سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
عباسیان: «دفترچه‌های خاکی» تصویرگر سبک زندگی اجتماعی و فردی شهدای نوجوان است

الناز عباسیان، نویسنده کتاب «دفترچه‌های خاکی» گفت: در این کتاب تلاش شده است که به سبک زندگی اجتماعی و فردی شهدای نوجوان و رفتار آنها با خانواده و همسایه‌ها بیشتر پرداخته شود، این کار می‌تواند کمک به‌سزایی در الگوپذیری دانش‌آموزان داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی شهرداری منطقه 19، نخستین کتاب شهدای دانش‌آموز منطقه 19 در هشت سال دفاع مقدس با عنوان «دفترچه‌های خاکی» صبح امروز، 12 آبان 1394 به مناسبت روز دانش‌آموز با حضور سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس فرهنگسرای مهر، بیژن صمدی، استاد دانشگاه، راوی جنگ تحمیلی و مسئول اعزام دانش‌آموزان به جبهه در دوران 8 سال دفاع مقدس، سید احمد موسوی، رییس آموزش و پرورش منطقه 19 و الناز عباسیان، نویسنده کتاب در دبیرستان شهید کشوری رونمایی شد.

الناز عباسیان، نویسنده کتاب شهدای دانش آموز منطقه 19 درباره انتخاب دانش‌آموزان شهید در این کتاب توضیح داد: فهرست شهدای دانش‌آموز بیش از این بود، اما در این کتاب، شهدای محصل مدنظر بودند و از پای کلاس درس و تخته سیاه با انصراف از تحصیل عازم جبهه‌های جنگ حق علیه باطل و شهید شدند.

وی تاکید کرد که این کتاب باز است و از مردم منطقه خواست تا اگر دانش آموز شهیدی را می‌شناسند که احتمالا از لیست کتاب خارج است، اعلام کنند.

عباسیان، نویسنده کتاب «دفترچه‌های خاکی» به سبک زندگی شهدا در نگارش کتاب اشاره کرد و گفت: در این کتاب تلاش شده است که به سبک زندگی اجتماعی و فردی شهدای نوجوان و رفتار آنها با خانواده و همسایه‌ها بیشتر پرداخته شود، این کار می‌تواند کمک به‌سزایی در الگوپذیری دانش‌آموزان داشته باشد.

وی اسامی شهدای دانش‌آموز منطقه 19 را که اطلاعاتشان جمع‌آوری و در کتاب «دفترچه‌های خاکی » آمده است را این‌گونه عنوان کرد: شهید سید امیر حسینی، شهید حسين نيکوبين، شهید داوود احسانی، شهید محمد علي جربان، شهید حبیب آقاجانلو، شهید رضا جوادي، شهید گلشاد مولوي، شهید سید جلال حسینی، شهید کاظم بیگدلی، شهید هادي صادقي، شهید محمدرضا ميرزايي، شهید رضا منقلبی، شهید عبدالعلي روشنی، شهید محمد سخاوتی، شهید احمد علمداریان، شهید اسماعيل نديري زاده، شهید احمد پوراحمد خميني، شهید ابوالفضل جلیلی، شهید مجید دولتی، شهید علی رضا تقی پور، شهید اصغر ساعتیاری، شهید حسن شمس و شهید خیرالله شکری 23 شهید دانش‌آموزی هستند که در منطقه 19 شناسایی شد‌ه‌اند.
 
سعید رنجبریان شهید محمد حسین فهمیده، نوجوان 13 ساله کشورمان را نگین درخشانی دانست که مختص ایرانیان است و با اشاره به بیانات حضرت امام (ره) درباره او گفت: امیدوارم کتاب «دفترچه‌های خاکی» بخشی از مسیر رو به تعالی باشد و نگذارد تا راه و مسیر شهدا به فراموشی تاریخ سپرده شود. در این مجموعه گزیده‌ای از خاطرات پدران و مادران شهدا با هدف ساخت الگوی ارزشمندی برای نوجوانان آمده و این کتاب آغاز کار تدوین زندگی‌نامه شهدای دانش‌آموز است.

مدیر فرهنگی هنری مراکز منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: «دفترچه‌های خاکی» در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت تا آ‌نها در قالب محصولی جدید و محتوایی جذاب، با شهدای دانش آموز آشنا شوند.

بیژن صمدی، استاد دانشگاه و مسئول اعزام دانش آموزان به جبهه در دوران دفاع مقدس در این برنامه با اشاره به اقدام فرهنگسرای مهر در رونمایی از کتاب شهدای منطقه 19 گفت: جا دارد که دوستان همت بیشتری نسبت به انتشار کتاب‌های خاطرات و زندگی نامه آن افراد داشته باشند.

وی با بیان این‌که حضور دانش آموزان در جبهه‌های 8 سال جنگ تحمیلی از سر اجبار یا موج ایجاد شده نبود، گفت: شهدای نوجوان انگیزه‌ها و الویت متفاوتی داشتند. عشق به وطن و انقلاب اسلامی از جمله انگیزه‌های اصلی دانش‌آموزان شهید بود.

سید احمد موسوی، رییس آموزش و پرورش منطقه 19 نیز گفت: از حدود 200 هزار شهید پاک و مطهر، 8 سال دفاع مقدس، 36 هزار تن دانش‌آموز 12 ساله تا دیپلم هستند. امروز تکلیفی بر عهده دانش آموزان و فرزندان عزیز ایران اسلامی است و آن این‌که بدانند، دانش‌آموز محور تحولات، پایداری، استقامت، رشد و پیشرفت است. دانش آموزان آینده سازان کشور هستند و این نخبه‌های دانش آموز هستند که وارد دانشگاه‌های برتر و حوزه‌ها می‌شوند آینده کشور را خواهند ساخت.

همچنین از دیگر بخش‌های این مراسم، هنرنمایی گروه تواشیح مهر ولایت بود که سرودهایی با مضامین شهدای دانش آموز اجرا کردند.

کتاب «دفترچه‌های خاکی» با همکاری فرهنگسرای مهر و انتشارات تداعی با شمارگان هزار نسخه، 50 صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها