چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
گزارش عملکرد نهمین نمایشگاه استانی کتاب لرستان

نهمین نمایشگاه استانی کتاب لرستان عصر سه‌شنبه (7 مهرماه) به کار خود پایان داد. حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، گزارشی از عملکرد این نمایشگاه به «ایبنا» ارائه کرد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: نهمین نمایشگاه استانی کتاب لرستان با هدف نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، دسترسی عموم به‌ویژه دانشگاهیان و فرهنگیان به تازه‌های کتاب و تأمین کتاب‌ها و منابع مورد نیاز خود، همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها،‌ با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مساعدت استاندار به‌عنوان رییس ستاد برگزاری نمایشگاه، از یکم تا هفتم مهرماه به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خرم‌آباد برگزار شد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه که با حضور ناشران کشور برگزار شد،‌ بیش از 300 ناشر در قالب 180 غرفه نمایشگاهی شرکت داشتند. علاوه بر ناشران کشوری،‌ ناشران استانی نیز با عرضه کتاب‌ها و تألیفات استانی به‌طور فعال مشارکت داشتند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با بیان این‌که امسال نسبت به سال گذشته هم میزان کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه بیشتر بود و هم نمایشگاه میزان فروش بالایی داشت، عنوان کرد: تمامی کتاب‌های نمایشگاه در مجموع با 40 درصد تخفیف در دسترس عموم مردم قرار گرفتند که از این 40رصد تخفیف، 20 درصد آن به‌صورت فروش بُن‌کارت کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استان برای رفاه حال علاقه‌مندان تأمین شد و 20 درصد نیز توسط ناشران تخفیف داده شد.
 
وی با اشاره به برنامه‌های جنبی این دوره از نمایشگاه استانی کتاب لرستان اظهار کرد: در این نمایشگاه برنامه‌های جنبی مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، ادبی و هنری پیش‌بینی و تدارک دیده شد که مهم‌ترین این برنامه‌ها عبارتند از برگزاری نشست‌های فرهنگی شامل نقد و بررسی کتاب به‌ویژه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس با توجه به هفته دفاع مقدس، سخنرانی با موضوع بررسی ابعاد فرهنگی نظامی دفاع مقدس توسط مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سایر فرماندهان پیشکسوت و شعرخوانی توسط شعرای استان با موضوع دفاع مقدس.
 
حجت‌الاسلام حنان گفت: از دیگر برنامه‌های جنبی این دوره از نمایشگاه استانی کتاب لرستان می‌توان به اجرای برنامه‌های قرآنی معنوی شامل قرائت قرآن توسط نوآموزان، مسابقه قرائت قرآن و اهدای جوایز، کارگاه آموزشی قرآن، مشاوره برای جوان‌ها و برنامه‌های مشاور استاندار در امور جوان‌ها مانند تشکیل کارگاه ویژه جوانان و کارگاه آموزشی سبک زندگی برای جوانان اشاره کرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان افزود: رونمایی از کتاب‌های مؤلفان بومی در حوزه‌های مختلف به‌صورت روزانه، دعوت از استادان حوزه ادبیات و تشکیل جلسات برای مؤلفان، برگزاری نمایشگاه آثار تجسمی با موضوع دفاع مقدس در بخش فعالیت‌های جنبی،  اجرای برنامه‌های موسیقی با استفاده از هنرمندان شهرستان‌ها و استان از برنامه‌های نمایشگاه امسال بود. بخش ویژه نمایشگاه هم، اختصاص یک برنامه ویژه برای شهرستان‌ها تحت عنوان «روز فرهنگی شهرستان‌ها» بود که در آن، هر روز یک یا دو شهرستان با حضور هنرمندان و اهل قلم، یک ساعت اجرای برنامه داشتند،

وی با اشاره به سایر برنامه‌های این نمایشگاه، اظهار کرد: پخش اذان و برپایی نماز مغرب و عشاء برای عموم بازدیدکنندگان و بازدید گروهی فرهنگیان، هنرمندان و دانشگاهیان شهرستان‌های استان در قالب تورهای فرهنگی با حمایت فرمانداران شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌هایی بود که با استقبال مواجه شد.

حجت‌الاسلام حنان درباره تسهیلات این نمایشگاه، عنوان کرد: در این نمایشگاه بانک صادرات برای فروش بُن‌کارت‌های الکترونیکی خرید کتاب ویژه نمایشگاه، خودروهای سیار عابر بانک صادرات با هدف رفاه حال عموم مردم و ناشران و بوفه عرضه مواد غذایی در ورودی نمایشگاه استقرار یافتند. همچنین 3 خط واحد ویژه نمایشگاه در میادین اصلی شهر خرم‌آباد توسط شهرداری خرم‌آباد برای بازدید مردم اختصاص یافت و یک خط ویژه در میدان دانشجو جنب هلال احمر برای انتقال بازدیدکنندگان از میدان دانشجو به نمایشگاه و بالعکس توسط شهرداری استقرار یافت.

وی ادامه داد: استقرار ماشین آتش‌نشانی در محوطه نمایشگاه، حضور گشت نیروی انتظامی برای امنیت محیط نمایشگاه، تأمین محل اقامت و وسیله ایاب و ذهاب ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان، پیش‌بینی و اجرای تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سطح مطلوب با استفاده از ابزار و رسانه‌های مختلف برای معرفی و پوشش خبری نمایشگاه (صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های خبری محلی و سراسری،‌ تبلیغات محیطی،‌ فضاهای مجازی و...) از دیگر تسهیلات ارائه شده در نهمین نمایشگاه استانی کتاب لرستان به شمار می‌آمدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها