چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
دریافت دانش بومی هدف اصلی «کنگره متخصصان علم اطلاعات» است

سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی نخستین کنگره «متخصصان علم اطلاعات» در نشست اعلام برنامه‌‌ها و اهداف برگزاری این کنگره گفت: دریافت دانش بومی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی هدف اصلی برگزاری نخستین «کنگره متخصصان علم اطلاعات» است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست اعلام برنامه‌های نخستین‌ «کنگره متخصصان علم اطلاعات» در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران‌داک) چهارشنبه 11 شهریور با حضور،‌ دکتر سید ابراهیم عمرانی،‌ دبیر اجرایی کنگره و نائب رئیس شورای سیاستگذاری و تأمین منابع علمی کشور و دکتر ابراهیم افشار، دبیر علمی کنگره برگزار شد.
 
دانش بومی باید خروجی اصلی همایش‌ها باشد
عمرانی گفت: در طول سال همایش‌های متعددی در کشور برگزار می‌شود که به ارائه مقالات علمی و پژوهشی اختصاص دارد؛ این در حالی است که رویکرد اصلی در «کنگره متخصصان علم اطلاعات» تمرکز بر تجربیات متخصصان است. نفی همایش‌‌های مختلف هدف ما نیست بلکه به‌دنبال پاسخ به تأثیر برگزاری همایش بر حرفه مورد نظر هستیم. محتوای مقالات ارسالی میزان موفقیت مسئولان برگزاری را نسبت به معرفی اهداف کنگره مشخص می‌کند.
 
وی افزود: معیار برای انتخاب مقالات ارسالی رویکرد نویسنده در طرح مسائل مبرم اهالی علم اطلاعات و دانش‌شناسی است؛ بنابراین میزگرد‌ها از اهمیت خاصی برای برگزارکنندگان برخورداند. سیاست ما در برگزاری این همایش رویکرد «ایفلا» (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری) است. دانش بومی باید خروجی اصلی این همایش‌ها باشد. دریافت دانش بومی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی هدف اصلی برگزاری نخستین «کنگره متخصصان علم اطلاعات» است. بعد از اعلام فراخوان تا به امروز 40 چکیده به دبیر‌خانه ارسال شده که از این تعداد متن کامل 20 مقاله بررسی شده است.  
 
رویکرد متفاوت در برگزاری نخستین «کنگره متخصصان علم اطلاعات»
 عمرانی ادامه داد: تلاش شده تا در برگزاری این کنگره متفاوت عمل شود؛ بنابراین برای سخنرانی فقط نصف روز پیش‌بینی شده؛ به‌عبارتی دیگر عصر روز نخست و صبح تا ظهر روز دوم برای سخنرانی تعیین شده است. زمان هر سخنرانی نیز یک ساعت و نیم خواهد بود. شرکت‌کنندگان نیز فرصت اظهار‌نظر و به عبارتی مشارکت خواهند داشت.
 
متخصصان علم اطلاعات موضوع پیشنهاد کنند
وی اظهار کرد: موضوعات تعیین شده برای نشست‌ها بسیار کلی است بنابراین از همه افرادی که در این حوزه فعال هستند می‌خواهیم تا موضوعات پیشنهادی خود را بر اساس مباحث تعیین‌شده به دبیر‌خانه کنگره ارسال کنند. پیشنهاد دهنده خود می‌تواند برای اداره نشست داوطلب شود و یا متخصص دیگری را پیشنهاد کند.
 
 عمرانی گفت: هشت موضوع نشست شامل «مسائل شغل کتابداران و اطلاع‌رسانان»، «مسائل دانشجویان و دانش‌‌آموختگان»، «بررسی تجربه‌های عملی در زمینه ارزیابی عملکرد و استاندارد‌سازی»، «مسائل فناوری اطلاعات در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» برای عصر روز نخست تعیین شده است.
 
 دبیر اجرایی «نخستین کنگره متخصصان علم اطلاعات» افزود: نشست‌های «مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی (تجمیع و تمرکز)»،‌ «مسائل سازمان‌دهی و دسترس‌پذیری اطلاعات در ایران»، «مدیریت کتابخانه‌‌های عمومی (تمرکز یا عدم تمرکز)» و «مسائل علم‌سنجی و رتبه‌بندی دانشگاهی» در دومین روز برگزاری کنگره بر‌پا خواهد شد.
 
عمرانی با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره متخصصان علم اطلاعات» بر جامعه دانشگاهی کتابداران اظهار کرد: 76 گروه کتابداری در کشور فعال هستند از سوی دیگر سالانه سه‌هزار دانش‌‌آموخته در این حوزه تربیت می‌شوند بنابراین در برگزاری این کنگره به دنبال انتقال تجربیات کتابداران به دانشگاهیان و آشنایی کتابداران از جدید‌ترین یافته‌های علمی هستیم.

برگزاری نخستین «کنگره متخصصان علم اطلاعات» نیمه نخست آبان ماه
افشار درباره نحوه برگزاری نخستین دوره «کنگره متخصصان علم اطلاعات» گفت: نخستین «کنگره متخصصان علم اطلاعات» در نیمه آبان ماه طی دو روز و به احتمال زیاد در کتابخانه‌ ملی برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به مفهوم متخصصان علم اطلاعات افزود: منظور از متخصصان علم اطلاعات، کتابداران و افراد فعال در مؤسسات و نهاد‌های اطلاع‌‌رسانی مانند پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ موسسه تبیان،‌ کتابخانه ملی، کتابخانه‌‌های دانشگاهی، انجمن مدیریت اطلاعات و فناوران است. به‌عبارتی‌دیگر افراد حقیقی و حقوقی که در عرصه تأمین اطلاعات قابل نشر فعالیت می‌کنند.
 
اشتراک مبرم‌ترین مشکلات متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی
 افشار با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره ادامه داد: هدف این کنگره طرح و به بحث گذاشتن مبرم‌ترین مسائل، مشکلات براساس تجربیات شخصی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. مباحث مطرح در این کنگره دو روزه به‌صورت کتاب چاپی و در قالب لوح فشرده منتشر خواهد شد.‌ اصلی‌ترین بخش این کنگره به نشست‌های هم‌اندیشی اختصاص دارد.
 
وی اظهار کرد: مباحث مطرح در این همایش، می‌تواند در قالب یک موضوع دانشگاهی پیگیری شود. از سوی دیگر این کنگره ظرفیتی را برای نزدیک کردن جامعه دانشگاهی به فضای عمل دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها