یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
مشی آئینه‌وند اعتدال‌گرایانه بود/ آئینه‌وند، گشاینده پیچیدگی‌های تاریخ

محمدرضا امین ناصری، معاون فرهنگی دانشگاه تربیت‌مدرس در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد آیینه‌وند گفت: فارغ از ابعاد علمی، او انسانی وارسته، در نهایت طمانینه و مشی او اعتدال‌گرایانه بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد دکتر صادق‌آیینه‌وند صبح امروز 20 اردیبهشت 94 با حضور استادان دانشگاه، پژوهشگران، اهل فرهنگ و سیاست از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز و در دانشگاه تربیت مدرس ادامه یافت.

ذهن نقاد آیینه‌وند، گشاینده پیچیدگی‌های تاریخ
دكتر محمدرضا امین ناصری، معاون فرهنگی دانشگاه تربیت‌مدرس نیز در این مراسم گفت: امروز این دانشگاه، یکی از والاترین فرزانگان و فرهیختگان خود را از دست داد. روح بلند آیینه‌وند از تخته‌بند تن خاکی جدا شد و به افلاکیان پیوست. آیینه‌وند استاد مبرز تاریخ بود. ذهن نقاد و وقاد وی، پیچیدگی‌های تاریخ را می‌گشود او شاگردان بسیاری را میهمان خوان خود کرده بود. معتقدم امروز ما نه ‌تنها یک تن، بلکه، هزاران تن را از دست دادیم.

وی ادامه داد: فارغ از ابعاد علمی، او انسانی وارسته و در نهایت طمانینه بود. هیچ گاه ندیدم از کسی بد بگوید. روی متبسم او، نماد انسان‌دوستی بود. از این نظر، نماد اخلاق و فرهنگ بود. بنا به گفته استاد محقق داماد،آئینه‌وند نماد اسلام رحمانی بود.

معاون فرهنگی دانشگاه تربیت‌مدرس سپس به مشی اعتدال‌گرایانه آیینه‌وند اشاره کرد و گفت: او نمادی از «امت وسط بودن» بود، همان عنصری که جامعه ما نیازمند آن است.

دانشجوی سبک زندگی آیینه‌وند بودم
دکتر محمد‌تقی احمدی، سرپرست دانشگاه تربیت مدرس در این برنامه زنده‌یاد آیینه‌وند را اسوه تقوا، اخلااق، علم معرفی کرد و گفت: چگونه می‌توان درک کرد که چه گوهری را از دست دادیم و چه ویژگی‌های بلند و باشکوهی در وجود وی متجلی بود؟

وی با بیان این‌که طی دو دهه از محضر آیینه‌وند بهره می‌بردم، افزود: دانشجوی اخلاق و سبک زندگی وی بودم و با بضاعت اندکم بسیار آموختم. وی از چهره‌هایی بود که در زندگی من تاثیر بسیاری گذاشت. فردی با تقوا، با رحمانیت، با آزادگی و با شجاعت بود. در دفاع از مظلوم و حق و بیان حقیقت صراحت لهجه داشت. استادی بسیار دلسوز بود و همواره پیش از آن‌که بخواهد به خود بیندیشد، در فکر دیگران بود.

سرپرست دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: استاد آیینه‌وند، مصداق ائمه هدی و معتقد به روشنگری  در دین بود. به تحولات نسل جوان از منظر دین توجه خاص داشت. راهکار‌های او همواره راهگشا بود. وی از تعصب‌ورزیدن اجتناب می‌کرد و  دایره علوم انسانی را بسیار وسیع‌تر از آن می‌دانست که بخواهد خط و نشانی برای آن تعیین کند. وی با استناد به سخنان ائمه اطهار، به رشد و تعالی بانوان اهمیت می‌داد و تاسیس رشته مطالعات زنان را مدیون او هستیم. او سیره نبوی و عملی را وارد جامعه کرد.

در پایان، پیام دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران برای حاضران قرائت شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها