چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
با ظرفیت‌های فرهنگی ـ هنری استان‌ها آشنا شوید

سالن استان‌شناسی کمیته علمی ـ فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن این‌که بازدیدکنندگان را با آثار فاخر هر استان آشنا می‌کند، آنها را در جریان ظرفیت‌های فرهنگی ـ هنری هر استان نیز قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سالن استان‌شناسی کمیته علمی ـ فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر روز به یک استان اختصاص دارد و در این سالن، ظرفیت‌های فرهنگی و هنری هر استان با حضور مسئولان و کارشناسان هر استان معرفی و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
برنامه‌های استان‌شناسی این سالن، با محوریت بررسی موضوعات اساسی کتاب و نشر در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شوند.
 
رضا جاوید، رئیس گروه مناطق امور استان‌‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول اجرایی نشست‌های سالن امور استان‌ها در توضیح بیشتر درباره سالن استان‌شناسی کمیته علمی ـ فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: این سالن دومین سال حضور خود در نمایشگاه کتاب تهران را تجربه می‌کند. سال گذشته، نخستین بار شاهد برپایی سالن استان‌شناسی در نمایشگاه کتاب تهران بودیم.
 
وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی سالن استان‌شناسی در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: با برپایی این سالن می‌کوشیم ظرفیت‌ها و توامندی‌های استان‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی را شناسایی کنیم و آنها را در قالب نشست‌های متعدد به گوش علاقه‌مندان برسانیم.
 
جاوید در ادامه سخنانش، گفت: در این نشست‌ها از حضور صاحبان فرهنگی استان‌ها، شخصیت‌های علمی ـ فرهنگی استان‌ها و مقامات سیاسی استان‌ها بهره‌مند می‌شویم؛ این افراد ضمن معرفی استان خود، درباره وضعیت چاپ و نشر و همچنین درباره مفاخر فرهنگی استان خود سخنرانی می‌کنند. برپایی آیین رونمایی از کتاب‌های ویژه استان‌های مختلف و شعرخوانی از دیگر برنامه‌‌های این سالن به شمار می‌‌آیند.
 
رئیس گروه مناطق امور استان‌‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تاکنون سالن استان‌شناسی کمیته علمی ـ فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان مقامات فرهنگی و سیاسی استان‌های قزوین، مازندران، گیلان، کردستان، خراسان رضوی، قم، فارس و زنجان بوده است. فردا (24 اردیبهشت‌ماه) این سالن میزبان استان همدان و جمعه (25 اردیبهشت‌ها) میزبان استان کرمان و شنبه (26 اردیبهشت‌ماه) میزبان استان هرمزگان خواهد بود.

مسئول اجرایی نشست‌های سالن امور استان‌ها افزود: هر استان با شعار ویژه‌ای در سالن استان‌شناسی نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابد؛ به طور مثال، استان فارس با شعار «فارس گاهواره‌ تمدنی ایران زمین»، استان زنجان با شعار «زنجان بستر تاریخ و فرهنگ»، «استان کردستان با شعار «کردستان سرزمین هنر و فرهنگ»، استان قزوین با شعار «قزوین شهر مینو دری»، استان قم با شعار «روز پاسداشت استان قم»، «استان خراسان رضوی با شعار «خراسان‌شناسی»، استان گیلان با شعار «گیلان سرزمین فرزانگان» و استان مازندران با شعار «مازندران دیار علویان» در این سالن حضور یافته‌اند.
 
جاوید در پایان سخنانش، از استقبال خوب بازدیدکنندگان از سالن استان‌شناسی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت:‌ می‌کوشیم نشست‌های این سالن را برای نمایشگاه کتاب تهران سال آینده توسعه دهیم تا مردم با ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان‌های بیشتری آشنا شوند. همچنین تلاش می‌کنیم سال آینده تازه‌‌های نشر هر استان را با حضور مؤلفانشان نیز در این سالن معرفی کنیم.
 
سالن استان‌‌شناسی در کمیته علمی ـ فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مستقر است؛ این کمیته در رواق شرقی مصلای امام خمینی (ره) برپا شده است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها