یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
«یادداشت‌های کنسول روس» ترجمه زنده‌یاد افشین پرتو از راه می‌رسد

هادی میرزانژاد موحد، مدیر انتشارات فرهنگ ايليا از آماده شدن کتاب «یادداشت‌های اسفینکف»، کنسول روس در ایران با ترجمه زنده‌یاد افشین پرتو و دو کتاب ابراهیم فخرایی در آینده نزدیک خبر داد.

هادی میرزانژاد موحد، مدیر انتشارات فرهنگ ايليا به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: پس از درگذشت زنده یاد افشین پرتو، دو کتاب «نگاهی از درون به انقلاب مسلحانه جنگل، خاطرات صبوری دیلمی» و «تاریخ گیلان و دیلمستان» اثر ظهیرالدین مرعشی که با تصحیح و تحشیه وی در نوبت انتشار قرار داشت، منتشر شد.
 
وی افزود: همچنین کتاب «سیاهکل دیار پایدار» که به بررسی تاریخ سیاهکل و دیلمان می‌پردازد به تازگی منتشر شده و به زودی در سیاهکل رونمایی می‌شود.
 
این ناشر گیلانی بیان کرد: کتاب «یادداشت‌های اسفینکف» (کنسول روس در ایران) با ترجمه زنده‌یاد پرتو برای نخستین بار و کتاب «تاريخ گيلان: از آغاز تا برپايي جنبش مشروطه» با ویرایش جدید در حال آماده شدن برای تجدید چاپ است.
 
میرزانژاد موحد درباره کتاب‌های در دست انتشار خود عنوان کرد: دو کتاب ابراهیم فخرایی که تا کنون منتشر نشده با عناوین «مشاهیر گیلان» و «ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات گیلکی» و همچنین کتاب «نمایندگان گیلان از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» تالیف محمدتقی پوراحمد جکتاجی و دکتر هومن یوسفدهی نیز از آثاری هستند که در آینده از سوی این انتشارات منتشر خواهند شد.

 


درباره زنده‌یاد افشین پرتو


زنده‌یاد افشین پرتو، تاریخ‌نگار و پژوهشگر گیلانی امسال در اثر سکته قلبی در سن 66 سالگی درگذشت. وی، نویسنده، مصحح، مترجم بود و بیشتر عمر خود را به تحقیق در تاریخ محلی اختصاص داد و در این رابطه کتاب‌های بسیاری را به نگارش درآورد. آثاری که برخی از آنها هنوز فرصت انتشار پیدا نکرده‌اند و به دلیل مرگ نابهنگام این تاریخ‌پژوه گیلانی، طرح‌های بسیاری از وی ناتمام مانده است.

نگاهی به فهرست متنوع کارنامه آثار پرتو، حکایت از تسلط وی در زمینه‌های مختلف تاریخ دارد. با این همه به پررنگی تالیفات، تصحیح و حاشیه‌نویسی وی بر کتاب‌هایی درباره تاریخ گیلان، در مجامع علمی وی را بیشتر به عنوان مورخ نهضت جنگل و مشروطه گیلان مطرح کرده است. از طرفی پرتو متون قدیمی بسیاری را در زمینه تاریخ گیلان تصحیح کرده و علاوه بر این درباره تاریخ بلوچستان، فارس و بوشهر نیز کارهایی انجام داده است. علاوه بر این از او نوشته‌های ادبی مشتمل بر نمایشنامه، طنز و شعر نیز به یادگار مانده که تا به امروز در مطبوعات مختلف منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها