یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
نامزدهای جایزه کتاب سفر سال «استنفورد دالمن» معرفی شدند

6 نویسنده به عنوان نامزدهای جایزه 5 هزار پوندی کتاب سفر سال «استنفورد دالمن» که به موضوع سفر و شناسایی عجایب جهان می‌پردازند معرفی شدند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – در میان این 6 نویسنده معرفی شده نام «فیلیپ مارسدن» نیز به چشم می‌خورد که در آغاز سال 2015 نیز نامزد جایزه «توایتز وینرایت» با موضوعیت کتاب‌هایی درباره لندن شده بود.

در کتاب «تپه ماهور: در جست‌وجوی روح مکان»، این نویسنده درباره این نکته سخن می‌گوید که عزیمت او به سوی یک مزرعه دورافتاده، چگونه به سفری به سوی جنوب غربی اسطوره‌خیز انگلستان بدل شد.

هم‌چنین در فهرست نامزدهای کتاب سفر سال، موضوعاتی درباره اندونزی، روسیه، باغ‌های مرکبات ایتالیا، گشت‌وگذاری در اروپا و جهان با نگاهی از روی یک کشتی باربری به چشم می‌خورد.

این جایزه که پیش از این «جایزه کتاب سفر دالمن» نام داشت، در ماه ژانویه امسال با دو برابر کردن مبلغ جایزه خود و با مدیریت «کتاب‌فروشی استنفوردز» نام خود را نیز تغییر داده است. «ریو ویلیام دالمن» یکی از اعضای باشگاه نویسندگان، از طریق این مرکز فرهنگی از سال 2006 به حمایت مالی این رخداد عرصه کتاب پرداخته است.

از دیگر کتاب‌های این فهرست می‌توان به آثار زیر اشاره کرد: «سرزمینی که در آن لیمو‌ها رشد می‌کنند» نوشته «هلن اتلی» که روایت‌گر سفرش به ایتالیا و تاریخچه زراعت مرکبات در این کشور است؛ «سفر به دریا با کشتی‌ها» اثر «هوراتیو کلیر» که گزارشی است درباره مردانی که جهان را در زیر پای خود دارند، کشتی‌هایی که هدایت می‌کنند و دریاهایی که درمی‌نوردند؛ «گذر از جنگل‌ها و رودها» نوشته «نیک هانت» که درباره سفرش در مسیر سفر حماسی دهه 1930 میلادی شخصی با نام «پاتریک لی فرمور» از استان «هوک» جنوب هلند به مسیر آبی «شاخ طلایی» در تنگه «بسفر»؛ «سفری به روسیه» نوشته «جینز مولینگ» درباره سفر یک روزنامه‌نگار آلمانی از مسکو به سوی سرزمین‌های وحشی روسیه و نیز «اندونزی: کشف ملت ناشناخته» نوشته «الیزابت پیسانی» که به معرفی چهارمین کشور پرجمعیت جهان و البته کشوری کم‌تر دیده شده می‌پردازد.

بنابر این گزارش، «بارنابی راجرسون» ناشر کتاب‌های سفر کلاسیک و رییس هیات داوران کتاب سفر سال «استنفورد دالمن» درباره این رویداد می‌گوید: «ما برنده‌ای می‌خواهیم که بتواند الگویی برای تداوم این گونه کتاب‌ها و موجب شکوفایی نوشتارهای سفرنامه‌ای باشد. این 6 نویسنده با سبک نوشتاری، طنز، صداقت و تعهد خود توانسته‌اند خود را به عنوان نمونه‌هایی از روح استنفورد دالمن به اثبات برسانند.»

برنده سال گذشته این جایزه نویسنده و ماجراجوی فرانسوی «سیلوین تیسون» برای کتاب «جنگل تسلی‌دهنده» بود که خاطرات خود را از 6 ماه زندگی در کلبه چوبی در سیبری روسیه روایت کرده بود.

هم‌چنین هیات داوران پیشنهاد داده است، جایزه افتخاری این رویداد ادبی به نویسنده زنده‌ای تعلق گیرد که بیشترین تعهد را به این گونه کتاب‌ها داشته است. هر چند فهرست نامزدهای این بخش طولانی است و از طرف گروهی از فروشندگان کتاب برنده نهایی انتخاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها