پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
قزلی: ادبيات بزرگ‌ترين خدمت را به عاشورا كرده است/ ابويی: اميدوارم جوانان از حضرت علی اكبر(ع) الگو بگيرند

مهدی قزلی، مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در اختتامیه جایزه یوسف لیلا گفت: ادبیات عاشورا بیشترین خدمت را به عاشورا كرده است هرچند شاعرانی كه درباره امام حسین(ع) و عاشورا شعر گفته‌اند همگی جزو شاعران دینی و مذهبی به اصطلاح دو آتشه نبوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا) اختتامیه نخستین دوره جایزه «یوسف لیلا» كه صبح امروز (پنجشنبه 30 مهرماه) با حضور سعید بیابانكی، مهدی قزلی و محمود حبیبی كسبی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
 
مهدی قزلی، مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان  در این مراسم گفت: ادبیات عاشورا بیشترین خدمت را به عاشورا كرده است. اگر به گذشته و به سال 61 بعد از هجرت برگردیم خواهیم دید در آن زمان هم شعرا و نویسندگان و ادبای زیادی درباره عاشورا در ادبیات بحث جدی می‌كردند. اتفاقاً شاعرانی كه درباره امام حسین(ع) و عاشورا شعر گفتند همگی جزو شاعران دینی و مذهبی به اصطلاح دو آتشه نبوده‌اند. ما امروز شاعران بزرگ را با شعرهایی كه برای ائمه اطهار(ع) نوشته‌اند می‌شناسیم. كسی امروز به این فكر نمی‌كند كه فلان شاعر برای پهلوی و فرح شعر گفت است یا نه اما به طور مثال شهریار را با شعر «علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را/ كه به ماسوا فكندی همه سایه هما را» می‌شناسند. در واقع شاعرانی كه چندان مذهبی نبودند از روی احساس وظیفه و تبرك جستن شعرهای مستحكمی در رثای امام حسین(ع) می‌سرودند.
 
مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ادامه داد: بركت سرودن شعر در رثای امامان چنان است كه آن‌ها با كاری كه كرده‌اند شناخته می‌شوند. ورود به ادبیات اهل بیت(ع) و عاشورا باید با تفكر و تعمق صورت گیرد. در غیر این صورت آثار شاعران ماندگار نخواهد شد.
 
وی در فرازی دیگر از سخنانش به خانه شهریاران جوان و كاری كه این نهاد در ولادت حضرت علی اكبر(ع) انجام داده است اشاره كرد. وی به وجه تسمیه این مراسم پرداخت و افزود: لیلا نوه دختری ابوسفیان است و لیلا خاتون همسر گرامی امام حسین(ع) است. معاویه البته زمانی كه می‌خواهد با تزویر درباره خلافت امام حسین(ع) صحبت كند مجموعه‌ای از محسنات را برمی‌شمرد و می‌گوید لیاقت خلافت مستحق هیچ كس غیر از حضرت علی اكبر(ع) نیست.
 
قزلی توضیح داد: امروز اگر كسی حتی شباهت ظاهری به امام خمینی(ره) داشته باشد ما او را گرامی می‌داریم. این در حالی است كه طبق روایات گفته‌اند كه حضرت علی اكبر(ع) از هركس بیشتر شبیه به پیامبر بود و اگر یزیدیان می‌خواستند حرمت شكنی نكنند باید احترام حضرت علی اكبر(ع) را نگاه می‌داشتند. امام حسین(ع) می‌فرماید: در خَلق و خُلق و سیرت و منطق هیچ كس به اندازه حضرت علی اكبر(ع) شبیه به پیامبر نیست. حضرت علی اكبر(ع) نتیجه پیامبر است و حتی یكبار یكی از كسانی كه می‌خواست اسلام بیاورد به مسجد آمد و به پای حضرت علی اكبر(ع) افتاد و گفت یا رسول‌الله(ص)، راستش را بگو، خودت هستی كه من او را می‌بینیم! بعداً برای آن شخص توضیح می‌دهند كه ایشان حضرت علی اكبر(ع) نتیجه پیامبر(ص) است. برخی از صحابه كه پیامبر را دیده بودند با دیدن حضرت علی اكبر(ع) در جنگ نیرو و رمقی تازه می‌گرفتند. حضرت علی اكبر(ع) كسی بود كه امان‌نامه یزید را نپذیرفت.

 محمد ابویی، مدیر عامل خانه شهریاران جوان نیز گفت: امیدوارم جوانان با جایزه یوسف لیلا بتوانند از شخصیت شهید اول عاشورا حضرت علی اكبر(ع) الگو بگیرند. تعهدی نسبت به شهادت حضرت علی اكبر(ع) احساسی می‌كردم كه در تاسوعای حسینی برنامه‌ای به نام فرزند امام حسین(ع) تدارك ببینیم.
 
وی افزود: توفیق آن را داشته‌ایم كه نخستین دوره این برنامه امروز برگزار شود. از دست‌اندركاران حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این جایزه قدردانی می‌كنم. من در شرایطی نیستم كه بتوانم بیش از این حرف بزنم.

در این مراسم محمود حبیبی كسبی طی سخنانی كوتاه به نمایندگی از داوران، بیانیه هیأت داوران را خواند و گفت: برنده جایزه نخست اولین دوره اختتامیه مراسم «یوسف لیلا» با اختلاف قابل توجهی نسبت به دیگران به شاعری اعطا می‌شود كه جمع امتیازاتش از دیگران خیلی بیشتر است. در این دوره از جایزه حدود هزار و 200 اثر به دبیرخانه این جایزه رسید و داوران مرحله نهایی آقایان علیرضا قزوه، فاضل نظری و سعید بیابانكی بودند.

در این مراسم قاسم بای، برگزیده نخست اولین دوره جایزه یوسف لیلا شعر آیینی خود را كه در رثای حضرت علی اكبر(ع) سروده شده بود برای حاضران قرائت كرد. علی فردوسی از استان اصفهان، محمود حبیبی كسبی، احمد بابایی، احمد علوی از استان قم، پیمان طالبی و مهدی رحیمی نیز از دیگر شاعرانی بودند که برای حاضران شعرهای خود را قرائت كردند كه برخی شعرها با گریستن حاضران همراه شد.
 
اسامی برندگان
در نخستین دوره جایزه یوسف لیلا رتبه سوم كه شامل هشت میلیون ریال جایزه نقدی به هر نفر بود، به طور مشترك به علی فردوسی از استان اصفهان، ایمان عمادی از استان خراسان رضوی، میثم داوودی از استان قم، محمدحسین ملكیان از استان اصفهان، سیده تكتم حسینی از استان قم و میلاد حسنی از استان تهران اختصاص یافت.
 
جایزه رتبه دوم نیز به ارزش 15 میلیون ریال به هر نفر به طور مشترك به فرید فردوسی از استان تهران، سید جواد میرصفی از استان قم و محسن رضوانی از استان اصفهان تعلق گرفت.
 
جایزه رتبه اول این مراسم به ارزش 50 میلیون ریال به قاسم بای از استان گلستان رسید.       
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها