شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
نمایشگاهی از آب و گل درآمده!/ حضور 54 شرکت در پنجمین دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال

نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در حالی پنجمین دوره خود را پشت سر گذاشت که نشان داد می‌تواند بستری برای تبادل افکار و تجربیات با هدف خودکفایی در عرصه این صنعت نوپا باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پنجمین دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی، از چهارم تا هشتم خردادماه در مساحتی به وسعت سه هزار و 500 متر مربع در بخش نمایشگاهی هتل المپیک برپا شد. 54 شرکت فعال در عرصه چاپ دیجیتال در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند.
 
استاندارد نبودن محل برگزاری نمایشگاه
جلال ذکایی، مدیر پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا استاندارد نبودن محل برگزاری نمایشگاه را یکی از دلایل بین‌المللی نشدن آن می‌داند. شرکت‌‌های حاضر مجبور به نمایش دستگاه‌های میلیونی در سالن‌هایی چادری هستند.

وی معتقد است که عنوان بین‌المللی، مسئولیت‌زا است. این در حالی است که وی حضور نمایندگانی از کشور‌های ژاپن، آمریکا، کره، آلمان و چین را عاملی می‌داند در شبیه شدن نمایشگاه چاپ و نشر به نمایشگاهی بین‌المللی. به‌عبارتی دیگر نمایشگاه حداقل از نظر «شکلی» به نمایشگاه‌های بین‌المللی شباهت دارد. ذکایی، در آیین افتتاحیه این دوره از نمایشگاه بیان کرده بود: «نمایشگاه چاپ دیجیتال آرام آرام دارد از آب و گل درمی‌آید.»



با وجود مشکلات فیزیکی، استقبال شرکت‌های فعال در عرصه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی، موجب افزایش متراژ نمایشگاه شد و به گفته ذکایی همه فضای نمایشگاهی هتل المپیک زیر بار نمایشگاه دیجیتال قرار گرفت.

اذعان به استقبال شرکت‌های داخلی، حضور نمایندگان شرکت‌های خارجی و تأکید بر لزوم شناسایی و توجه به مقدمات برگزاری یک نمایشگاه در حد و اندازه‌های عنوان بین‌المللی، ذهن بازدیدکننده از نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی را درگیر یک پرسش می‌کند؛ آیا چاپ دیجیتال، چاپ بنر‌های رنگی است؟ نمایشگاه تخصصی چاپ دیجیتال چه تعریفی دارد؟

نمایشگاه تخصصی، فضایی برای تبادل تجربیات
امیرحسین قاسمی، عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپ دیجیتال، با انتقاد از رویکرد موجود در برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی معتقد است که نمایشگاه چاپ دیجیتال تهران به چاپ بنر محدود شده است. وجود بنر‌هایی با تصاویر متنوع و تمام رنگی، هرچند جذابیت بصری بالایی به بازدیدکننده این نمایشگاه می‌دهد، اما تعریف جامعی از یک نمایشگاه تخصصی نیست.



علی‌رضا هادی، مدیر شرکت نورا (نوین تاک) نیز معتقد است: نمایشگاه تخصصی، به معنای فضایی برای تبادل تجربیات است. از سوی دیگر نمایشگاه فقط مشاهده تازه‌های صنعت چاپ دیجیتال نیست؛ بسیاری از بازدیدکنندگان بعد از اطلاع از آخرین دستاورد‌های این حوزه و بررسی توان مالی تصمیم به خرید می‌گیرند. بنابراین نمایشگاه چاپ دیجیتال، محل حضور افرادی با پرسش‌های تخصصی است.

فرهنگ و فناوری چاپ دیجیتال
نیما مظفری، سرپرست فروش شرکت زیراکس، با سابقه‌ای 44 ساله در عرصه چاپ دیجیتال، از میزان استقبال و به تبع آن فروش در پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی ناراضی است. وی معتقد است که در این‌گونه نمایشگاه‌ها منتظر حضور شرکت‌های معتبر به‌عنوان سفارش‌دهنده هستیم. نمایشگاه‌های تخصصی در واقع موجب افزایش سطح تماس ما با شرکت‌های شهرستانی می‌شود. مظفری البته در بیان، توقع شرکت‌های حاضر در نمایشگاه دیجیتال را حضور جدی‌تر دولتی‌ها عنوان می‌کند.

علی‌رضا هادی، مدیر شرکت نورا (نوین تاک) نیز به نقش بخش دولتی در تقویت جایگاه صنعت چاپ دیجیتال اشاره کرد. وی معتقد است که برای ایجاد و تقویت فرهنگ توجه به صنعت چاپ دیجیتال، به هماهنگی کل مدیران اجرایی نیاز است. این فعال حوزه چاپ دیجیتال همچنین به آسیب‌های فعالیت در این حوزه قدرت و تأثیر بالای شایعات در فضای بازار اشاره کرد.  

پشتیبانی برای انتقال تکنولوژی به داخل/ دست کوتاه ما از تکنولوژی‌ «های‌تِک»   
نیاز موجب توجه به صنعت چاپ دیجیتال شده است. این صنعت در کشور عمری کمتر از 20 سال دارد. صنعت جوان چاپ دیجیتال در طول این مدت به گفته جلال ذکایی، مدیر پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی تنها در چند شاخه توانسته مستقل عمل کند و به‌طور تقریبی صد در صد برای رفع نیاز خود به واردات دستگاه از شرکت‌های خارجی وابسته است.

هادی درباره مشکلات صنعت چاپ دیجیتال، به اهمیت موضوع دستیابی به تکنولوژی روز دنیا در حوزه چاپ دیجیتال اشاره کرد و گفت: آشنایی با دانش روز موجب حرکت جدی در عرصه تولید داخل خواهد شد.


 
به گفته مدیر شرکت نورا (نوین تاک)، 18 سال از تولد صنعت تکنولوژی چاپ دیجیتال می‌گذرد، اما همچنان دست ما از تکنولوژی‌ «های‌تِک» کوتاه است و این در حالی است که ما با وجود جوانان تحصیل کرده و توانا، ظرفیت بالایی در این حوزه داریم.

وی با اشاره به فعالیت مجموعه انسانی (نوین تاک) برای دستیابی به دانش روز گفت: اعزام  تکنسین به خارج از کشور و حضور در نمایشگاه‌‌های بین‌المللی خارج از کشور، از جمله تلاش‌های ما در عرصه کسب دانش چاپ دیجیتال است.
 
پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در حالی به کار خود پایان داد که به اعتقاد کارشناسان، صنعت چاپ دیجیتال برای پاسخ به یک نیاز در کشور مورد توجه قرار گرفت، بنابراین برای قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی و برپایی نمایشگاهی با تولیدات داخلی، نیازمند کسب دانش با اتکا به نیروی داخلی است. تقویت فرهنگ چاپ دیجیتال نیز با همکاری و پشتیبانی دولت و بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها