دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
ایجاد ساعت کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌های مهدکودک‌های سازمان بهزیستی کشور

تفاهمنامه همکاری بین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی کشور امضاء شد که بر اساس آن ساعت کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌های مهدکودک‌های سازمان بهزیستی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه (12 مهرماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستی با هدف امضای تفاهمنامه همکاری برگزار شد.


در این نشست سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد ضمن خوش‌آمدگویی و تشکر از همکاران سازمان بهزیستی، نقش مهدکودک‌ها را در ترویج کتابخوانی مهم توصیف کرد و گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی از سنین پایین شروع می‌شود و تجربه نشان داده است که افراد موفق در دوره‌های اولیه کودکی در معرض فعالیت‌های فرهنگی و کتاب قرار گرفته‌اند. بنابراین، فعالیت ترویج کتابخوانی را باید از مهدکودک‌ها شروع کرد.
 
صالحی با اشاره به همکاری مشترک با سازمان بهزیستی کشور برای ترویج کتابخوانی، عنوان کرد: یکی از بخش‌های مهم این تفاهمنامه محورهای فعالیت مشترک در حوزه مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی و کودکان کار و خیابان است که امیدوارم با امضاء این تفاهمنامه فعالیت‌های زیربنایی در این حوزه انجام شود.
 
همچنین انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی در این نشست ضمن تشکر از معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، گفت: متأسفانه معمولاً بچه‌ها را تا سنین 6 ـ5  سالگی رها می‌کنیم و بعد از حضور در مدرسه از آنها می‌خواهیم تا کتاب‌های درسی را فراگیرند و به رشد همه‌جانبه کودکان کمتر توجه می‌کنیم.
 
وی افزود: یکی از اقداماتی که بهزیستی به آن توجه دارد، رشد و تکامل همه‌جانبه کودک و ترویج فرهنگ مطالعه و رشد فکری و اجتماع‌پذیری کودکان است.
 
رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به طولانی بودن این فرایند، گفت: امیدوارم همکاری خوبی میان دو نهاد برای یک کار طولانی‌مدت و بنیادی صورت بگیرد.
 
این تفاهمنامه در راستای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی و با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف مشترک به امضاء رسید.
 
بر اساس مفاد این تفاهمنامه دو طرف متعهد می‌شوند در موضوعاتی مانند ایجاد ساعت‌های کتابخوانی در مهدکودک‌ها و مراکز نگهداری کودکان، تأسیس، توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها در مهدکودک‌ها، خیریه‌ها، مراکز نگهداری کودکان و سایر مراکز تحت پوشش سازمان، هم‌افزایی در پیشبُرد فعالیت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی، تعمیق و ارتقای کیفی فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی، برگزاری نشست‌ها، مسابقات، جشنواره‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های کتاب، چاپ و انتشار کتاب‌های مناسب و طرح‌های ترویج کتابخوانی، دانش‌افزایی و توانمند‌سازی مربیان و کارشناسان در حوزه آموزش‌های فرهنگی، اجتماعی و ترویج و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری دوره‌های آموزش ترویج کتابخوانی برای مربیان مهدکودک‌ها و مراکز نگهداری کودکان به همکاری بپردازند.
 
تعهدات معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در این تفاهمنامه عبارتند از: همکاری در طراحی و ایجاد ساعت و فرصت کتابخوانی در مهدکودک‌ها و مؤسسات تحت پوشش سازمان، حمایت از چاپ و انتشار کتاب‌های مناسب و طرح‌های مرتبط با کتابخوانی، مشارکت در تجهیز کتابخانه‌های مهدکودک‌ها، خیریه‌ها، مراکز نگهداری کودکان و سالمندان، بهره‌گیری از توانایی‌ها و ظرفیت‌های سازمان با هدف اجرای فعالیت‌های مشترک فرهنگی به‌ویژه در حوزه کتابخوانی، همکاری در برگزاری همایش‌ها، سمینارها و نشست‌های ملی و بین‌المللی با حوزه فعالیت معاونت و مشارکت در برگزاری دوره‌های آموزشی برای تربیت مربیان قصه‌گو در مهدکودک و مراکز نگهداری کودکان.
 
همچنین سازمان بهزیستی کشور نیز متعهد می‌شود تا در راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های مهدکودک‌ها و مراکز نگهداری کودکان، اجرای فعالیت‌های توسعه و ترویج کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه و فروشگاه کتاب در مهدکودک‌ها، همکاری در برگزاری نشست‌های فرهنگی و همکاری با معاونت در اجرای فعالیت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی در شهرها و روستاها به همکاری بپردازد.
 
به منظور اجرایی کردن و پیگیری مفاد این تفاهمنامه کارگروهی متشکل از نمایندگان طرفین ظرف مدت یکماه از تاریخ امضای قرارداد تشکیل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها