چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
هشتاد و دومین شماره پژوهشنامه «پردازش و مدیریت اطلاعات» منتشر شد

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) هشتاد و دومین شماره پژوهشنامه «پردازش و مدیریت اطلاعات» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) هشتاد و دومین شماره پژوهشنامه «پردازش و مدیریت اطلاعات» ویژه تابستان 94 در قالب فصلنامه علمی-‌پژوهشی از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) منتشر شد.
 
12 مقاله و ضمیمه‌ای از خلاصه انگلیسی 12 مقاله، محتوای این شماره از این فصلنامه را تشکیل می‌دهند.

«رابطه بین شاخص‌های صنعتی و توزیع جغرافیایی ثروت علمی در ایران بین سال‌های 1383 تا 1387» نوشته مجید اسدی و فاطمه مرادی، «اقتصاد اطلاعات مبتنی بر نظام‌های سازماندهی دانش با تأکید بر فوکسونومی: بررسی پایان‌نامه‌های کتابخانه‌ای دانشگاهی» از مهشید التماسی، «بررسی رابطه شاخص‌های استنادی و نشان‌های سایت یولایک: نمونه مورد مطالعه مقالات حوزه علم اطلاعات و کتابداری در سال‌های 2004-2012» نوشته مشترک هاجر ستوده، زهرا مزارعی و مهدیه میرزابیگی، «پیش‌بینی رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بر مبنای ابعاد جهت‌گیری  هدف و خلاقیت» اثر سعیده ابراهیمی، زینب فرشته حکمت و عبدالرسول جوکار» و «تعیین طبقات اصلی مرتبط با مدیریت دانش در پایگاه وب آوساینس و مطالعه هم‌پوشانی موضوعی آن‌ها» از افسانه حاضری، محمد‌ توکلی‌زاده راوری و وجیهه ابراهیمی‌ برخی از عناوین مقالات منتشر شده در این شماره از پژوهشنامه است.

«تعیین طبقات اصلی مرتبط با مدیریت دانش در پایگاه وب آوساینس و مطالعه هم‌پوشانی موضوعی آن‌ها» نوشته افسانه حاضری، محمد‌ توکلی‌زاده راوری و وجیهه ابراهیمی‌، «خوشه‌بندی کاربران داده‌های دریایی با استفاده از تکنیک داده‌کاوی» به قلم فرناز غیاثی، نوید نظافتی و سجاد شکوهیار و «ارائه چارچوبی برای ارزیابی مستمر اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان‌های دفاعی با رویکرد فازی» تالیف نورمحمد یعقوبی و جواد شکوهی نیز از دیگر مقالات مندرج در هشتاد و دومین شماره پژوهشنامه «پردازش و مدیریت اطلاعات» هستند.
 
در بخشی از یادداشت سردبیر به قلم سید رحمت‌الله فتاحی با عنوان «ضرورت توسعه ارتباط‌های برون‌سازمانی در مراکز ملی اطلاعاتی» آمده است: «در مقایسه با کتابخانه‌های متعارف که مخاطبان مشخصی دارند و عمده خدمات خود را به آن‌ها ارائه می‌کنند، مراکز اطلاعاتی ملی و منطقه‌ای مخاطبان گسترده‌تری (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) را باید پوشش دهند. اهمیت وجودی این مراکز در خدمات و برنامه‌‌های آن‌ها برای انواع نهاد‌ها تجلی می‌یابند. اگر تا دو دهه پیش، مراکز اطلاعاتی تنها به ارائه خدمات حضوری به مراجعان پراکنده بسنده می‌کردند و انتظار بیشتری از آن‌ها نمی‌رفت، اکنون شرایط بسیار متفاوت است و بقای این مراکز منوط به برقراری ارتباط ساختار‌یافته با انواع نهاد‌ها و مؤسسه‌هایی است که به‌دلیل مأموریت‌های خود نیازمند اطلاعات کاربردی و پردازش‌شده هستند.»

نویسنده این یادداشت در پایان تأکید کرده است: اکنون زمانی است که مراکز ملی اطلاعاتی باید از گسترش تفکر و یا مدیریت جزیره‌ای در ارتباط با مدیریت اطلاعات در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و نیمه‌دولتی جلوگیری کنند. اکنون ضرورت ایجاد نظام ملی اطلاعات و یکپارچه‌سازی‌ برنامه‌ها و خدمات مراکز اطلاعاتی در سطح ملی عینیت بارزتری یافته است. تجربه‌هایی که سایر کشور‌ها در این زمینه به‌دست آورده‌اند و درس‌هایی که آموخته‌اند، بهترین گواه برای توسعه ارتباط‌های برون‌سازمانی در مراکز ملی اطلاعات است.      
 
هشتاد و دومین شماره پژوهشنامه «پردازش و مدیریت اطلاعات» به مدیرمسئولی دکتر سیروس علیدوستی و سردبیری دکتر سید رحمت‌الله فتاحی، در یک‌هزار و 202 صفحه از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها