پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
شکارسری: «چند مجلس از دهه اول» شعر عاشورایی را به شعر اجتماعی و سیاسی پیوند داده است

حمیدرضا شکارسری، شاعر، کتاب «چند مجلس از دهه اول» سروده سید اکبر میرجعفری را برای مطالعه مخاطبان پیشنهاد کرد و گفت: شاعر این مجموعه تلاش کرده تا شعر عاشورایی را به ژانر شعر اجتماعی و حتی سیاسی بکشاند و از شعر احساسی که تلاش می‌کند مخاطب را بگریاند، فراتر رفته است.

حمیدرضا شکارسری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه در ایام ماه محرم توضیح داد: کتابی که جدیداً در این حوزه منتشر شده باشد و نظر بنده را جلب کرده باشد سراغ ندارم، اما برای مطالعه در ایام ماه محرم کتاب «چند مجلس از دهه اول» را توصیه می‌کنم . این کتاب مجموعه اشعار سپید سید اکبر میرجعفری با موضوع عاشورا است.

وی درباره دلیل توصیه این کتاب برای مطالعه، گفت: شعر عاشورایی در کشور ما سابقه‌ای کهن دارد و معتقدم که امروزه هر کس که بخواهد در این زمینه آفرینش جدیدی داشته باشد، ضمن مراجعه به این سابقه کهن، باید بدعت‌گذار نیز باشد. این کتاب از این نظر این انتظار را برآورده کرده و توانسته با حفظ اصالت شعر عاشورایی نوآوری‌هایی در این زمینه داشته باشد.

شکارسری درباره ویژگی‌های این کتاب نیز گفت: اشعار موجود در این کتاب در قوالبی نو و زبانی کاملاً نزدیک به زبان محاوره ارائه شده است. همچنین این اشعار دارای موسیقی کاملاً طبیعی بوده، به طوری که از موسیقی‌های وزن عروضی فراتر رفته است.

این شاعر ادامه داد: این مجموعه تلاش کرده تا بین حوادث عاشورا و کربلا و جامعه امروز ما پیوند ایجاد کند؛ به عبارتی شاعر در این مجموعه تلاش کرده تا شعر عاشورایی را به ژانر شعر اجتماعی و حتی سیاسی بکشاند و از شعر احساس که تلاش می‌کند مخاطب را بگریاند، فراتر رفته است. خواندن این کتاب برای افرادی که با فضای شعر نو آشنا هستند و هدفشان از خواندن شعر عاشورایی تنها گریستن نیست و همچنین به جنبه‌های اجتماعی و آموزنده اشعار توجه ویژه‌ای دارند، بسیار جالب و جذاب خواهد بود.

«چند مجلس از دهه اول محرم» مجموعه 40 شعر عاشورایی است که با یک مقدمه «مثنوی» شروع می‌شود، اما دیگر شعرهای مجموعه سپید است. شعرها در فضای معاصر و روزگاری که در آن زندگی می‌کنیم، سروده شده و به نوعی به حضور و مقوله مقاومت عاشورا در فرهنگ و زندگی ما اشاره دارد.

در قطعه‌ای از این مجموعه می‌خوانیم:

یک روز بازمی‌گردند،

تمام آن‌ها که به خاطر تو

به جنگل‌های دیلمان

یا کوه‌های بی‌کسی پناه برده‌اند

یک روز بازمی‌گردند

تمام آن‌ها که به خاطر تو

تا میانه‌های کویر از آب گذشته‌اند.

یک روز بازمی‌گردند

مردان بی‌شماری از

غربت آوه

ده‌کوره‌های سبزوار

و دوری‌های سیستان

حتی شاید جرزها شکافته‌تر شوند

و مردانی رشید به میدان بیایند

از دخمه‌های حجاج

و بندهای بنی‌عباس

آن وقت، خیلی‌ها می‌پرسند:

این‌ها که برگشته‌اند

همان‌ها نیستد که هرسال می‌بینیم‌شان

در هیئت مشکین‌شهری‌های مقیم مرکز

دسته‌ی سادات چهل‌اختران

افغانی‌های مقیم قم

و عزاداران مسجد برخوردار؟

خیلی‌ها می‌پرسند:

این‌ها که برگشته‌اند

همان‌ها نیستند که هر سال برمی‌گردند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها