شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
پول برگزاری نمایشگاه از اجاره بهای غرفه‌ها تأمین شده است/هزینه‌ کاهش و فروش افزایش یافت

محمود آموزگار، سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ پول برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران از دریافت اجاره بهای غرفه‌های ناشران تأمین شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آموزگار در این مراسم اظهار کرد: پیش از برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وعده داده بودم که امسال با نمایشگاهی متفاوت مواجه خواهیم شد؛ جمع بندی من نشان می‌دهد که این وعده محقق شده است. در وهله نخست باید به شما خبرنگاران حوزه کتاب خسته نباشید بگویم که زحمات زیادی را به دلیل دانستن اهمیت کتاب در طول برپایی نمایشگاه متقبل شدید.
 
وی با بیان این‌که عقیده ما این است که هر جا رسانه در کنار ما بوده توانسته ایم مسائلمان را بهتر تبیین کنیم، گفت: سیاست واگذاری امور نمایشگاه کتاب تهران به کرات در مصاحبه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مطرح می شد؛ دراین راستا در نمایشگاه سال گذشته این سیاست تا حدودی محقق شد اما در نمایشگاه کتاب سال جاری مصوب شد تا نمایشگاه بر روی ریل اصلی خود برگردد و مدیریت نمایشگاه به صورت کامل به تشکل‌های نشر سپرده شود.
 
سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: بعد از این‌که بحث واسپاری امور به تشکل‌های نشر مطرح شد، جلساتی با تشکل‌های صنف نشر برگزار کردیم و در نهایت شورای تشکل‌های نشر برای مدیریت کامل بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام آمادگی کردند؛ این پیشنهاد در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران به تصویب رسید و بدین ترتیب نمایندگان تشکل‌های نشر با مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران جلساتی را برگزار و تفاهمنامه امضا کردند.
 
آموزگار افزود: هر چند تشکل‌های نشر آمادگی خود را برای مدیریت تمام امور بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرده بودند اما واقعیت این بود که به این نتیجه رسیدیم تا بخش‌هایی که بیشتر به حوزه نشر مربوط می‌شوند و حاکمیتی نیستند، به بخش تشکل‌های نشر واگذار شود.

از ریخت و پاش‌های اضافی پرهیز کردیم
آموزگار در ادامه سخنانش گفت: بر این اساس دخالت‌های خود را در بخش‌های کمیته ناشران داخلی‌، کمیته ناشران بین‌الملل، کمیته اطلاع‌رسانی، کمیته علمی‌‌فرهنگی‌ و سرای اهل‌قلم‌ و کمیته فعالیت‌های جنبی‌ تقسیم کردیم اما با توجه به این‌که سعی می‌کردیم از ریخت‌ و پاش‌های اضافی بپرهیزیم‌ و از طرفی به دلیل به طول انجامیدن انتخاب مدیر کمیته جنبی‌ و تأخیری که برای انتخاب این مدیر به وجود آمد‌ معاونت فرهنگی‌ برای این‌که فرصت را از دست ندهد مسئولیت کمیته جنبی را به خانه‌کتاب سپرد. در سایر کمیته‌ها نیز قرار شد نمایندگان تشکل‌های نشر حضور داشته باشند.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست‌ و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: تشکل‌های نشر آمادگی‌ لازم برای به‌ عهده‌ گرفتن تمام امور مربوط به بیست‌ و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران را داشتند، حتی در کمیسیون معاملات که همواره گفته می‌شد خط قرمز است نمایندگان تشکل‌های نشر حضور داشتند. این همکاری‌ها در کمیته اجرایی مثل ثبت‌‌نام، غرفه‌سازی، آماده‌سازی سالن‌ها و دریافت‌ وجوه ثبت‌نام از سوی تشکل‌های نشر وجود داشت.

وی درباره شایعه‌ای که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران حدود سه‌میلیارد تومان پول به منظور برپایی بیست‌ و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران دریافت کرده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد‌ چرا که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پول برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را از ثبت‌نام ناشران‌ بابت اجاره‌ بهای غرفه‌‌هایشان‌ به‌ دست آورده است. بدون تردید این مبلغ را به صورت شفاف اعلام می‌کنیم‌. البته چون زمان اندکی در دست داشتیم‌ نتوانستیم مدیریت پول کنیم‌. یعنی مناقصه‌ها را برگزار کنیم‌ بلکه‌ این امور در کمیسیون مالی انجام شد و ما به نوعی صندوقدار بودیم.

هزینه‌ کاهش و فروش کتاب افزایش یافت
آموزگار در پاسخ به پرسش خبرنگاری که جویای صحت و سقم اختلاف میان تشکل‌های نشر شد، گفت: این اختلافات طبیعی است و اگر نباشد باید تعجب کرد. مگر اختلاف میان مدیران ارشاد، رأس و بدنه ارشاد وجود ندارد؟ ضمن این‌که صنف نشر افراد مختلف‌المنافع هستند‌ اما آن چیزی که تشکل‌ها اختلاف بر سرش ندارند‌ و نظر واحدی دارند این است که نمایشگاه را به صورت کامل به تشکل‌های نشر واگذار کنند.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست‌ و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در ادامه سخنانش گفت: اکنون در مصاحبه‌های مسئولان گفته می‌شود که هزینه‌های برپایی نمایشگاه نسبت به پارسال کمتر شده است. بنابراین‌ واسپاری امور به تشکل‌های نشر نوعی مدیریت هزینه را به دنبال داشت‌ در شرایطی که خود مسئولان نمایشگاه اعلام می‌کنند فروش بیشتری نسبت به سال گذشته رخ داده است.

وی با اشاره به تفاوت‌های این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نسبت به دوره‌های قبل گفت: در این دوره بخش بین‌الملل پررنگ‌تر برگزار شد. به گونه‌ای که چند روز پیش سفیر مکزیک را دیدم و گفت: من حتما سال آینده با کتاب به نمایشگاه کتاب تهران می‌آیم. همچنین‌ حضور مدیران چند کشور خارجی، وزرای فرهنگ آنها‌، مدیران بزرگی از موسسه‌های انتشاراتی دنیا و نایب‌رئیس انتشارات جان‌وایلی در بیست‌ و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران از نقاط قوت این دوره به شمار می‌آید.

حضور رهبر در نمایشگاه امسال خون تازه به رگ نشر جاری کرد
آموزگار ادامه داد‌: بازدید مقام معظم رهبری از بیست‌ و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران نکته بسیار مهمی بود و در شرایط بد نشر حضور آنها در نمایشگاه کتاب تهران خون تازه‌ای در رگ نشر جاری کرد. حضور ناشران شهرستانی در نمایشگاه کتاب تهران نکته‌ مثبتی بود‌ چرا که سیستم نامناسب توزیع کشور اجازه نمی‌دهد که آثار به راحتی در دسترس قرار بگیرد. اما متاسفانه به دلیل بالابودن هزینه‌ها ناشران شهرستانی کتاب‌های سایر ناشران را در غرفه‌هایشان عرضه می‌کردند؛ باید شرایطی اندیشیده شود تا مانع پرداخت هزینه‌های بیشتر از سوی ناشران‌ شهرستانی گردد.

آموزگار عنوان کرد: منطق حکم می‌کند که کتابی که از سوی وزارت ارشاد مجوز نشر دارد در نمایشگاه کتاب عرضه شود اما ما می‌دانستیم که یک‌سری حساسیت‌ها وجود دارد وسعی می‌کردیم این حساسیت‌ها را به ناشران انتقال دهیم اما متاسفانه نیروهای دیگر دخالت کردند و کتاب‌ها را جمع‌آوری کردند‌؛ این موضوع اصلا درست نیست چراکه معتقدیم اگر مشکلی وجود دارد باید از راه قانونی حل شود.

از وزیر اطلاعات تشکر می‌کنم
سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست‌ و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: بازدید وزیر اطلاعات از نمایشگاه کتاب تهران بسیار موثر بود. از دکتر صالحی شنیدم که ایشان از واسپاری امور به تشکل‌های نشر حمایت کردند به همین دلیل از ایشان تشکر کردم و خواهش کردم که دغدغه‌های خودشان را در این زمینه به ما انتقال دهند تا ما نیز به گوش همکاران ناشرمان برسانیم ایشان نیز قول پیگیری دغدغه‌های ناشران‌ را‌ به ما دادند‌.

درصدد پیدا کردن راهکار برای بهبود وضعیت غرفه‌های کودک و نوجوان هستیم
وی درباره معضل برپایی غرفه‌های کودک و نوجوان در چادر گفت: تفاهم‌نامه‌ای که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با معاونت فرهنگی امضا کردند‌ در تاریخ 25/12/93 بود در نتیجه برنامه‌ریزی برای نمایشگاه نیاز به زمان داشت بنابراین فرصتی برای ایجاد تغییر در غرفه‌‌های کودک و نوجوان وجود نداشت.

آموزگار در ادامه سخنانش گفت: برپایی غرفه‌های کودک و نوجوان در چادر‌ها واقعا‌ به نشر کودک ظلم است‌. باید یارانه‌‌هارا به سمت‌ کتاب‌های کودک و نوجوان سوق دهیم‌‌ اما چون این مهم‌ در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران رخ نداد فروش این بخش بسیار اندک بود‌ و من با آنها احساس همدردی می‌کنم درصددیم با دکتر صالحی به راهکارهایی درباره وضعیت غرفه‌ای کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب تهران‌ برسیم.

وی درباره‌ مکان نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده گفت: تصمیم گرفتیم زمینی با متراژ 45 هزار متر مربع در نزدیکی کتابخانه ملی به این منظور اختصاص دهیم‌. البته شهرداری قصد احداث پارکینگ در آن مکان را دارد‌. امیدواریم‌ با همکاری شهرداری بتوانیم این فضا را برای نمایشگاه کتاب تهران آماده کنیم. از آقای قالیباف درخواست کردیم تا در صورت امکان در آن مکان یک ساختمان دو طبقه یا سه‌طبقه‌ به منظور برپایی نمایشگاه کتاب تهران بسازیم اما این موضوع قطعا‌ تا سال آینده جواب نخواهد داد به همین منظور ایده‌های مختلفی مانند برپایی نمایشگاه کتاب تخصصی‌ مطرح است‌ که باید‌ در دست بررسی قرار بگیرد تا به نتیجه برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها