دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
اشعری:نمایشگاه کتاب باید در مرکز شهر باشد/ ارزش انتشار یک کتاب کمتر از افتتاح یک کارخانه نیست

علی اکبر اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب با تشریح آخرین مراحل ساخت باغ کتاب، گفت: در حال حاضر مصلای امام خمینی(ره) به دلیل دسترسی مطلوب ترافیک شهری، مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب است. نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه کتاب باید در هسته شهر باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی اکبر اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب در حاشیه دیدار از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه موسسه خانه کتاب به مراحل آماده سازی باغ کتاب اشاره کرد و در این باره توضیح داد: بنای ساختمان تکمیل شده است و در حال کامل کردن و تجهیز سالن اصلی آن هستیم. قرار است شهرداری تهران، به زودی هیات مدیره آن را تعیین کند.

وی افزود: محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید بر مبنای نظر کارشناسان تعیین شود و نباید پیش از رسیدن به نظر قطعی، مکان پیشین را در نگاه مردم متزلزل کرد. بنابر نظر کارشناسان در حال حاضر مصلای امام خمینی(ره) به دلیل دسترسی مطلوب ترافیک شهری، مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب است. نباید نمایشگاه کتاب را با نمایشگاه‌هایی چون صنعت و تجارت اشتباه گرفت و مکانی چون شهر آفتاب را برای برگزاری آن پیشنهاد داد. نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه کتاب باید در هسته شهر باشد.

رئیس پیشین کتابخانه ملی، با اشاره به نمایشگاه مطبوعات گفت: این رویداد، فرصتی است برای علاقه مندان به رسانه که بتوانند در فضایی مناسب با هم دیدار کنند و با حضور در نشست‌های علمی، از تجارب هم بهره‌مند شوند. به این ترتیب، رقابت مثبتی بین مطبوعات پدید می‌آید تا هر روزه از روش‌های بهتری برای خبررسانی استفاده کنند.
 
اشعری درباره نقش رسانه‌های تخصصی انتشار اخبار کتاب توضیح داد: در برخی امور باید به صورت اقتضایی عمل کنیم. در حال حاضر، مساله کتاب و مطالعه مساله جدی کشور است. بنابراین وجود امکاناتی که فضای علاقه‌مندی به مطالعه و تولید محتوا را گسترش دهد و در مجموع به رونق کتاب و کتابخوانی بینجامد بسیار مهم و حیاتی است. خبرگزاری، از جمله مهم‌ترین امکاناتی است که در این زمینه موثر است. همچنین باید در رادیو و تلویزیون با ساخت برنامه‌های جذاب در حوزه کتاب، به این امر اهتمام داشت.

این مدیر فرهنگی، به برنامه «خندوانه» اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال رامبد جوان در این برنامه که از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بود، کوشید با معرفی خوب کتاب، سهمی در ارتقای فرهنگ مطالعه ایفا کند.

ایبنا به منبع اخبار دولتی کتاب متصل است
وی درباره سهم ایبنا در انعکاس مطلوب اخبار کتاب، گفت: به این دلیل که خبرگزاری کتاب از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود، به منبع اخبار دولتی کتاب متصل است. البته خبرنگارن ایبنا ارتباط خوبی هم با فعالان و ناشران بخش خصوصی حوزه کتاب دارند. باید به جایی برسیم که اخبار کتاب هم در صدر اخبار کشور قرار گیرد. به اعتقاد من ارزش انتشار یک کتاب کمتر از ارزش ایجاد یک کارخانه یا واحد صنعتی نیست؛ با این تفاوت که در آیین گشایش یک کارخانه مسئولان ارشد نظام حضور دارند اما یک کتاب خوب در غربت رونمایی می شود و به همین دلیل مخاطبان از انتشار آن به درستی آگاه نمی‌شوند.

مدیر پروژه باغ کتاب تاکید کرد: باید سطح‌های از اطلاع رسانی را برای یک کتاب در نظر گرفت و به آن پرداخت و کتاب‌هایی که از ارزش ملی و تاریخی برخوردارند بهتر معرفی شوند.

وی با اشاره به اطلاع رسانی صحیح درباره کتاب در ایبنا گفت: از فعالیت‌های ایبنا مطلع هستم و همواره سایت این خبرگزاری را مرور می کنم و در جریان آخرین اخبار کتاب قرار می‌گیرم. صفحه نخست ایبنا را همواره نگاه می‌کنم و حتما تیتر‌های جذاب را کلیک می‌کنم.

اشعری در پاسخ به پرسشی درباره آخرین کتابی که مطالعه کرده است، گفت که ما به مطالعه کتاب معتادیم و ادامه داد: معمولا آثار را به دو شیوه مطالعه می کنم؛ آثاری که پیش از چاپ باید مطالعه کنم و آثاری که پس از انتشار می‌خوانم. آخرین کتابی که همین دیروز مطالعه کردم، کتاب «شرحی بر دعای مکارم الاخلاق» بود که برای انتشار آماده می‌شود.

نمایشگاه کتاب به همه مردم تعلق دارد نه فقط دولت
وی با اشاره به حضور نیافتن برخی از رسانه‌ها در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: واقعا حیف است که اصراری به آمدن همه رسانه‌ها نداشته باشیم زیرا همه رسانه‌ها در کنار هم می‌توانند مجموعه رسانه‌های ملی را تشکیل دهند. ایرادی ندارد که از برخی جنبه‌ها گلایه‌مند باشند. وقتی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشتم، شعارم این بود که باید مدیران ارشد نظام آستانه تحمل خود را بالا ببرند. نباید به دلیل بداخلاقی‌ها، برافروخته و نگران شوند. باید تبعات مسئولیت را هم پذیرفت. اگر برخی رسانه‌ها نارسایی‌هایی را در بخش دولتی مطبوعات می‌بینند باید گفت‌و‌گو کنند و حتی اگر ایراد قانونی دارند، می‌توانند به مراجع قانونی هم مراجعه کنند. نباید خود را از منظر مردم در فضاهای ملی دور کرد زیرا نمایشگاه متعلق به مردم ایران است و صرفا متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. این نمایشگاه‌های ملی با نمایشگاه‌هایی چون فرانکفورت و سایر نمایشگاه‌ها متفاوت است.

اشعری افزود: با حضور نیافتن به چه کسی اعتراض می کنیم؟ به مردم؟ به رهبری؟ به دولت؟ این نمایشگاه متعلق به مردم است و فقط به دولت تعلق ندارد. از همه سلیقه‌ها در این نمایشگاه حضور دارند و قرار نیست که ما تمام آن‌ها را قبول نداشته باشیم یا تمام آن ها را رد کنیم. بنابر این اگر رسانه ها با تسامح با هم برخورد کنند، فضای بهتری ایجاد خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها