شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
«اوجاع‌المفاصل» اثر زکریای رازی در راه بازار نشر/ کتابی که به درخواست اميرمنصور بن اسحاق سامانی نوشته شد

نخستین چاپ کتاب «اوجاع المفاصل» اثر محمد بن زكرياي رازي، با مقدمه و تصحیح احسان مقدس، تا پایان هفته جاری از سوی انتشارات نیلوبرگ راهی بازار نشر خواهد شد.

دکتر احسان مقدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره رساله «اوجاع المفاصل» اظهار کرد: رساله «اوجاع المفاصل» يا «درد مفاصل» يكی از رساله‌­های معتبر طب سنتی در زمينه درمان بيماری درد مفاصل است. محمد بن زكريای رازی، پزشک و دانشمند ايرانی اين رساله را به خواهش اميرمنصور بن اسحاق سامانی، حكمران ری، به رشته تحرير درآورده و آن‌را به پدر امير، اسحاق بن احمد بن اسد سامانی كه به بيماری درد مفاصل مبتلا بود، اهدا كرده است.
 
وی افزود: اين رساله علی­رغم اهميت فراوان تاكنون به‌صورت تصحيح و مقابله منتشر نشده است. تنها نسخه­‌های خطی به‌جای مانده از اين رساله در كشور، دو نسخه خطی كتابخانه ملک به شماره­‌های 4442 و 4573 است. نگارنده نخستین‌بار اقدام به مقابله و تصحيح نسخه­‌های خطی فوق‌الذكر کرده و متن عربی تصحيح شده آن تا پایان هفته جاری در اختيار علاقه‌­مندان قرار خواهد گرفت. امیدوارم در آينده نزديک ترجمه امروزی این رساله نيز در سلسله آثار طب سنتی انتشارات نیلوبرگ تقدیم خوانندگان شود.    
 
مقدس تصریح کرد: دكتر عبدالناصر كعدان و دكتر محمود عنجرينی، از پژوهشگران سوری، پیش از این مقاله بسيار خوبی درباره «اوجاع المفاصل» منتشر کرده بودند که از طریق مكاتبه، مجوز ترجمه آن مقاله به زبان فارسی را از این دو پژوهشگر اخذ و ترجمه كامل مقاله به‌عنوان مقدمه كتاب حاضر ارائه شده كه 35 صفحه نخست كتاب را دربرگرفته است.
 
وی که مدیر انتشارات نیلوبرگ است و کتاب‌های حوزه پزشکی را منتشر می‌کند، هدف از تصحيح و انتشار اين رساله را آشنايی علاقه‌مندان طب سنتی با يكی ديگر از آثار محمد بن زكريای رازی دانست و در ادامه گفت: مخاطبان اين كتاب طيف وسيعی از پزشكان، علاقه‌مندان به حوزه طب سنتی، تاريخ طب و ميراث فرهنگی هستند.
 
این مولف درباره مباحث و سرفصل‌های کتاب افزود: كتاب «درد مفاصل» شامل 22 فصل است. رازی در اين فصل‌ها به مباحثی مانند علل بروز درد مفاصل، تقسيم و دسته‌بندی انواع درد مفاصل، ذكر درمان كلی درد مفاصل، علل بيماری عرق النسا و ذكر درمان كلی آن، علل بروز درد مفصل ران و مشكلات ناشی از آن، داروهای مختلفی كه در درمان به‌كار می‌روند و راه‌های پيشگيری از درد مفاصل پرداخته است.  
 
مقدس درباره برخی از ویژگی‌های این اثر اظهار کرد: از ويژگی‌های «اوجاع المفاصل» اين است كه تا پیش از رازی هيچكدام از پزشکان مسلمان، رساله جداگانه‌ای درباره درد مفاصل به رشته تحرير درنياورده بودند و تنها يک پزشک يونانی به نام «روفس» رساله‌ای درباره درد مفاصل نوشته بود و رازی با خواندن اين رساله تصميم می‌گيرد كه رساله مفصلی در اين زمينه بنويسد كه دربرگيرنده آخرين تجربيات وی در اين‌باره باشد و اين رساله را به خواهش اميرمنصور بن اسحاق سامانی كه پدرش از درد مفاصل رنج می‌برد، نوشت.  
 
نخستین چاپ کتاب «اوجاع المفاصل» با شمارگان 200 نسخه در 146 صفحه، به بهای هفت هزار تومان، به‌زودی از سوی انتشارات نیلوبرگ راهی بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها