پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
پیشنهاد سه صاحب‌نظر حوزه دین و اندیشه برای مطالعه آخر هفته/ از حافظ و اخلاق پژوهش تا شاهکار نویسنده‌ای جوان

اهالی حوزه اندیشه اسلامی و غرب برای مطالعه آخر هفته، سه عنوان کتاب «جستارهایی در اخلاق پژوهش»، «نقشی از حافظ» و «گفتار در بندگی خودخواسته» را به علاقه‌مندان مطالعه پیشنهاد کردند.

دکتر احد فرامرز قراملکی، حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی و دکتر مالک حسینی ــ سه تن از صاحب‌نظران حوزه اندیشه اسلامی و غرب ــ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پیشنهاد خود برای مطالعه پایان هفته را مطرح کردند.

مقاله‌ای مهم از کتاب «جستارهایی در اخلاق پژوهش»
دکتر احد فرامرز قراملکی درباره پیشنهاد خود برای مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان فلسفه اخلاق گفت: کتاب «جستارهایی در اخلاق پژوهش» را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد می‌کنم. این کتاب دربردارنده مقاله‌هایی درباره اخلاق و جایگاه آن در پژوهش است که از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است.

وی توضیح داد:‌ مقاله‌های این کتاب را رستم فلاح تدوین کرده است. در این کتاب که بیش از 10 مقاله درباره اخلاق در پژوهش به چاپ رسیده است، مقاله «انتحال» نوشته سید حسن اسلامی، در زمره مقالات مهم و خواندنی به‌ شمار می‌رود.
 
این استاد کلام و فلسفه اسلامی افزود: به دلیل اهمیت این مقاله نقدی بر آن نوشته‌ام که قرار است در کتاب ماه «علوم رفتاری» که سردبیری آن را خود دکتر سید حسن اسلامی به عهده دارد، چاپ شود.

علاقه‌مندان می‌توانند معرفی مشروح کتاب «جستارهایی در اخلاق پژوهش» را در ایبنـــــا بخوانند.

«نقشی از حافظ»: نگاهی اخلاقی به غزلیات حافظ
حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی نیز درباره کتاب پیشنهادی خود به ایبنا گفت: این روزها در حال مطالعه کتاب «نقشی از حافظ» نوشته علی دشتی هستم. این کتاب حاوی مطالب و آموزه‌هایی اخلاقی درباره غزلیات حافظ است و می‌توانم آن را برای مطالعه علاقه‌مندان پیشنهاد بدهم.

وی اظهار کرد: دشتی در این کتاب، غزلیات حافظ را پس از موضوع‌بندی، تحلیل کرده و در آنها نگاه حافظ به جهان هستی، خدا، انسان و واژه‌هایی مانند «صوفی» و «زاهد» را برای خوانندگان توضیح داده است. این کتاب را انتشارات امیرکبیر منتشر کرده است.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کتاب «نقشی از حافظ»، اینجـــــــا را بخوانند.

«گفتار در بندگی خودخواسته»: شاهکار نویسنده‌ای جوان
دکتر مالک حسینی ــ مؤلف، پژوهشگر فلسفه و مترجم آثار ویتگنشتاین در ایران ــ درباره کتاب پیشنهادی خود به علاقه‌مندان مطالعه آخر هفته گفت: سومین کتاب از مجموعه «تجربه و هنر زندگی» با عنوان «گفتار در بندگی خودخواسته» می‌تواند پیشنهادی مناسب برای مطالعه آخر هفته باشد.

وی توضیح داد: این کتاب 87 صفحه دارد و آن را اتیین دولابوئسی نوشته و دکتر لاله قدک‌پور ترجمه کرده است. قدک‌پور در پیشگفتار خود اشاره می‌کند که این کتاب در قرن شانزدهم میلادی به دست جوانی بیست‌ساله‌ نوشته شده و یکی از شاهکارهای آن زمانه است. گفته می‌شود که دولابوئسی چند شعر و یک رساله دیگر هم دارد. وی را بیشتر به سبب دوستی‌اش با نویسنده معروف ــ «میشل دو مونتِنی» ــ می‌شناسند. او در سی‌وسه سالگی درگذشته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به اینجــــــــــــا مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها