یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
فرهنگ همدلی و همزبانی بین دولت و ملت سرمایه اجتماعی است/ وزارت امور خارجه و تحقیق و پژوهش درباره شعار سال

طالشی‌صالحانی، مدیر اداره انتشارات وزارت امور خارجه درباره می‌گوید: فرهنگ همدلی و همزبانی بین دولت و ملت یک سرمایه اجتماعی است که باید قدر آن را دانست. هر قدر نتایج و اثرات نگاه همدلانه بخش‌های مختلف دولت در قالب کتاب به اطلاع مردم بزرگوار ایران رسانده شود فضای مناسبی برای تقویت این سیاست انسجام و اتحاد دولت و ملت ایجاد خواهد شد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- ضرورت افزایش اعتماد بین دولت و ملت برای دستیابی به اهداف بزرگ بخشی از پیام شعار امسال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» را نمایان می‌کند. طرح و بررسی شعار سال میان اهل نظر و قلم می‌تواند به زمینه‌های تحقق آن منجر شود؛ شعاری که اگر بستر تحقق آن فراهم شود، می‌تواند به آفرینش همکاری‌ها و همراهی‌های ثمربخشی میان دولت و ملت بینجامد. اداره انتشارات وزارت امور خارجه یکی از مراکزی است که به نوعی دغدغه تحقیق و پژوهش در این موضوع را دارد. در گفت‌وگو با حسین طالشی‌صالحانی، مدیر انتشارات وزارت امور خارجه به بررسی شعار سال و زمینه‌های تحقق آن در هفته دولت از دریچه پژوهش پرداخته‌ایم.

جناب طالشی به عنوان پرسش نخست بفرمائید پژوهش درباره شعار امسال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در عرصه سیاست خارجی تا چه اندازه به صورت انتشار کتاب مورد توجه مسئولان نشر وزارت امور خارجه قرار گرفته است؟

بسیاری از محققان و اندیشمندان این نظر را قبول دارند که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است؛ به‌عبارت دیگر ارتباط تنگاتنگ و تعامل نزدیکی بین سیاست داخلی و سیاست خارجی وجود دارد. با توجه به این امر و نظر به این‌که رهبر معظم انقلاب امسال را با نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری کردند که در حقیقت حکایت از درایت و بصیرت معظم‌له در حوزه تمامی موضوعات داخلی و خارجی کشور دارد، وزارت امور خارجه این شعار را در دستور کار خود در زمینه تحقیق و پژوهش قرار داده است. تحقیق و پژوهش در ارتباط با شعار امسال یعنی همدلی و همزبانی دولت و ملت به‌طور جدی مدنظر مسئولان وزارت امور‌خارجه قرار گرفته است. بدون تردید انجام پژوهش در این زمینه و نشر آنها تاثیر قابل توجهی در آگاهی‌بخشی افکار عمومی کشور خواهد داشت. به عنوان مثال اداره نشر وزارت امور خارجه کتاب «تاریخچه انرژی هسته‌ای» را که قبلا چاپ کرده بود، اکنون در نوبت چاپ دوم قرار دارد و «توافق برجام و ضمایم آن» نیز به زودی از سوی اداره نشر وزارت خارجه چاپ و در اختیار علاقه‌مندان و عموم مردم شریف ایران قرار خواهد گرفت.

با توجه به نمودهای عینی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در کشورهای توسعه یافته استفاده از تجربیات آنها به صورت انتشار کتاب تا چه اندازه می‌تواند در انتقال این فرهنگ در ایران موثر باشد؟

وزارت امور خارجه با توجه به این‌که به صورت ملموس و میدانی با تجربیات سایر کشورها در ارتباط است، همواره می‌کوشد تجربیات دیگر کشورهای موفق را به کشور منتقل کند. یکی از ابزارهای انتقال تجربیات نشر آنها از طریق چاپ کتاب مقدور است که در این صورت عموم مردم می‌توانند از این موضوع بهره ببرند. در حال حاضر نیز موضوع اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها در این باره مدنظر بوده و در دستور کار قرار دارد. نشر آثار مختلف ضمن ارتقای چهره کشور نزد افکار عمومی جهان، باعث افزایش امید و نشاط در کشور می‌شود. نظر به این‌که تحقیق و پژوهش در این زمینه به‌طور جدی مدنظر وزارت امور خارجه است و ایده‌پردازی نیز انجام شده، از طرفی در حوزه نشر ما سعی کردیم به افراد صاحب نظر ایده تدوین کتاب را ارائه دهیم. البته از همکاری با محققان و اندیشمندان صاحب‌نظر در  این زمینه استقبال کرده و مشتاقانه حاضر به همکاری هستیم.
 
گسترش فرهنگ همدلی و همزبانی دولت و ملت در کتاب‌ها تا چه اندازه می‌تواند در تغییر نگاه مردم موثر باشد؟

لازم است بر این نکته تاکید کنم که همدلی، یکپارچگی و یک‌صدا بودن بسیار تاثیرگذار، مهم و ارزشمند است. همدلی و همراهی مردم با دولت بیانگر انسجام در میان مردم و جامعه به‌عنوان مولفه مهم قدرت کشور ارزیابی می‌شود. نشر در چنین موقعیتی قطعا در تقویت هرچه بیشتر انسجام داخلی و وحدت ملی تاثیر شایان توجهی خواهد داشت. مضاف بر این‌که نشان دادن یکپارچگی و انسجام درونی کشور از طریق نشر و چاپ کتاب تاثیر قابل توجهی هم در آگاهی‌بخشی عامه مردم، ایجاد نشاط و غرور در میان مردم و هم در دفع و بازدارندگی تهدیدات فرامرزی خواهد داشت.

با انتشار کتاب می‌توانیم نشان دهیم ملتی یکپارچه داریم که با دولت همدل و همزبان بوده و این امر دشمنان را ناچار خواهد ساخت دست از فشار و ارعاب بردارند و با ملت بزرگ ایران از سر تعامل، تکریم و احترام گفت‌وگو کنند. باید تلاش کنیم با نشر تحقیق و پژوهش در زمینه همدلی و همزبانی دولت و ملت، انسجام، اتحاد و اتفاق نظر درونی خود را بیش از گذشته به نمایش بگذاریم. حمایت مردم همواره در پیشبرد دیپلماسی کشور موثر بوده و همه این تاثیر را به ویژه در مساله مذاکرات هسته‌ای شاهد بوده‌اند. تشریح این قبیل موقعیت‌ها با نشر کتاب و آثار تحقیقی مهم تلقی می‌شود. مردم نیز با مشاهده چنین وضعیتی، ضمن احساس غرور و بالندگی تلاش بیشتری برای همدلی و همزبانی به عمل خواهند آورد و بستر لازم برای توسعه هر چه بیشتر کشور فراهم خواهد شد. مضاف بر این‌که انگیزه لازم در مردم برای مشارکت هرچه بیشتر در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را ایجاد خواهد کرد.
 
به نظر شما چرا ناشران در انتخاب موضوع شعار امسال و انتشار آن در کتاب‌ها و پژوهش‌ها استقبال کمتری نشان دادند؟

قبل از پاسخ به این پرسش باید به صورت کلی‌تر به موضوع نگریسته شود؛ آن‌هم این‌که در حال حاضر اوضاع کتاب و نشر در جامعه چندان مناسب نیست و این موضوع را که از نظرهای مختلف مورد بررسی قرار دهید قابل درک است. اخیرا هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحرک بخشی و رونق دادن به حوزه نشر و کتاب تصمیمات و اقداماتی را مدنظر قرار داده که امید است با اجرای آن بتوان گامی موثر برای بهبود وضعیت برداشت. این وضعیت کلی بدیهی است بر موضوعات خاص حوزه نشر نیز تاثیرگذار بوده‌، اما با توجه به اهمیت موضوع به نظرم باید به صورت هدفمند کارهای موثری انجام گیرد. بر این باورم که فرهنگ همدلی و همزبانی بین دولت و ملت یک سرمایه اجتماعی است که باید قدر آن را دانست و از این سرمایه اجتماعی می‌توان امور را به نحو مطلوب به سامان رساند. بر این اساس امیدوارم مسئولان ذی‌ربط اولویت لازم را به این موضوع اختصاص دهند.
 
انتقال نگاه همدلانه بخش‌های مختلف دولت (وزراء و مدیران سیاسی) در خاطرات و پژوهش‌ها چه تاثیری در اجرایی شدن همدلی و همزبانی دولت و ملت دارد؟

معاونت پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه بخش مجموعه تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را راه‌اندازی کرده که به نشر خاطرات مسئولان دستگاه سیاست خارجی کشور اختصاص دارد. اداره انتشارات وزارت خارجه نیز نخستین کتاب از این مجموعه را که به خاطرات جناب آقای دکتر سید محمد صدر در دوره مسئولیت وی به‌عنوان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه اختصاص داشت، چاپ و توزیع کرده‌ است. در این قبیل خاطرات همراهی و همدلی بخش‌های مختلف دولت از جمله مدیران ارشد سیاسی برای آحاد ملت تشریح و تبیین شده و قطعا چنین اقدامی تاثیر زیادی در ایجاد تصویر مناسب از کشور ایجاد و کمک موثری برای اجرای شعار امسال خواهد کرد. مطالعه خاطرات شخصیت‌های سیاسی از سوی علاقه‌مندان و مردم انگیزه مضاعفی در به ثمر نشستن شعار امسال خواهد داشت. بدیهی است هر قدر نتایج و اثرات نگاه همدلانه بخش‌های مختلف دولت به اطلاع مردم بزرگوار ایران رسانده شود فضای مناسبی برای تقویت این سیاست انسجام و اتحاد دولت و ملت ایجاد خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها