دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کاری کنیم کتابفروشی‌ها میعادگاه اهالی فرهنگ شود/ معجم‌نویسی «سیاح» حیرت‌آور است

دکتر مهدی محقق در مراسم بزرگداشت استاد احمد سیاح گفت: باید کاری کنیم تا کتابفروشی‌ها مانند گذشته محل ملاقات استادان با یکدیگر باشد. در این مراسم، حجت‌الاسلام محسن دریابیگی نیز در سخنانی معجم‌نویسی استاد سیاح را حیرت‌آور دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم بزرگداشت استاد احمد سیاح، مؤسس انتشارات اسلام، بنیانگذار «فرهنگ نوین عربی به فارسی» و مؤلف بیش از 50 عنوان کتاب مرجع با حضور سيدرضا صالحي اميري، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دکتر مهدی محقق، استاد دانشگاه تهران، احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام محسن دریابیگی مؤلف و پژوهشگر علوم اسلامی و جمعی از علاقه‌مندان حوزه دین و اندیشه عصر یکشنبه 17 خردادماه در تالار حكمت مركز همايش‌هاي کتابخانه ملی برگزار شد.

بزرگان را در کتابفروشی‌ها می دیدیم
در این مراسم دکتر مهدی محقق استاد دانشگاه تهران، با تكريم مقام استاد احمد سياح به بيان خاطرات مشترك خود با وی پرداخت و گفت: ناشران و فروشندگان كتاب استوانه علمي كشور هستند. در گذشته بزرگان ادب و فرهنگ را در كتابفروشی‌های تهران ملاقات مي‌كرديم و بايد كاري كنیم تا دوباره كتابفروشی‌های تهران محل ملاقات اهالی فرهنگ شود.

این عضو فرهنگستان زبان و ادبی فارسی ادامه داد: متأسفانه تا استادان زنده هستند کمتر مورد تكريم قرار مي‌گيرند.

قدر تلاشگران توسعه فرهنگ شیعی را بدانیم
حجت‌الاسلام محسن دریابیگی، در ادامه مراسم بزرگداشت استاد احمد سیاح اظهار کرد: متأسفانه بسياری افراد از جمله مرحوم سياح براي توسعه فرهنگ شيعی تلاش كرده‌اند اما قدر آن‌ها دانسته نشده و کمتر ديده شده‌اند.

وي افزود: معجم‌نويسي استاد سياح حيرت‌آور است، باید از این مساله آگاهی داشته باشیم که این اثر چگونه و با چه تلاش، كوشش و همتي نوشته شده است.

فهم تمدن بدون کتاب امکان‌پذیر نیست
احمد مسجد‌جامعی، عضو شوراي شهر تهران دیگر سخنران این نشست بود. وی گفت: مرحوم سياح با دانش و تجربه خود دانشنامه‌اي به نام «فرهنگ سياح» نوشت. او همواره به نيازهای جامعه توجه داشت و حركت وی نوآورانه بود و تقليد در آن ديده نمي‌شود.

مسجدجامعي با یادآوری این که فهم تمدن و فرهنگ ايراني بدون كتاب امكان‌پذير نيست، خاطرنشان كرد: استاد سياح و كساني كه در حوزه معارف جديد و قديم كار كردند و به معارف قديم اهتمام داشتند، منشأ خير شدند.

علی محمدي‌ اردهالی ــ پيشكسوت حوزه نشر ــ در ادامه مراسم بزرگداشت استاد احمد سیاح، به بیان خاطراتی از آن مرحوم پرداخت و گفت: سياح، مردانه در فرهنگ اين كشور قدم برداشت و با سختي این راه را ادامه داد اما اكنون اثر زحمات وي كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.

از بزرگان در زمان حیات‌شان یاد کنیم
در آغاز این مراسم سید رضا صالحي‌اميري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: بايد سرمايه‌هاي انساني را پاس بداريم. ما وظيفه داريم چراغ پاسداشت بزرگان را هميشه روشن نگاه داريم و قدردان بزرگان در حیات آنها باشیم.

وي خاطرنشان كرد: تلاش ما اين است كه بدانيم تداوم حيات فرهنگي جامعه بدون ريشه‌هاي آن ممكن نيست و درختي سبز نمي‌ماند مگر اين‌ كه به ريشه‌هاي آن توجه و رسيدگی شود. بايد قدر ريشه‌ها را بدانيم تا شاخه‌ها سبز بمانند.

آشنایی با استاد احمد سیاح
استاد احمد سياح، نخستین تدوین‌کننده فرهنگ نوین عربی به فارسی، مؤلف بیش از 50 عنوان کتاب و مدیر و مؤسس انتشارات اسلام، سال‌هایی بسیار از عمر خود را صرف توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کرد. او از همدوره‌های امام خمینی (ره) و از شاگردان علمای بزرگی همچون آیت‌الله شاه‌آبادی بود. از وي آثار ماندگاری به جا مانده است که مورد استفاده دانشجویان و طلاب حوزوی است و می‌توان به نخستین «لغت‌نامه عربی ــ فارسی»، «زندگی‌نامه چهارده معصوم (ع)»، «فرهنگ دانشگاهی عربی به فارسی»، «دایرة‌المعارف سیاح»، «کشکول سیاح»، «پیشگویی‌‌های پیشوایان» اشاره کرد. وی 22 آبان سال 1393 درگذشت.

بخش دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سال گذشته در گزارشی به زندگی و آثار علمی استاد احمد سیاح پرداخت که علاقه‌مندان می‌توانند مشروح آن را اینجــــا بخوانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها