شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
اعلام فهرست نهایی نامزدهای جایزه ادبی «گاردین» برای کتاب‌های کودکان

فهرست نهایی نامزدهای جایزه ادبی «گاردین» در حوزه ادبیات کودک در حالی اعلام شده است که در میان آن‌ها کتاب‌هایی با موضوعات اسطوره‌ای، سحر و جادو و داستان‌های رازآلود مدل «جزیره گنج» با تم کلاسیک دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از «گاردین»، هر چند ظاهرا بهترین کتاب‌های داستانی کودکان، در ادبیات یا در تفکرات اندیشمندانه جایگاه درخوری ندارند، این گونه آثار با ارائه موضوعاتی بالغانه و باورپذیر برای خوانندگان جوان توانسته است راه خود را باز کند.
 
از همین روی، موسسات و سازمان‌هایی، جداگانه جوایزی را به این گونه آثار ادبی اختصاص داده‌اند که از جمله آن‌ها «جایزه داستانی گاردین برای کودکان» است که داوران آن فهرست نهایی خود برای سال 2015 را با دلایل این انتخاب اعلام کردند.
 
«آهنگی برای الا گری» نوشته «دیوید آموند»
 
این کتاب برگرفته از اسطوره «اورفه و اوریدیس» (Orpheus and Eurydice)  است که با شور و شدت به واکاوی این اسطوره پرداخته و به زیبایی نگاشته شده است. دگرگونی بالقوه در هنر و خیال در هر صفحه این کتاب پدیدار است؛ کتابی کوتاه و همه‌پذیر درباره عشقی که در آن توصیف می‌شود.
 
«درخت دروغ» نوشته «فرانسیس هاردینگ»
 
یک فانتزی معقول برگرفته از ایده‌ای محسور کننده اینکه چه می‌شود اگر دروغ‌ها به شما قدرت کشف رازهای دیگر مردمان را بدهد؟ فسیل شکارچیان گوتیک‌وار عصر «ویکتوریا» برای دختر قهرمانی جوان سرنوشتی نابخشوده را رقم می‌زنند؛ کسی که بی‌واهمه هیولاهای دوران حاضر و گذشته را به کنترل درمی‌آورد تا زندگی بهتری را برای خود رقم بزند.
 
«جزیره‌ای برای خودمان» نوشته «سالی نیکولز»
 
این کتاب داستان لذت‌بخشی به گونه «جزیره گنج» برای نسل «اینستاگرام» نوشته شده است. جوانان دوست داشتنی این داستان که در جست‌وجوی گنج پنهان عمه درگذشته خود هستند با دزدان دریایی مواجهه نمی‌شوند بلکه، آن‌ها باید با ابزارها مدرن معاصر به مبارزه برخیزند؛ ابزارهایی چون اینترنت برای یافتن سرنخ‌هایی از کاربران آن تا فلزیاب. آن‌ها در این راه به این کشف می‌رسند که چه چیزی یک خانواده را می‌سازد.
 
«5 کودک در جبهه غربی» نوشته «کیت ساوندرز»
 
این اثر ادبی مضمونی برجسته را در خود دارد؛ مضمونی جسورانه و متفکرانه در جابه‌جایی یک فضای دوره «ویکتوریایی» به دوران جنگ جهانی اول که نتایج ویرانگر آن را فریاد می‌زند. کتابی مسحورکننده، طنزآلود و برخی اوقات غیرقابل‌تحمل و مرثیه‌ای نه‌تنها برای نسلی سوخته بلکه برای عصر طلایی ادبیات کودکان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها