پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
انتشار «سیستم‌های ساختمانی» همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها

محمود گلابچی، چهره ماندگار حوزه معماری کشور از انتشار کتاب «سیستم‌های ساختمانی» از سوی دانشگاه پارس، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در روز یکم مهرماه خبر داد.

دکتر محمود گلابچی، چهره ماندگار حوزه معماری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره انتشار جدید‌ترین کتابش اظهار کرد: کتاب «سیستم‌های ساختمانی» را با همکاری دکتر کتایون تقی‌زاده، دانشیار دانشگاه تهران و دکتر محمد‌رضا گلابچی، دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج تألیف کرده‌ام. این کتاب به‌عنوان یک منبع درسی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی عمران و معماری از سوی دانشگاه فرهنگ همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید منتشر شده است.
 
وی افزود: «سیستم‌های ساختمانی» منبعی جامع برای روش‌های گوناگون ساخت و کاربردی معماری در سازه و سازه در معماری به شمار می‌رود. کتاب با تعریف سازه و نقش آن در معماری و سیر تحول سازه در معماری آغاز می‌شود و به طرح الزامات طراحی در یک ساختمان می‌پردازد. نحوه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر نیرو‌‌های مختلف مانند زلزله و سایر رخداد‌‌های طبیعی زمین و طبقه‌بندی خاک‌ها نیز در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.
 
گلابچی ادامه داد: انواع روش‌ها و سیستم‌های سازه‌‌ای شامل کابلی،‌ کششی،‌ چادری،‌ سازه‌‌های هوای فشرده،‌ سازه‌های قوسی، گنبد‌ها و سازه‌های خشتی،‌ پوسته‌‌های نازک بر سازه‌های ورقه‌ تاشده، ساختمان‌های بلند،‌ شهر‌های عمودی و ابرسازه‌ها به‌صورت تفصیلی از نگاه معماری سازه در این کتاب ارائه شده است.                ‌
 
استاد نمونه دانشگاه تهران در بیان ویژگی‌های این کتاب گفت: بیان نحوه رفتار انواع سیستم‌های سازه‌ای با زبانی ساده و بدون استفاده از روابط پیچیده ریاضی و برای معماران و مهندسان عمران از ویژگی‌های این کتاب است. واژه‌نامه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی به همراه چندین پیوست و فهرست موضوعی نیز در این کتاب آمده است.
 
گلابچی اظهار کرد: «سیستم‌های ساختمانی» نتیجه ربع قرن تجربه من در تدریس سیستم‌های ساختمانی در مقاطع کار‌شناسی و کارشناسی‌ارشد در رشته‌های معماری و مهندسی است.        
 مؤلف کتاب «مقاومت مصالح کاربردی برای دانشجویان معماری و مهندسی عمران» در بیان اهداف تألیف جدید‌ترین کتابش افزود: درک مفاهیم اساسی ایستایی و شناخت سیستم‎های ساختمانی، نحوه دستیابی به هماهنگی سازه و طرح معماری با شناخت عمیق مفاهیم این دو مقوله، از دیگر اهداف تألیف این کتاب است. «سیستم‎های ساختمانی» در هفت بخش و بیست و دو فصل تدوین شده است.
 
نخستین چاپ کتاب «سیستم‌های ساختمانی» با شمارگان دو هزار نسخه در 500 صفحه، به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه پارس به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها