سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
نورالله مرادی: مدیر کتابخانه مجلس باید کتابدار و با تجربه باشد

نورالله مرادی، پیشکسوت عرصه کتابداری و اطلاع رسانی گفت: مدیر کتابخانه مجلس باید کتابدار با تجربه و کارآمد باشد. وی باید با سیستم‌های مدیریتی سنتی و مدرن آشنا باشد و قابلیت بهره‌برداری از امکانات موجود را داشته باشد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) كتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی كه سال‌هاست به عنوان يكی از مراكز علمی و فرهنگی معتبر و مهم در پاسداری از ميراث مكتوبِ فرهنگ و تمدن ايران و اسلام در جهان شناخته شده است دارای گنجينه‌هایی كم‌نظير از منابعی است كه بر اعتبار جايگاه آن به عنوان مركزی مهم در بسط و اشاعه تاريخ علم و هنر افزوده است.
 
تأسیس رسمی کتابخانه‌ای با هدف بنیادینِ حمایت فکری و علمی نمایندگانِ مجلس که از ضرورت‌های اساسی تشکیلِ حکومتِ جدید بود، اگرچه در دوره‌ نخست مجلس با همه‌ عزمی که برای انجام این کار وجود داشت، به‌دلیل مشکلات ناشی از تغییرات اساسی در سیستم حکومتی و مشغله‌های فراوان نمایندگان میسر نشد، اما با مساعی و پشتکارِ برخی از نمایندگانِ فرهیخته‌ عضو هیات رئیسه‌ دومین دوره‌ مجلس شورای ملی و با تصویب آیین‌نامه‌ داخلی جدید مجلس شورای ملی در سال 1287 دنبال شد.

 این کتابخانه که در حال حاضر بیش از 510 هزار کتاب چاپی، 24 هزار کتاب خطی، بیش از 41 هزار مجلد نشریه‌ ادواری و میلیون‌ها برگ سند در آن نگهداری می‌شود، نهادی با سابقه‌ نزدیک به  یک صد سال است که بخش مهمی از میراثِ ماندگارِ تمدنِ کهنسال و بزرگِ ایرانِ اسلامی را بر دوش می‌کشد.

با توجه به اهمیت کتابخانه مجلس برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به کتاب، مدیریت این کتابخانه از حساسیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل «ایبنا» در گفت‌وگو با صاحبنظران و کارشناسان، جویای عملکرد چندین ساله این کتابخانه در دوره‌های مختلف مدیریتی و ویژگی‌های مدیر این کتابخانه شده است. مطلب زیر گفت‌وگوی این رسانه با دکتر نورالله مرادی، پیشکسوت عرصه کتابداری و اطلاع‌رسانی است.

گفتنی است، دکتر نورالله مرادی پیش از این، رئیس انتشارات مرکز مدارک علمی ایران و مدیر کل کتابخانه‌ها و آرشیوهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز بوده است.
 
ریاست کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه، مشاور رئیس کتابخانه ملی ایران و ریاست بخش ایران در دانشنامه اسلام معاصر در کارنامه ایشان به چشم می‌خورد.
 
وی همچنین به تدریس علم کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشکده‌های کتابداری کشور مشغول بوده است و در کمیته واژه‌گزینی کتابداری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و هیأت تحریریه‌ نامه انجمن کتابداران ایران عضویت داشته است. سردبیری فصلنامه کتاب‌ و نایب رئیسی انجمن کتابداران ایران نیز از دیگر سوابق دکتر مرادی است.
 
نورالله مرادی با بیان این‌که کتابخانه مجلس ویژگی‌هایی دارد که سایر کتابخانه‌های پارلمانی دنیا مانند فرانسه و انگلستان این ویژگی‌ها را ندارند، گفت: کتابخانه مجلس حدود 96 سال پیش رسماً تأسیس شد البته شاید چند سال زودتر از این، تشکیل شده بود بنابراین می‌توان با صراحت گفت که این کتابخانه نزدیک به 100 سال قدمت دارد.
 
وی با بیان این‌که وقتی کتابخانه مجلس تأسیس شد هنوز کتابخانه ملی وجود نداشت، ادامه داد: کتابخانه مجلس به دلیل این‌که سابقه‌اش بیشتر از کتابخانه ملی است، بسیاری از وظایف کتابخانه ملی مانند گردآوری نسخه‌های خطی را انجام می‌داد؛ کتابخانه مجلس اکنون مجموعه عظیمی از نسخه‌های خطی را در خود جای داده است.
 
این پیشکسوت عرصه کتابداری و اطلاع‌رسانی ضمن بیان این نکته که کتابخانه مجلس نوعی کتابخانه ملی ایران نیز است، گفت: خدماتی که کتابخانه مجلس ارائه می‌کند و توانایی‌هایی که این کتابخانه دارد، بسیار گسترده‌تر از کتابخانه ملی است.
 
مرادی بیان کرد: ساختار کتابخانه مجلس به‌گونه‌ای است که علاوه بر دربرداشتن مجموعه کتاب‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، محصولات دیداری و شنیداری و شاید مهم‌ترین آنها یعنی اسناد و مدارک مربوط به دوره دوم مجلس تاکنون را نیز در خود جای داده است.
 
وی توضیح داد: با توجه به ویژگی‌هایی که برای کتابخانه مجلس برشمردم، شایسته است  مدیر این کتابخانه از قابلیت و توانایی انجام امور مربوطه برخوردار باشد. اصلاً مهم نیست که مدیر کتابخانه مجلس  زن باشد یا مرد، مسن باشد یا جوان ـ البته اگر خیلی جوان باشد، تجربه لازم را ندارد. مهم این است که مدیر کتابخانه مجلس دانشور و دانش‌اندوخته باشد و حتماً امکانات و اختیارات لازم در اختیار وی قرار بگیرد.
 
این پیشکسوت عرصه کتابداری و اطلاع‌رسانی در ادامه سخنانش، گفت: مدیر کتابخانه مجلس باید کتابدار با تجربه و کارآمد باشد. وی باید با سیستم‌های مدیریتی سنتی و مدرن آشنا باشد و قابلیت بهره‌برداری از امکانات موجود را داشته باشد تا بتواند به راحتی به مردم سرویس دهد. اما باید توجه داشته باشد که این خدمات در درجه نخست ویژه نمایندگان مجلس است و در درجه‌های بعدی عموم به‌ویژه دانشجویان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.
 
مرادی در پاسخ به این پرسش که «عملکرد کتابخانه مجلس در دوره‌های مدیریتی مختلف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: ارزیابی عملکرد کتابخانه مجلس در دوره‌های مدیریتی مختلف نیازمند مطالعه و تحقیق است. در مجموع و بدون تردید این کتابخانه در دوره‌های مختلف، توانا عمل کرده و سرویس‌دهی خوبی داشته است. البته ناگفته نماند که باید عملکرد کتابخانه مجلس نسبت به امکاناتی که هر دوره، مجلس شورای اسلامی در اختیار این مجموعه قرار می‌داد، سنجیده شود.
 
وی ادامه داد: معتقدم با وجود پیشرفت‌هایی که کتابخانه مجلس در دوره‌های مختلف داشته است، هنوز بیشتر از این مقدار می‌تواند کار کند چرا که ظرفیت‌های بی‌شماری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها