دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
رمان کوتاهی که با بیش از 300 شخصیت در جست‌و‌جوی خواننده حرفه‌ای است

رمان «ویلای دلگیر» یكی از آثار درخشان پاتریك مودیانو، برنده نوبل ادبیات 2014 است كه با نهایت ایجاز نوشته شده است. این رمان پیرنگ نیرومند و ساده‌ای دارد اما در عین حال دارای حدود 300 شخصیت است كه خواندن این داستان را دشوار كرده است.

خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)- رمان «ویلای دلگیر» پاتریك مودیانو شرح زندگی پیچیده عینی و ذهنی جوان 18 ساله‌ای است كه با یك بازیگر به نام «ایون ژاكه» زن آماتوری كه چهار سال از او بزرگ‌تر است در آمیزه‌ای از عشق و تردید آشنا می‌شود. «ویكتور كمارا» شخصیت اصلی داستان است كه ازنظرگاه او رمان روایت می‌شود.
 
داستان این رمان كوتاه در فرانسه دوران آغاز جنگ دوم جهانی می‌گذرد. در ادامه كتاب با دكتر «رنه منته» آشنا می‌شویم كه در متن رابطه‌ای مبهم و به ظاهر آشنا و دوست قدیمی ایون به شمار می‌رود. ایون دختری ساده و مهربان است كه با تكیه بر اتفاق‌های پایانی كتاب تنبل و كم و بیش كودن جلوه می‌كند و دنبال زندگی‌ای آرام و گذرانی خوش می‌گردد. او در جامی به نام «جام هولیگان» كه شخصی شهوت‌ران به نام «دانیل هاندریكس» گرداننده آن است و از حمایت نصفه نیمه –و نه تام و تمام- سازمان گردشگری نیز برخوردار است، برنده می‌شود. جام هولیگان جام زیبایی است و ایون در آن برنده 800 هزار فرانك می‌شود.
 
در بخش‌هایی از رمان «ویلای دلگیر» به جنگ الجزایر(مستعمره سابق فرانسه) و مبارزه و تلاش مردم آن كشور در راه كسب استقلال می‌گذرد، اشاره می‌شود. ویكتور كه گویی اسم واقعی او هم این نیست با ایون نامزد می‌كند. آن‌ها قرار و مدارهایی برای آینده خود می‌گذارند و می‌خواهند از ایون یك هنرپیشه حرفه‌ای بسازند و خود ویكتور كه نام و هویت خود را به نوعی جعل كرده است، به نویسندگی روی آورد.
 
ویكتور و ایون در رؤیاهای دور و دراز خود غرق می‌شوند و آنجا كه نویسنده می‌نویسد چند سگ نگهبان برای گاز گرفتن میهمانانمان در نظر می‌گیریم، سرشار از طنز است. در صفحه 147 و 148 رمان می‌خوانیم: «سفر به اروپا را برای آینده دور پیش‌بینی كرده بودم. باید به یك منطقه كوهستانی پناه می‌بردیم؛ مثل تسن یا آنگادین. می‌باید می‌رفتیم و توی كلبه بزرگی وسط یك باغ زندگی می‌كردیم. روی قفسه‌، جایزه‌های اسكار ایون و دكتراهای افتخاری من از دانشگاه ییل و مكزیكو را قرار می‌دادیم. جلو خانه، ده‌تایی سگ نگهبان آلمانی می‌گذاشتیم كه ملاقات‌كننده‌های احتمالی را گاز بگیرند وخودمان هیچ ‌وقت كسی را نمی‌دیدیم. مثل زمان هرمیتاژ و ویلای دلگیر، روزهایمان را توی اتاق به بطالت می‌گذراندیم.»
 
مودیانو این رمان را با نهایت ایجاز نوشته است. شاید اگر این پیرنگ نیرومند به دست نویسنده دیگری می‌افتاد از این كتاب رمانی 500 یا 600 صفحه‌ای می‌نوشت. این رمان پیرنگ نیرومند و ساده‌ای دارد اما در عین حال دارای حدود 300 شخصیت و حدود هزار اسم مكان متنوع –حقیقی یا داستانی- است كه خواندن این داستان را دشوار كرده است.
 
رمان «ویلای دلگیر» اثر پاتریك مودیانو در 161 صفحه با ترجمه حسین سلیمانی‌نژاد در شمارگان دو هزار نسخه به قیمت 12 هزار تومان در تابستان امسال از سوی نشر چشمه راهی بازار كتاب شده است.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها