چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
آقامرادی: برخلاف تصور، نشر تخصصی سود‌آور است/ رویش 6 کتاب در «تالاب»

غلامرضا آقامرادی،‌ مدیرمسئول انتشارات «تالاب» ضمن اشاره به عملکرد این انتشارات در 6 ماهه نخست سال، درباره وضعیت نشر تخصصی در کشور گفت: نشر تخصصی برخلاف آنچه تصور می‌شود از سودآوری لازم برخورد‌ار است.

مهندس غلامرضا آقامرادی،‌ مدیرمسئول انتشارات «تالاب» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره فعالیت این واحد نشر در 6 ماهه نخست سال 94 اظهار کرد: «تالاب» در حوزه علوم و مهندسی محیط‌‌زیست، انرژی و توسعه پایدار برای مخاطب دانشگاهی و کودک و نوجوان از سال 92 وارد بازار نشر شده و تا به امروز 17 عنوان کتاب تولید کرده است. از ابتدای سال 94 نیز 6 عنوان کتاب چاپ نخست از سوی تالاب به بازار عرضه شده است.   
 
وی درباره کتاب‌های منتشر شده «تالاب» افزود: «مقدمه‌ای بر انرژی زمین گرمایی» نوشته دکتر یونس نورالهی،‌ «مدل سازی کیفیت آب» نوشته مروین د. پالمر با ترجمه مشترک دکتر محسن سعیدی، دکتر فرزام پوراصغر و دکتر حسین فخرایی، «اصول مدیریت بحران در کلان شهرها» نوشته دکتر رمضانعلی شورابی و مهندس محمد پذیرا،‌ «شبیه‌سازی کیفیت آب رودخانه با مدل QUAL2Kw راهنمای گام به گام کاربران» تألیف مهندس مریم عاشق معلا،‌ «گزیده‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های کاربردی حوزه خدمات شهری، پسماندهای عادی (خانگی)» نوشته سیدمجتبی علوی مقدم و سیدمهدی سالم و «گزیده‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های کاربردی حوزه خدمات شهری، آتش نشانی و خدمات ایمنی در شهرداری‌ها» نوشته سیدمجتبی علوی‌مقدم، سیدمهدی سالم و اصغر منجمی ممقانی کتاب‌های منتشر شده در 6 ماه نخست سال جاری است.  
 
لزوم برنامه‌ریزی برای فعالیت در عرصه نشر تخصصی
آقامرادی در ادامه با اشاره به رویکرد تخصصی «تالاب» در حوزه نشر محیط زیست گفت: طی دو سال گذشته در مجموعه «تالاب» تلاش شده تا در نشر محیط زیست به‌شکل تخصصی به فعالیت بپردازیم و به‌عبارتی دیگر در کنار کتاب‌های محیط زیست به نشر کتاب‌‌های متفرقه وارد نشویم.

مدیرمسئول انتشارات «تالاب» درباره دلایل تأکید بر فعالیت نشر در یک حوزه تخصصی عنوان کرد: این رویکردی است که جامعه نشر ما باید برای آن برنامه داشته باشد. ناشر ایرانی برای تأمین هزینه‌های خود ناچار است تا در چند حوزه به چاپ کتاب اقدام کند و این در حالی است که اگر ناشر دانشگاهی، نشر تخصصی را مورد تأکید قرار دهد، علاوه بر چاپ کتاب‌‌های باکیفیت، به دانشجو برای دسترسی آسان به منابع موردنیاز کمک خواهد کرد. حرکت ناشر در یک حوزه، موجب ارتقای کیفی نمایشگاه‌های تخصصی نیز می‌شود. به‌نظر می‌رسد که نشر تخصصی برخلاف آنچه تصور می‌شود از سودآوری لازم برخورد‌ار است.       
 
این ناشر دانشگاهی ادامه داد: طی دو سال گذشته با حفظ رویکرد فعالیت در یک حوزه، موفق به جذب مخاطب دانشگاهی شده‌ایم. به‌نظر می‌رسد در حوزه‌‌هایی مانند حقوق، پزشکی،‌ معماری و مهندسی ناشران سرشناسی به‌صورت تخصصی در کشور فعالیت می‌کنند. «تالاب» نیز برای جبران ضعف نشر تخصصی در حوزه محیط زیست، با همکاری کارشناسان و دانش‌آموختگان این حوزه وارد میدان نشر کشور شده است.
 
نشر بنگاه اقتصادی است
آقا مرادی در تشریح دلایل فعالیت ناشران در چند حوزه مختلف افزود: نشر در هر صورت یک بنگاه اقتصادی است و ناشر باید بازگشت سرمایه‌ را در نظر داشته باشد. مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دلیل انتشار کتاب در چند حوزه مختلف و دور شدن از نگاه تخصصی است. نبود حمایت کافی از سوی نهاد‌‌های دولتی نیز در بروز این مسأله دخیل است. به‌عنوان یک ناشر تخصصی وقتی برای انتشار کتابی با حجم یک‌هزار و 800 صفحه سرمایه‌گذاری می‌کنم، انتظار دارم تا دولت نیز از من حمایت کند.  
 
وی درباره بروز پدیده شمارگان زیر 500 نسخه در حوزه نشر دانشگاهی گفت: «تالاب» حتی کتابی با شمارگان 200 نسخه هم منتشر کرده است. نبود اعتماد به بازار، ناشر را وادار می‌کند با انتشار کتاب‌هایی با شمارگان اندک نبود حمایت را به‌نوعی جبران کند.     
 
مدیرمسئول انتشارات «تالاب» در پایان با اشاره به انتشار چهار عنوان کتاب زیرچاپ «تالاب» نیز اظهار کرد: «مفهوم معماری پایدار» نوشته تری ویلیامسون با ترجمه مشترک محمدهاشم حقیقی، عبداله خشوعی و سیداحسان صیادی، با مقدمه‌ای از دکتر سیدمجید مفیدی شمیرانی،‌ «انرژی و محیط زیست» نوشته دکتر یونس نورالهی،‌ «تصفیه پسماندهای صنعتی، تجربیات معاصر و تصوراتی برای آینده» نوشته نلسون لئونارد نمرو با ترجمه دکتر شاهین محمدنژاد و مهندس فاطمه لطفی و «فرهنگ واژگان مهندسی محیط زیست» نوشته دکتر سیدمصطفی خضری و مهندس شهرزاد علیان‌نژاد کتاب‌‌های زیر چاپ «تالاب» هستند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدوند ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    بسیار عالی و صحیح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها