یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
کار زیاد و همت بیشتر؛ پیشنهادی برای مولفان/ یادداشت یوسف ثبوتی به مناسبت روز قلم

یوسف ثبوتی،‌ چهره ماندگار فیزیک و عضو فرهنگستان علوم در یاداشتی خطاب به اهالی قلم، کار زیاد و همت بیشتر را برای جبران نقیصه کمبود تألیف در حوزه علوم کاربردی پیشنهاد کرد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)ـ پروفسور یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک و عضو فرهنگستان علوم: متخصص فیزیک هستم، نه فیلسوفم و نه در حوزه ترجمه مهارت دارم؛ در اوقات فراغت، کتاب‌های فلسفی و ادبیات هم مطالعه می‌کنم اما بیشتر با کتاب‌های علمی و دانشگاهی سروکار دارم.  

درباره قلم و کتاب سال‌هاست که با مسأله‌ای در ایران روبه‌رو هستیم. موضوعی که ریشه در بنیه علمی پژوهشگران و اهل کتاب دارد. مشکل ما در عرصه علوم کاربردی، کمبود کتاب تألیفی است. کتاب‌های تألیفی در حوزه‌‌های مختلف علوم اندک است؛ کتاب‌هایی که به قلم نویسندگان و دانشگاهیان خودمان تولید ‌شود.

قلم‌فرسایی اندک در این حوزه البته نقیصه کوچکی نیست و باید به دنبال تقویت توان علمی باشیم تا بتوانیم بیشتر بنویسیم و نوشته‌های نویسندگان خودمان در دانشگاه‌ها تدریس شود. اما در حوزه ترجمه وضعیت‌مان در مقایسه با تألیف به نسبت بهتر است.  
 
مشکل تألیف فقط به کتاب محدود نمی‌شود، بلکه تولیدات قلمی ما در بخش نشریات سنگین و پژوهشی نیز قابل تأمل است؛ در این حوزه نیز با کمبود روبه‌رو هستیم. در این حوزه نیز نشریات خارجی در مقایسه با فارسی در وضعیت بهتری تولید می‌شوند.     
 
برای جبران این کمبود‌ها در دو حوزه نشریات علمی و کتاب‌های دانشگاهی، باید به تقویت بنیه علمی توجه کنیم. تولید نشریات به زبان‌‌های دیگر در مقایسه با زبان فارسی قوی‌تر است. برای بهبود این وضعیت تلاش نمی‌کنم به صاحبان قلم توصیه‌‌ای داشته باشم، چراکه معتقدم در جایگاهی نیستم که برای دیگران توصیه داشته باشم. فقط به اهالی قلم یک پیشنهاد دارم: کار زیاد و همت بیشتر.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها