دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
نخستین دوره جشنواره علامه طباطبایی برگزار می‌شود

محمود حکمت‌نیا، دبیر علمی جشنواره علامه طباطبایی از برگزاری اولین دوره این جشنواره و تجلیل از 27 مولف برگزیده در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، محمود حکمت‌نیا، دبیر علمی جشنواره علامه طباطبایی امروز (6 مهرماه) در نشست خبری اظهار کرد: اولین دوره جشنواره علامه‌ طباطبایی با رویکرد علوم انسانی‌ اسلامی پنجشنبه (9 مهر) با سخنرانی آیت‌الله مصباح‌یزدی در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) در قم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره به‌صورت مشارکت صرف اعضای دستگاه‌ها بدون حمایت دولت یا شورای عالی حوزه‌ها برپا می‌شود، افزود: سرفصل و سازمان خاصی برای چنین جشنواره‌ای تدارک دیده نشده، حتی سرمایه‌گذاری آن هم با خود اعضا بوده‌ است، مجموعه دستگاه‌ها در مرحله اول 36 دستگاه است که از این تعداد 26 دستگاه کارهای پژوهشی انجام می‌دهند.

حکمت‌نیا با بیان این‌که به دست آوردن حوزه فعالیت این دستگاه‌ها کار مشکلی بود، ابراز کرد:‌ طبق برنامه از این دستگاه‌ها خواسته شد تا سه درصد از آثار برجسته علمی خود را در بازه زمانی 10 ساله از سال 82 تا 92 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی افزود: شورای سیاستگذاری این جشنواره متشکل از همین 26 دستگاه است و مقرر شد که امور اجرایی و دبیرخانه آن را پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر عهده گیرد.

دبیر علمی جشنواره علامه طباطبایی با اشاره به اینکه آثار را بر اساس معیارهای موردنظر این جشنواره پذیرفته‌ایم، اظهار کرد: نوآوری و نظریه‌پردازی با رویکرد علوم انسانی اسلامی دو شاخص اصلی ما در این جشنواره بوده است.

وی ادامه داد: دبیرخانه پس از اینکه تمامی آثار را مورد بررسی علمی قرار داد، آنها را در 12 گروه به شرح زیر طبقه‌بندی کرد، علوم قرآن و حدیث، فقه و اصول، اخلاق‌ـ‌ادیان و عرفان، فلسفه و کلام، حقوق و علوم سیاسی، مطالعات انقلاب اسلامی، علوم اقتصادی و مدیریت، تربیت و روان، علوم اجتماعی، تاریخ، مطالعات هنر و دانشنامه‌ها.

حکمت‌نیا با اشاره به مجموعه آثار ارسال شده به جشنواره تصریح کرد: ‌389 اثر که موارد بسیاری از آن چندین مجلد هستند، مورد بررسی قرار گرفتند.
 
وی ادامه داد: برخی از این آثار در داوری اولیه حذف شدند، در مرحله دوم 103 اثر وارد مرحله ارزیابی تفصیلی شدند، در مرحله پایانی نتایج بررسی و آثار به شورای سیاستگذاری اعلام شد که در نهایت تعداد 27 اثر برای جوایز برگزیده شدند.

دبیر علمی جشنواره علامه طباطبایی در ادامه با بیان اینکه سه اثر به عنوان رتبه اول، 13 اثر رتبه دوم و 11 اثر به عنوان رتبه سوم انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: برای تقویت وجه اسلامی جشنواره نیز از جناب آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه علوم انسانی اسلامی دعوت شده تا سخنرانی این همایش را برعهده گیرند.
 
حکمت‌نیا در پایان با بیان این‌که جشنواره علامه طباطبایی در دوره اول به صورت 10 ساله برگزار شد، تصریح کرد: این جشنواره در دوره‌های بعد قرار است در صورت موافقت به صورت دو سالانه برگزار شود، همچنین این دوره تنها کتاب‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند، ولی در دوره‌های بعد تصمیم داریم مقالات، پایان‌نامه‌ها و کرسی‌های نظریه پردازی را هم مورد بررسی قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها