دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
مراسم اختتامیه سومین همایش حدیث رضوی در قم برگزار می‌شود

سومین همایش حدیث رضوی با سخنرانی آیت‌الله ری‌شهری در موسسه دارالحدیث قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، حجت الاسلام عباس دانشی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان قم در نشست خبری سومین همایش حدیث رضوی که یکشنبه (12 مهرماه) در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی رضوی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری جهان اسلام است، اظهار کرد: تا به حال 13 دوره از این جشنواره برگزار شده است.
 
وی افزود: تولید آثار ارزشمند فراوان، برپایی نمایشگاه، برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی در سطح کشور و 70 کشور جهان از جمله دستاوردهای جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است.

دانشی اضافه کرد: همایش بزرگ رضوی یکی از همایش‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که استان قم در آن سهیم بوده و تاکنون دو دوره از آن برگزار شده است و امسال شاهد سومین همایش ملی حدیث رضوی هستیم.

وی با بیان اینکه کارهای مقدماتی این همایش از جمله تدوین موضوعات همایش، چاپ و انتشار پوستر و اطلاع‌رسانی و فراخوان مقالات و اطلاع‌رسانی ویژه پژوهشگران در سال گذشته (93) و نیمه اول سال جاری (94) صورت گرفته است، تصریح کرد: باهدف ایجاد فرصت برای شرکت و بهره‌وری محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در این رویداد علمی و فرهنگی اختتامیه سومین همایش ملی حدیث رضوی در نیمه مهر سال جاری برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان قم ادامه داد: این مراسم با سخنرانی آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری، رییس موسسه دارالحدیث و با حضور استادان حوزه و دانشگاه و فرهیختگان عرصه علمی و فرهنگی در این موسسه برگزار می‌شود.

دانشی در پایان سخنانش با اشاره به نقش موثر موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در امر برگزاری همایش حدیث رضوی در طول سه سال گذشته، بیان کرد: در این همایش آثار برگزیده از بین مقالات ارسالی معرفی شده و از برگزیدگان قدردانی می‌شود، همچنین مقالات برتر در نشریات گوناگون به ویژه مجله علمی، پژوهشی علوم حدیث و مجله بنیاد علمی امام رضا(ع) چاپ شده و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

ارسال 109 مقاله تخصصی به دبیرخانه سومین همایش ملی حدیث رضوی

در ادامه این نشست
حجت‌الاسلام محمدرضا سبحانی‌نیا، دبیر علمی همایش ملی حدیث رضوی نیز با بیان اینکه این همایش با موضوع احادیث اعتقادی امام رضا(ع) در شهر مقدس قم برگزار می‌شود، گفت: سومین همایش حدیث رضوی در چهار بعد «آموزه‌های اعتقادی امام رضا(ع)»، «میراث شناختی امام رضا(ع)»، «تاریخ کلامی امام رضا(ع)» و «شخصیت کلامی امام رضا(ع)»؛ برگزار می‌شود که البته برای هرکدام، موضوعات و زیرمجموعه‌هایی نیز تعریف شده است.

وی افزود: آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه جشنواره 31 مردادماه سال جاری بوده است و 15 مهرماه نیز مراسم اختتامیه آن برگزار می‌شود. 109 مقاله تخصصی به دبیرخانه همایش رسیده است که این مقاله‌ها در سه مرحله ارزیابی شده که در پایان از 7 مقاله برتر قدردانی خواهد شد.

معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه دارالحدیث در ادامه اضافه کرد: مهرداد برون برای مقاله «امام رضا(ع) و رفتار با پیروان دیگر ادیان» حائز رتبه نخست، مهدی غلامعلی برای مقاله «جایگاه مکاتبات رضوی در حل معضلات امامیه» و علیرضا بهرامی برای مقاله «اسماء الهی در حدیث رضوی» هر دو نفر حائز رتبه دوم و مجتبی نوروزی، شیما پویانژاد و زهرا صادقی‌منش برای مقاله «تحریف ناپذیری قرآن در کلام رضوی»، زینب‌السادات حسینی و عالیه روح‌الله‌زاده برای مقاله «اصول و مولفه‌های اخلاقی در تحقق آرمانشهر رضوی» و فهیمه شعبان‌زاده برای مقاله «واکاوی روایات و شخصیت کلامی امام رضا(ع) از دیدگاه محدثان اهل سنت» حائز رتبه سوم شده‌اند.

وی افزود: از محسن دیمه‌کار و ابوالفضل کاظمی برای مقاله «ابتکارات تفسیری-کلامی امام رضا(ع) در استناد به آیات قصص و أحکام در حوزه امامت
» نیز به عنوان اثر شایسته تقدیر تجلیل خواهد شد و به همه شرکت‌کنندگان نیز لوح تقدیر این همایش اهدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول گزینش از بین 109 مقاله 40 مقاله انتخاب شدند، گفت: در مرحله دوم تیم داوری 12 مقاله را برگزیدند و در مرحله سوم 7 مقاله آثار برگزیده انتخاب شدند.
چهار نفر از نویسندگان مقاله دارای رتبه دانشیار، ۲۸ نفر استادیار، ۱۷ نفر دانشجوی دکترا، ۲۷ نفر دانشجوی کار‌شناسی ارشد و ۱۶ نفر دارای مدرک کار‌شناسی بوده‌اند.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با بیان اینکه 70 تن از شرکت کنندگان در همایش از برادران و 63 تن از خواهران هستند، ادامه داد: 52 مقاله به صورت تک نویسنده، 50 مقاله دو نویسنده و 7 مقاله نیز به صورت سه نویسنده به دبیرخانه این همایش ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه مقاله‌های رسیده به دبیرخانه سومین همایش ملی حدیث رضوی از لحاظ کمی و کیفی نسبت به دو دوره پیشین در سطح بهتری قرار دارند، ابراز کرد: استان قم با 24 مقاله، مازندران با 16 مقاله، خراسان با 12 مقاله، اصفهان با 8 مقاله، تهران با 7 مقاله، آذربایجان شرقی با 5 مقاله دارای بیشترین اثر ارسالی به دبیرخانه این همایش هستند.

وی یادآور شد: سومین همایش ملی حدیث رضوی، ساعت 9 صبح 15 مهرماه سال جاری با ارائه چهار مقاله برتر و سخنرانی آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری، رییس موسسه دارالحدیث و حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در تالار علامه مجلسی موسسه دارالحدیث برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها