پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
مصطفی رحماندوست: به ايرانی بودن ترانه‌های كودكان توجه نشده‌است

مصطفی رحماندوست، در مراسم رونمایی از سی دی کتاب‌های گویای «خواب قشنگ كجایی؟» و «دنیا دنیا لالایی» گفت: برای ساخت ترانه برای كودكان در زمان گذشته، به ایرانی بودن ترانه‌ها توجه نشده است و بیشتر آنها تقلیدی و غربی‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی شهر کتاب مرکزی، مراسم رونمایی از سی دی کتاب‌های گویای «خواب قشنگ كجایی؟» و «دنیا دنیا لالایی» با حضور مصطفی رحماندوست، شاعر و مهدی زارع، آهنگساز اثر و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب گویا، چهارشنبه شب (15 مهر 94) در شهر كتاب مركزی برگزار شد.
 
لالایی، بیش از اینکه كلام باشد موسیقی است
مصطفی رحماندوست، شاعر کتاب‌های گویای «خواب قشنگ كجایی؟» و «دنیا دنیا لالایی» در این مراسم درباره خاطراتش از لالایی‌های مادربزرگش گفت: مادربزرگم همیشه برایم لالایی می‌خواند و این لالایی‌ها در ذهن من نقش بسته و برایم خاطره خوشی  را ساخته است. لالایی، بیش از اینکه كلام باشد موسیقی است. درواقع موسیقی لالایی برای بچه‌ها و كلام لالایی برای مادران است. البته من سعی كرده‌ام در لالایی‌هایی که برای بچه‌ها سروده‌ام، كلام كودكانه را فراموش نكنم. مثلا در یكی از لالایی‌ها، بچه‌، اسباب‌بازی‌هایش را می‌خواباند و بعد، غیرمستقیم به خودش هم می‌گوید كه وقت خواب است و باید بخوابد.
 
این شاعر و نویسنده پیشکسوت کتاب‌های کودک و نوجوان در ادامه به آهنگسازی این آثار اشاره کرد و گفت: در ابتدای ساخت ترانه برای كودكان در زمان گذشته، به ایرانی بودن ترانه‌ها توجه نشده است و بیشتر آنها تقلیدی و غربی‌اند. اما در این دو اثر تلاش شده مبنای ملودی، ایرانی باشد تا سلیقه موسیقی بچه‌ها بهتر شود.
 
لالایی خواندن والدین، به بچه‌ها حس امنیت می‌دهد
مهدی زارع، آهنگساز این آثار نیز گفت: ساخت و انتشار لالایی‌ها، سه سال طول کشید، که دو سال آن صرف آهنگسازی اثر و یک سال هم منتظر گرفتن مجوز بودیم. تمام مراحل آهنگسازی این آثار، در کنار بچه‌ها شكل گرفت؛ به این صورت كه من برای شعرها و ترانه‌های آقای رحماندوست، آهنگ می‌ساختم و آن را برای بچه‌ها اجرا و عكس‌العمل‌شان را رصد می‌كردم و در صورتی كه بچه‌ها، از موسیقی خوش‌شان می‌آمد، ملودی را ذخیره می‌کردم.
 
وی در ادامه بیان کرد: بعد از ساخت ماكت، یك بار دیگر هم موسیقی را برای بچه‌ها پخش و به عكس‌العمل‌ها دقت ‌كردم تا کار به شکلی تولید شود که مطابق سلیقه آنها باشد. گاهی اتفاق می‌افتاد كه موسیقی خوبی ساخته می‌شد اما بچه‌ها به راحتی نمی‌توانستند با آن ارتباط برقرار كنند یا اینكه ما حس می‌كردیم ملودی پایانی، حس و حال خوبی ندارد. بنابراین با این وسواس‌ها و سخت‌گیری‌ها بود كه ساخت اثر، دو سال به طول انجامید.
 
شعر، مهم‌ترین ركن كار برای آهنگساز است
زارع توضیح داد: همچنین در ساخت آهنگ و تدوین آلبوم‌ها به والدین بچه‌ها نیز توجه داشتیم. می‌خواستیم کار به گونه‌ای ساخته شود که پدر و مادرها هم بتوانند به راحتی برای كودكان‌شان ترانه و لالایی بخوانند. بر این اساس همزمان با كار ساخت ملودی و آهنگسازی، از نظر روان‌شناسی هم تحقیق كردیم و به این نتیجه رسیدیم كه لالایی خواندن والدین، به بچه‌ها حس امنیت می‌دهد. از سوی دیگر، اگر بچه‌ها در خانواده‌ احساس آرامش كنند، رشد آرامی خواهند داشت و دچار اختلال شخصیتی نمی‌شوند.
 
این آهنگساز، شعر را مهم‌ترین ركن برای آهنگساز عنوان کرد و گفت: شعر خوب، ملودی، فضا و دیگر شرایط را برای آهنگساز فراهم می‌كند تا بتواند اثر خوب و قابل قبولی را ارائه کند. همچنین معمولا استفاده از موسیقی ایرانی در تولید این آثار سبب می‌شود، مخاطب احساس نزدیکی بیشتری با کار داشته باشد. بر این اساس در تولید موسیقی این کارها هم تنها از سازهای ایرانی و عموماً سه تار استفاده شده است.
 
زنگ خطر در حوزه موسیقی كودك به صدا درآمده است
زارعی با اشاره به اینکه زنگ خطر در حوزه موسیقی كودك به صدا درآمده و باید هشیار باشیم، گفت: موسیقی‌هایی كه با ارگ و كی‌برد در مهدکودک‌ها برای بچه‌ها اجرا می‌شود و همچنین آثار نازلی كه از تلویزیون پخش می‌شود، همه و همه باعث آسیب رسیدن به گوش كودك می‌شود. این نوع موسیقی‌ها، موسیقی بزرگسال است و برای کودکان ساخته نشده و سبب ایجاد بلوغ زودرس در كودكان و نوجوانان و  تولید شادی هسیتیریكی‌ می‌شود كه به لوده بازی می‌انجامد. متاسفانه كودك ایرانی از موسیقی و فضای ایرانی دور شده و این اتفاق فاجعه اس.
  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها