یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
مدیر کتابفروشی امیرکبیر: «آرامش» مهم‌ترین دستاورد طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان انقلاب است

کاظم میران زاده، مدیر کتابفروشی امیرکبیر، با بیان اینکه «طرح سنگفرش کردن زمینه خوبی برای تغییر فضای راسته کتابفروشان از یک محیط شلوغ پرترافیک به یک محیط آرام فرهنگی فراهم می‌کند» گفت: اگر این طرح به شکل ایده‌آل خود و تمهیداتی برای حمل و نقل کتاب برای کتابفروشان اجرا شود، تصور نمی‌کنم مخالفی داشته باشد.

کاظم میران‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ارائه پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی خیابان انقلاب از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران، عنوان کرد: چشم‌انداز دوری که می‌توانیم به این موضوع داشته باشیم این است که سنگفرش کردن فارغ از جنبه‌های دیگر می‌تواند باعث به وجود آمدن آرامش در این راسته باشد، تا کسانی که برای خرید کتاب به این منطقه مراجعه می‌کنند، بتوانند با رفت و آمدی راحت، از کافه‌ها استفاده کنند و در سکوت و آرامش، در یک فضای فرهنگی کتاب مورد نظر خود را انتخاب، مطالعه و خریداری کنند.

میران‌زاده با بیان اینکه «وجود مشکلات مختلف در راسته کتابفروشان، اجرای طرحی همه جانبه را در این محدوده می‌طلبد» گفت: ما در حال حاضر در راسته انقلاب و روبه‌روی دانشگاه، برای حمل و نقل کتاب‌هایی که خریداری می‌شود یا از انبار می‌آید با مشکل مواجهیم چون ماشین‌ها نمی‌توانند برای انتقال کتاب، کنار خیابان بایستند و اگر بایستند از سوی مأموران راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند، بنابراین مجبورند در جاهای پرت و دور اقدام به تخلیه بار کنند.

مدیر کتابفروشی امیرکبیر ادامه داد: مشکل دیگر ما در این محدوده وجود ایستگاه اتوبوس در این راسته یعنی از میدان انقلاب تا خیابان منیری جاوید است. پارک کردن اتوبوس‌ها علاوه بر اینکه صدای ناهنجار بسیار زیادی تولید می‌کند، بارها باعث دعوا شده است. البته این اواخر این مشکلات خیلی کمتر شده‌اند و در حال حاضر در این محدوده تنها دو ایستگاه اتوبوس داریم، اما مشکلات آنها همچنان پابرجاست.

وی طرح سنگفرش کردن خیابان انقلاب را زمینه خوبی برای تغییر فضای راسته کتابفروشان از یک محیط شلوغ پرترافیک به یک محیط آرام فرهنگی دانست و گفت: حرفه کتابفروشی شرایط خاص خود را می‌طلبد که آن را از سایر حرفه‌ها متمایز می‌کند؛ خریدار کتاب باید با یک فراق بال به سمت کتابفروشی بیاید. چرا که می‌خواهد بگردد، ببیند، بنشیند و مقدمه‌ای بخواند؛ چه در داخل فروشگاه‌ها و چه در بیرون آن.

میران‌زاده افزود: در حال حاضر بسیاری از افرادی که برای خرید کتاب به خیابان انقلاب مراجعه می‌کنند، نمی‌دانند چه کتابی را باید از کجا بخرند و معمولاً کسانی به ما و سایر کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنند بسیار خسته هستند، چرا که بسیار گشته‌اند و پرسیده‌اند و رفته‌اند تا به فروشگاه و کتاب مورد نظر خود برسند. دقیقاً مشکلی که در نمایشگاه کتاب هم وجود دارد. اما با یک طراحی شهری مناسب در این منطقه و نصب تابلوهای گویا می‌توان این مشکل را نیز برطرف کرد.

مدیر کتابفروشی امیرکبیر با تأکید بر لزوم به کارگیری راهکارهایی برای امکان جا به جایی کتاب برای کتابفروشان گفت: این طرح در کنار خدماتی که به عابران پیاده می‌دهد، باید برای حمل و نقل کتاب و مشکلات جا به جایی کالای کتابفروشان و سایر کسبه نیز تمهیداتی پیش‌بینی کند؛ به عنوان مثال کتابفروشی‌ها کارت ویژه‌ای داشته باشند تا با ارائه آن بتوانند وارد این محدوده شوند و اگر بار  و کتابی دارند جا به جا کنند.

وی درباره مخالفت برخی از کسبه این راسته با طرح سنگفرش کردن خیابان انقلاب نیز گفت: این طرح اگر به شکل ایده‌آل خود و با رعایت منافع کتابفروشان و تمهیدات جا به جایی کتاب اجرا شود، تصور نمی‌کنم مخالفی داشته باشد. چرا که هم به رونق کتابفروشان، هم رفاه حال خریداران کتاب و هم به سود کتابخوانی در جامعه خواهد بود. در این صورت آرامش می‌تواند اولین هدیه این طرح برای این راسته باشد.

در این باره بخوانید:
(1). مدیرعامل سازمان زیباسازی: «پیاده‌راه‌سازی» خیابان انقلاب باعث رونق بازار کتاب خواهد‌شد/ کتابفروشان اجرای این طرح را مطالبه کنند (اینجا)
(2). هاشمی: کتابفروشان و خریداران کتاب بیشترین بهره را از طرح پیرایش خیابان انقلاب خواهند برد (اینجا)
(3). میرحسینی: خیابان انقلاب باید تبدیل به یک پیاده‌راه کتابخانه‌ای شود (اینجا)
(4). مفید: پیاده‌راه‌سازی خیابان انقلاب ممکن است باعث کوچ کتابفروشان شود/ بیشتر ظاهرسازی شده تا زیباسازی (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها