برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره تقدير از افراد و گروه‌های برگزيده در ترويج كتابخوانی، ستاد هفته کتاب استان سمنان فعال شده و دبیرخانه دائمی دوسالانه کتاب با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی برترین‌های تألیف تشکیل شده است.
 
سیدخلف حوتی‌نژاد، رییس اداره امور فرهنگی يزد نیز عنوان کرد: در رابطه با سه جشنواره مذکور، ستاد استان را تشکیل داده‌ایم و شرح وظایف هر یک از اُرگان‌هایی را که می‌توانند به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد کمک کنند، ارائه داده‌ایم و ابلاغ کرده‌ایم و کانون فرهنگی و هنری مساجد را هم به عنوان مسئول پیگیری قرار داده‌ایم.
 
وی افزود: برای جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، دبیرخانه‌ای تشکیل شده و کانون فرهنگی و هنری مساجد با توجه به اشرافی که در تمام روستاها و مناطق دارد به عنوان مسئول دبیرخانه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب انتخاب شده است.
 
حوتی‌نژاد اظهار کرد: برنامه ما این است که امسال برنامه دیگری را هم در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب داشته باشیم و در استان نیز به یک ارزیابی برسیم و بر اساس این ارزیابی به 10 روستای دوستدار کتاب به عنوان روستاهای برگزیده، هدایا و جوایزی را اهدا کنیم.
 
وی با اشاره به این‌که درباره جشنواره پایتخت کتاب ايران هم جلسه‌هایی با مسئولان برگزار شده است، گفت: در این باره طرح‌هایی نوشته شده و در حال تدوین است و از آن جا که برای هر کدام از این طرح‌ها باید تفاهمنامه‌هایی نوشته شود، مرحله انعقاد تفاهم‌نامه با ارگان‌ها یا سازمان‌ها یا بخش‌های خصوصی طرف قرارداد که می‌خواهند طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب را اجرا کنند، در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها